ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ АНАЛІЗУ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ

УДК 657.37

Скороход К.В., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація. У статті висвітлено підходи вчених щодо аналізу фінансових результатів та окреслено послідовність здійснення аналізу. Обґрунтовано доцільність проведення аналізу прибутку у взаємозвʼязку з оцінкою грошових потоків підприємства. Акцентовано увагу на змінах, регламентованих НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», які відбулися в структурі звіту про фінансові результати (звіту про сукупний дохід).

Ключові слова: фінансові результати, прибуток, рентабельність, грошовий потік, аналіз.

Annotation. The article covers the approaches of scientists to the analysis of financial results and outlines the sequence of the analysis. The expediency of carrying out the profit analysis in connection with the estimation of cash flows of the enterprise is substantiated. The attention is focused on the changes regulated by NP (C) BO 1 “General requirements for financial reporting”, which occurred in the structure of the statement of financial results (report on aggregate income).

Key words: financial results, profit, profitability, cash flow, analysis.

Грамотна організація бухгалтерського обліку та контролю на підприємстві дозволить не тільки об’єктивно і своєчасно відобразити витрати і доходи, вести оперативний контроль за виконанням плану й дотримання кошторисів витрат, але й виявити резерви зниження собівартості продукції, визначити шляхи оптимізації доходів і витрат, що дасть можливість істотно покращити фінансові результати підприємства та підвищити його конкурентоспроможність. Зараз абсолютне значення фінансового результату до оподаткування (сальдо) вітчизняних підприємств має стійку тенденцію до зниження. Для підвищення ефективності управління прибутковістю підприємствам потрібно систематично здійснювати аналіз фінансових результатів.

Вагомий внесок у розробку теоретичних та методичних засад оцінки фінансового результату вітчизняних підприємств здійснили вчені-економісти Б.Є. Грабовецький, Г.О. Крамаренко, Є.В. Мних, П.Я. Попович, І.Ф. Прокопенко, Г.Г. Кірейцев, Л.А. Лахтіонова, М.Г. Чумаченко, М.Д. Білик, Ю.С. Цал-Цалко, І.О. Бланк й ін. Питання, повʼязані з фінансовими результатами як аналітичною категорією, піднімалися в дисертаційних дослідженнях українських науковців І.В. Головко, М.І. Гордієнко, Я.В. Лебедзевич, С.О. Кучеркова, І.І. Мельничук, М.Є. Скрипник, І.М. Динько, Т.Р. Фецович та ін.

Мета статті – обґрунтування методики аналізу фінансових результатів діяльності підприємства. Для цього доцільно систематизувати відомі методики аналізу обʼєкта дослідження, окреслити їхні особливості та узагальнити результати. Фінансові результати займають центральне місце в системі управління підприємством. Це важлива й водночас дуже складна як економічна, так і обліково-аналітична категорія. Зміст поняття «фінансовий результат» виражається в категоріях «прибуток» і «збиток», які є протилежними за змістом, але порядок їх формування єдиний. Застосування принципу нарахування та відповідності доходів і витрат передбачає формування фінансових результатів методом їх порівняння.

Звіт про фінансові результати – основне інформаційне джерело при здійсненні аналітичної оцінки фінансових результатів підприємства поряд із даними оперативного, бухгалтерського й статистичного обліку. Нині порядок формування фінансових результатів регламентує Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності». Форма № 2 з прийняттям НП(С)БО 1 зазнала помітних змін у своїй структурі, порівняно зі звітом, який складали субʼєкти господарювання до 2012 р. включно. Охарактеризуємо зміни, що відбулися в структурі Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід):

