ДОСЛІДЖЕННЯ ШЛЯХІВ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПРОДУКЦІЇ НА ПІДПРИЄМСТВІ
УДК 658
Зань Р.С., студент 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація. У статті досліджено конкурентоспроможність продукції та чинники, що впливають на неї. Розглянуто сутність та основні засади поняття «якість» продукції. Визначено фактори, що впливають на якість продукції. Проведено аналіз впливу якості продукції на конкурентоспроможність продукції та підприємства загалом.
Ключові слова: якість, якість продукції, конкурентоспроможність продукції, конкурентоспроможність підприємства, забезпечення конкурентоспроможності, вплив якості.
Annotation. The article examines the competitiveness of products and factors influencing it. The essence and basic principles of the concept of “quality” of products are considered. The factors influencing the quality of products are determined. An analysis of the impact of product quality on the competitiveness of products and enterprises in general.
Keywords: quality, product quality, product competitiveness, enterprise competitiveness, competitiveness, quality impact.
Для вітчизняних підприємств однією з головних проблем є підвищення якості продукції. Особливо актуальним є вибір напрямків вдосконалення якості в умовах кризи, коли ефективність діяльності підприємства суттєво знижується.
Актуальність теми полягає у тому, що сьогодні одним з факторів ефективного функціонування суб’єктів господарювання в умовах ринкової економіки є вихід на міжнародні ринки.
До найвпливовіших інструментів, за допомогою яких підприємство може позиціонуватися на ринку - є якість його продукції. На сучасному етапі розвитку економіки велика кількість підприємств використовують програми загального управління якістю, і таким чином, постійно підвищують якість товару і всіх етапів його створення. Для регулювання рівня якості на вітчизняних підприємствах використовують як стандартизацію товарів і послуг, так і їх сертифікацію.
Концепція національної політики України в сфері якості продукції та послуг підкреслює, що головним завданням вітчизняної економіки є зростання конкурентоспроможності продукції саме за рахунок зростання її якості.
Якість продукції - це імідж підприємства, збільшення його прибутку, зростання та розвиток, тому діяльність підприємства з управління якістю є найважливішим видом діяльності для всього персоналу, від керівника до конкретного виконавця.
У сучасній економічній літературі є значна кількість трактувань категорії «якість».
У деяких теоретичних джерелах «якість» визначають як «придатність для використання», чи «відповідність вимогам», «задоволення потреб споживача». аукові трактування якості є досить різнобічними, проте об’єднаними певною загальною філософією дефініції. Так, виходячи із суб’єктивних позицій, Ф. Кросбі визначає якість як відповідність вимогам. У. Демінг вважає, що управління якістю не означає досягнення досконалості, а отримання такого рівня якості, на який розраховує ринок. Д Джуран визначає якість як відповідність призначенню. А. Фегенбаум називає якість сукупністю складних ринкових, технічних та експлуатаційних характеристик виробу, завдяки яким останній відповідає очікуванням споживача. Д. Харрінгтон визначає якість як задоволення або перевищення вимог споживача за прийнятною для нього ціною [1].
На рівень якості продукції впливає значна кількість чинників, які діють як самостійно, так і у взаємозв’язку, як на окремих етапах життєвого циклу продукції, так і на декількох. Усі ці чинники можна об’єднати в чотири групи: технічні, організаційні, економічні та суб’єктивні. Групи чинників, які впливають на рівень якості продукції наведені в табл. 1.
Таблиця 1
Групи чинників, які впливають на рівень якості продукції
Чинник | Складники чинників |
---|---|
Технічні | Конструкція; схемні вирішення; технологія виготовлення; засоби технічного обслуговування і ремонту; технічний рівень бази проектування, виготовлення та експлуатації; система резервування тощо |
Організаційні | Розподіл праці і спеціалізація; форми організації виробничих процесів; ритмічність виробництва; форми і методи контролю; форми і способи транспортування, зберігання, експлуатації (споживання), технічного обслуговування, ремонту та ін. |
Економічні | Ціна; собівартість; форми і рівень зарплати; рівень затрат на технічне обслуговування і ремонт; ступінь підвищення продуктивності праці та ін |
Суб’єктивні | Професійна підготовка робітника; його фізіологічні та емоційні особливості |
Для підтримання високої якості та конкурентоспроможності готової продукції на підприємстві необхідно постійно впроваджувати новітні технології та одночасно постійно контролювати якість продукції в процесі технологічного циклу. Однак процес контролю має супроводжуватись певними методиками контролю, класифікацією видів браку та відповідними організаційними прийомами його усунення.
Підвищення якості продукції повинно базуватися на основі розробки комплексної, взаємопов’язаної системи технічних, організаційних, економічних і соціальних та мотиваційних заходів, що забезпечують необхідний рівень якості на всіх стадіях виробництва і споживання продукції. Важливою умовою при їх формуванні є досягнення «господарського ефекту» за рахунок зменшення вартості виробів [4].
Тому вважаємо доцільним впровадження заходів по підвищенню якості продукції одночасно:
- за технологічним напрямком: техніко-технологічна досконалість виробництва (використання досягнень науки і техніки в процесі проектування виробів, удосконалення застосування стандартів і технічних умов); досконалість засобів виробництва (запровадження новітніх технологій, забезпечення належної технологічної оснащеності виробництва); удосконалення системи контролю за якістю сировини, матеріалів, готової продукції;
- за економічним напрямком: ефективність управління витратами на якість; рівень інвестиційного забезпечення модернізації; ефективність системи логістики;
- за організаційним напрямком: формування організаційної культури та філософії організації; використання ефективної системи мотивації; лідерство та фахова компетентність середнього та вищого менеджменту; якість промислово-виробничого персоналу; дотримання технологічної дисципліни; проведення сертифікації продукції і послуг згідно міжнародних сертифікатів.
Отже, якість є одним з основних факторів підвищення конкурентоспроможності на вітчизняних та зарубіжних ринках. Тому підприємствам необхідно приділяти велику увагу даному фактору, хоча він і потребує додаткових витрат. Проте ці витрати повністю компенсуються за рахунок отримання додаткових прибутків, так як існує високий попит на високоякісну та екологічно безпечну продукцію харчування. Високі стандарти якості допомагають вітчизняним підприємствам завоювати зарубіжні ринки, тому встановлення таких стандартів повинно бути першочерговою задачею державних органів управління.
ЛІТЕРАТУРА
Указ Президента України «Заходи про підвищення якості вітчизняної продукції» №113/2001 від 23 лютого 2001 року // Політика і час. – 2015. – №3 – С. 37-4.
Закон України «Про стандартизацію» від 17.05.2017 №2408-III.
Афанасьєв М.В. Економіка підприємства: підручник / М.В. Афанасьєв, О.Б. Плоха. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2013. – 664 с.
Баканов М.И. Теория экономического анализам : учебник / М.И. Баканов, А.Д. Шеремет. – М. : ВД «Финансы и статистика», 2015. – 536 с.
Березін О.В. Економіка підприємства : навч. посібн. / О.В. Березін., Л.М. Березіна, Н.В. Бутенко. – Полтава: ВД «ПУСКУ», 2016. – 331 с.
Бойчик І.М. Економіка підприємства: навч. посібник / І.М. Бойчик. – К.: ВД «Атіка», 2014. – 480 с.
Науковий керівник
д.е.н, проф.. Шиян Д.В.