ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕКСПОРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ
УДК 339.564(477)
Вежичаніна М.А., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: Досліджено теоретичні аспекти поняття “експорт” і “експортна діяльність”, розглянуто порядок бухгалтерського обліку доходу підприємства від експортування. Пояснено переваги активізації експортної діяльності вітчизняних компаній.
Ключові слова: експорт, експортна діяльність, дохід, курсова різниця, зовнішньоекономічна діяльність, Інкотермс.
Abstract: Theoretical aspects the concept “export” and “export activity” is investigated, the order of accounting of income of the enterprise from export is considered. It is explained advantages of activization of export activity of the domestic companies.
Key words: export, export activity, income, exchange difference, foreign economic activity, Incoterms.
Експортна діяльність – один з найважливіших факторів успіху для розвитку вітчизняних підприємств. Проведення експортних операцій є однією з вагомих передумов для збільшення ринків збуту, розширення обсягів виробництва і поліпшення якості продукції, що також допомагає створити якісну та надійну основу для конкурентних позицій фірми на внутрішньому ринку.
В наш час стан економіки України характеризується значним зменшенням обсягу промислового виробництва, оптової та роздрібної торгівлі та спадом будівництва. Ця доволі непроста ситуація поглиблюється зменшенням експорту промислової продукції українських підприємств. Зазначені тенденції підвищують актуальність дослідження теоретичних аспектів експортної діяльності сучасних підприємств, що є базисом прийняття зважених і раціональних управлінських рішень при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності.
Експортна діяльність підприємства розглядались в працях багатьох українських та зарубіжних вчених, серед яких слід відзначити наступних: С.В. Лабунська, О.Г. Мельник [4], О.В. Шкурупій [7], Ю.Г. Козак [1], Й. Гессель, О.Є. Кузьмін [2], А.О. Фатенок-Ткачук, А.В. Череп [3]. Але незважаючи на чисельність наукових розробок, на сьогодні не існує досконалої теоретичного підґрунтя експортної діяльності вітчизняних підприємств. З одного боку, це пояснюється швидким оновленням валютного, податкового і фінансового законодавства України, з іншого – глобальними тенденціями змінюваності та інформатизації світового ринку. За цих умов теоретична база експортування також потребує систематичного перегляду й оновлення. В даній роботі дослідження автора присвячено таким важливим складовим теорії експортної діяльності підприємств: сутність поняття “експортна діяльність підприємства”, мета започаткування експортування, наслідки активізації експортної діяльності на підприємстві.
Метою статті є дослідження теоретичних аспектів експортної діяльності українських підприємств.
Традиційно вчені, аналітики та підприємці розглядають експортну діяльність як один з найважливіших напрямків господарювання. Доволі багато праць вітчизняних та зарубіжних науковців присвячено дослідженню сутності експортної діяльності. Слід звернути увагу, що зазвичай в наукових працях простежується паралельне вживання термінів “експортна діяльність” та “експорт”, що є підтвердженням невизначеності та складності цього економічного поняття [2]. Тому у процесі визначення сутності експортної діяльності першочерговим є дослідження змісту понять “експортна діяльність” та “експорт” на базі вивчення фахової економічної літератури та законодавчих актів (табл. 1).
Таблиця 1
Визначення сутності понять “експортна діяльність підприємства” та “експорт” у роботах науковців та законодавстві України
Автори | Запропоноване визначення | Ключова характеристика |
---|---|---|
О. Череп, О. Ортинська [3] | Експортна діяльність підприємств – це узгоджена послідовність виконання конкретних етапів виходу підприємства на зовнішній ринок. | Послідовність виконання етапів |
О. Мельник, М. Нагірна [4] | Експортна діяльність підприємства – це низка взаємопов’язаних операцій, що передбачають продаж товарів з обов’язковим переміщенням їх через митний кордон. | Низка взаємо-пов’язаних операцій |
Аль-Оста Салім Абдуль-Азіз [5] | Експортна діяльність підприємства – це послідовність стадій передекспортної діяльності, реструктуризації та власне експорту. | Послідовність стадій |
Н. Тюріна, Н. Кравацька [6] | Експорт – це реалізація на закордонних ринках товарів та послуг, що виробляються чи виконуються у своїй країні. | Реалізація |
О. Шкурупій, В. Гончаренко, І. Артеменко [7] | Експорт - продаж товарів чи послуг, що були виготовлені на території країни-експортера суб’єктам країни імпортера. | Продаж |
Закон України “Про зовнішньо-економічну діяльність” [8] | Експорт (експорт товарів) – продаж товарів українськими суб’єктами зовнішньоекономіч-ної діяльності іноземним суб’єктам господар-ської діяльності з вивезенням або без вивезення цих товарів через митний кордон України, включаючи реекспорт товарів. | Продаж товарів |
Проаналізувавши дослідження вітчизняних та зарубіжних вчених, пропонується узагальнююче визначення сутності експортної діяльності підприємства. На думку автора, експортна діяльність підприємства – це тривалий процес, що включає в себе окремі етапи, а саме: підготовка компанії до експорту, адаптація товару до вимог потенційного ринку збуту, безпосереднє здійснення експорту, що несе за собою певні економічні наслідки. Різниця між експортною діяльністю та експортом полягає у тому, що “експорт” є окремою операцію з продажу продукції та доставки іноземному суб’єкту, а під “експортною діяльністю” слід розуміти ряд операцій з виходу підприємства на зовнішній ринок.