  1. Розділ І «Фінансові результати», як і раніше, містить інформацію про доходи, витрати та фінансові результати підприємства за звітний і попередній періоди, а види діяльності, у розрізі яких заповнюють фінансову звітність, класифікують на операційну, фінансову та інвестиційну. Нині у звіті виокремлюють такі показники прибутку, як валовий, фінансовий результат від операційної діяльності, фінансовий результат до оподаткування й чистий фінансовий результат. Потрібно зауважити, що відповідно до П(С)БО 3, яке втратило чинність, крім вищезазначених показників виділяли фінансовий результат від звичайної діяльності, надзвичайні доходи та витрати, податок із надзвичайного прибутку. Отже, поділ діяльності на звичайну та надзвичайну втратив свою актуальність у звʼязку з переходом на МСФЗ.
  2. Розділ ІІ «Сукупний дохід», який виник із появою НП(С)БО 1, розкриває інформацію про зміни у власному капіталі протягом звітного періоду внаслідок господарських операцій та інших подій (за винятком змін капіталу за рахунок операцій із власниками). У ньому розкривається інформація про дооцінку (уцінку) необоротних активів, фінансових інструментів, накопичених курсових різниць, частку іншого сукупного доходу асоційованих та спільних підприємств й інший сукупний дохід [7].
  3. Розділ ІІІ «Елементи операційних витрат» та розділ ІV «Розрахунок показників прибутковості акцій» залишилися без змін.
  4. В оновленому Звіті про фінансові результати немає рядків «Податкові різниці» й «Узгодження фінансового результату та податкового прибутку (збитку)», затверджені ПБУ «Податкові різниці», які втратили чинність та які з 01.01.2013 р. пропонувалося розкривати в окремому розділі Форми № 2. Проведення аналізу фінансових результатів діяльності підприємства передбачає використання певної методики як сукупності правил, прийомів і методів вивчення та опрацювання фінансової інформації.

Основні методи аналізу обʼєкта дослідження – горизонтальний, вертикальний, трендовий, коефіцієнтний і факторний. Більшість науковців, аналізуючи фінансово-господарську діяльність, звертають свою увагу на горизонтальний, вертикальний та коефіцієнтний фінансовий аналіз (84,6 %). Найменш використовуваними прийомами у фінансовому аналізі є економіко-математичні й функціонально-вартісні прийоми (7,7 %) [1].

Окрім традиційних математично-статистичних методів дослідження фінансових результатів, учені виокремлюють економічні методи, методи економічної кібернетики й оптимального програмування, методи дослідження операцій і теорії прийняття рішень. Для глибокої оцінки фінансових результатів та точнішого обґрунтування рекомендацій для покращення роботи підприємства також використовують CVP-аналіз і концепцію фінансового важеля [2].

Провівши аналіз навчально-методичної літератури (табл. 1), у частині питання аналітичної оцінки фінансових результатів виявили, що зазвичай учені аналіз цього обʼєкта дослідження здійснюють за такими напрямами:

  • оцінка рівня, динаміки й структури фінансових результатів та показників, що їх формують, тобто доходів і витрат;
  • аналіз фінансового результату від операційної діяльності як основної діяльності підприємства;
  • визначення впливу основних факторів на формування фінансового результату субʼєкта господарювання;
  • аналіз показників рентабельності.

Доходи та витрати – економічні категорії, рівень яких визначає величину прибутку й рентабельності підприємства. Доходи та витрати визначають згідно з П(С)БО та відображаються у Звіті про фінансові результати в момент їх виникнення, незалежно від часу надходження й сплати грошей.

Таблиця 1

Основні підходи до аналізу фінансових результатів, що виділяють автори навчально-методичної літератури