Враховуючи специфіку вітчизняного законодавства та особливості оформлення відповідних документів, процес започаткування експортної діяльності підприємства може зазвичай досить тривалий та трудомісткий. При цьому відображення в обліку експертної операції є достатньо складним. Порядок відображення доходу за експортними операціями в бухгалтерському обліку регулюється правилами П(С)БО 15 “Дохід” і П(С)БО 21 “Вплив змін валютних курсів” [9]. У питанні первісного визнання доходу необхідно звернутися до стандарту П(С)БО 15 “Дохід” [9]. За загальними правилами дохід визнається тільки при збільшенні активу або зменшенні зобов’язання, які обумовлюють зростання власного капіталу. Необхідно зауважити, що на дату отримання авансу дохід не нараховується [9].
Згідно з п. 8 П(С)БО 15 [9] дохід (виручку) від реалізації продукції (товарів) визнають при дотриманні всіх таких умов: покупцеві передано ризики й вигоди, пов’язані з правом власності на продукцію (товари); підприємство не здійснює надалі управління і контролю за реалізованою продукцією (товарами); сума доходу не може бути достовірно визначена; існує впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигід підприємства, а витрати пов’язані із цією операцією, можуть бути достовірно визначені. Але, зазвичай, останні дві умови виконуються вже в момент підписання зовнішньоекономічного договору. Момент переходу права власності, ризиків і вигід визначають у відповідності до умови постачання Інкотермс, затвердженого в контракті.
Важливим етапом інтеграції України у світову економічну співпрацю є вихід на зовнішні ринку збуту. З одного боку, цей процес передбачає створення позитивного іміджу для підприємства, з іншого – стає початком складного бюрократичного процесу, який тягне за собою клопітку та відповідальну працю.
З практики вітчизняних підприємств за останні роки можна з впевненістю стверджувати, що показники діяльності підприємств-експортерів є в цілому кращими за аналогічні показники підприємств, які не займаються експортною діяльністю [10]. У результаті проведення експортної діяльності підприємства отримують такі вигоди:
- використання надлишкових виробничих потужностей, які підприємства мають іноді у своєму розпорядженні, але які досі були не задіяні у виробництві через відсутність внутрішнього попиту;
- отримання більш високого прибутку – завдяки відмінності конкурентного середовища на зовнішньому ринку від вітчизняного, виробник може вигідніше продавати там свою продукцію;
- значний обсяг зарубіжного продажу, що робить національних виробників менш залежними від внутрішніх економічних умов;
- розподіл ризику – виробник може знизити коливання попиту, організовуючи збут на закордонних ринках, оскільки цикли ділової активності країн перебувають у різних фазах, а ті самі товари знаходяться на різних етапах життєвого циклу.
Цілком зрозуміло, що прийняття рішення і мотиви для започаткування експортної діяльності тісно пов‘язані із діяльністю підприємства і його наявними ресурсами, однак запропоновані вище фактори певним чином є універсальними і найбільш поширеними в умовах сучасних економічних процесів, які певною мірою визначаються економічною та соціальною політикою самої держави або органами державного управління.
Отже, в результаті аналізу наукових робіт вітчизняних та зарубіжних дослідників було розглянуто сутність поняття “експортна діяльність підприємств” та визначено, що це системний тривалий процес, що складається з певних етапів, до яких належить підготовка компанії до експорту адоптації товари до експорту. Важливе значення на сьогодні мають методичні підходи до оцінки експортної діяльності підприємств, що може бути предметом подальших дискусій та досліджень.
ЛІТЕРАТУРА
Козак Ю.Г. Міжнародна торгівля: навч. посібник / Ю.Г. Козак, Н.С. Логвінова, Н.В. Притула. – 5-те вид., перероб. та доп. – Київ: Центр учбової літератури, 2015. – 272 с.
Кузьмін О.Є. Основи зовнішньоекономічної діяльності: теоретичні і прикладні аспекти: навчальний посібник. / О.Є. Кузьмін, О.Г. Мельник, Л.С. Ноджак – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2016. – 502 с.
Череп А.В. Організаційно-економічний механізм експортної діяльності підприємства / А.В. Череп, О.Л. Ортинська // Національне господарство України: теорія та практика управління. – 2015. – С. 232–236.
Мельник О.Г. Діагностика факторів впливу на експортну діяльність підприємства / О.Г. Мельник, М.Я. Нагірна // Інноваційна економіка. – 2013. – № 5. – С. 63–66.
Аль-Оста С.А. Трикомпонентна модель експортної діяльності підприємства / С.А. Аль-Оста // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2015. – №1. – С. 213–220.
Тюріна Н.М. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: навчальний посібник / Н.М. Тюріна, Н.С. Карвацка. – К.: “Центр учбової літератури”, 2013. – 408 с.
Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: Навч. посіб. / за ред. О.В. Шкурупій. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 248 с.
Кравченко В. Експортувати просто. Експорт Step by Step 10 кроків від виробництва до експорту: практичний посібник / В. Кравченко, А. Голятко, Д. Копий, А. Полянский, І. Шинкаренко, А. Короп, А. Гайдук, В. Маєвський, А. Голиздра. – “Саміт-книга”, 2016. – C. 18–20.
Науковий керівник
к.е.н., доцент Курган Н.В.