№ з/п Автор Виділений напрям аналізу фінансових результатів
1 М.Д. Білик, О.В. Павловська, Н.М. Притуляк, Н.Ю. Невмержицька [3, с. 427–478] 1. Вертикальний і горизонтальний аналіз фінансових результатів підприємства.
2. Факторний аналіз прибутку.
3. Аналіз показників рентабельності.
4. Факторний аналіз показників рентабельності.
5. Система «директ-кост» як теоретична база аналізу витрат та оптимізації прибутку.
6. Аналіз резервів збільшення прибутку.
2 Ю.С. Цал-Цалко [4, c. 447–476] 1. Аналіз формування фінансових результатів.
2. Аналіз впливу факторів на фінансові результати.
3. Аналіз розподілу чистого прибутку.
3 Г.О. Крамаренко, О.Є. Чорна [5, c. 78–89] 1. Оцінка динаміки й структури показників прибутку.
2. Факторний аналіз прибутку від реалізації продукції (робіт, послуг).
3. Аналіз фінансових результатів від іншої реалізації фінансових укладень і позареалізаційної діяльності.
4. Оцінка динаміки показників рентабельності.
4 Б.М. Литвин, М.В. Стельмах [6, с. 37–80] 1. Оцінка динаміки й складу фінансових результатів.
2. Факторний аналіз прибутку від операційної діяльності.
3. Аналіз взаємозвʼязку витрат, обсягу виробництва та прибутку
4. Аналіз рентабельності підприємства.
5 Є.В. Мних [7, c. 258–278, 334–340] 1. Оцінка рівня й динаміка показників прибутку операційної діяльності.
2. Факторний аналіз прибутку (збитку) операційної діяльності.
3. Аналіз використання прибутку.
4. Аналіз дивідендної політики.
5. Аналіз рентабельності.
6. Аналіз й оцінка виробничого та фінансового левериджу.
7. Аналіз доходів, витрат і фінансових результатів інвестиційної діяльності.
8. Аналіз доходів, витрат і фінансових результатів фінансової діяльності.

Отже, прибуток (збиток) – це умовний розрахунковий показник, а не реальні грошові кошти, які можна використовувати в операціях купівлі-продажу. Прибуток може відрізнятися від реальної величини грошових коштів на величину несплаченої дебіторської заборгованості, кредитів, амортизаційних нарахувань і т. ін. У звʼязку з цим у фінансовій звітності може бути завищена величина прибутку й, відповідно, оцінка рентабельності буде висока, але підприємство при цьому може відчувати гострий дефіцит грошових коштів. І навпаки, величина прибутку може бути незначною, а фінансовий стан – цілком стійким. Отже, дослідивши методики аналізу фінансових результатів діяльності підприємств, можна стверджувати, що кожен науковець має своє бачення та обґрунтування послідовності здійснення аналітичної оцінки обʼєкта дослідження. Уважаємо, що аналіз фінансових результатів не може бути обмежений виключно аналізом прибутку або аналізом чистого грошового потоку. Кожен із цих показників дає інформацію про фінансовий стан підприємства в певному розрізі й лише комплексний розгляд обох індикаторів уможливить отримання найбільш повного уявлення про поточний стан і подальші можливості підприємства.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Остапʼюк Н.А. Методика оцінки фінансового стану підприємства в умовах інфляції / Н А. Остапʼюк // Вісник ЖДТУ. – 2011. – № 1. – С. 127–129.

  2. Яріш П.М. Методи проведення аналізу фінансових результатів діяльності організацій / П.М. Яріш, Ю.В. Касьянова // Управління розвитком. – 2013. – № 4(144). – С. 159–162.

  3. Фінансовий аналіз / [М.Д. Білик, О.В. Павловська, Н.М. Притуляк, Н.Ю. Невмержицька]. – [2-ге вид.]. – К.: КНЕУ, 2007. – 592 с.

  4. Цал-Цалко Ю.С. Фінансова звітність підприємств та її аналіз: навч. посіб. / Ю.С. Цал-Цалко // Фінансовий аналіз: підручник. – К.: Центр учб. л-ри, 2008. – 568 с.

  5. Крамаренко Г.О. Фінансовий аналіз: підручник / Г.О. Крамаренко, О.Є. Чорна. – К.: Центр учб. л-ри, 2008 – 392 с.

  6. Литвин Б.М. Фінансовий аналіз: навч. посіб. / Б.М. Литвин, М.В. Стельмах. – К.: «Хай-Тек Прес», 2008. – 336 с.

  7. Мних Є.В. Фінансовий аналіз: підручник / Є.В. Мних, Н.С. Барабаш. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2014. – 536 с.

Науковий керівник

к.е.н., доцент Леонова Ю.О.