ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ ДЕРЖАВНОГО ДОРОЖНЬОГО ФОНДУ

УДК 351.9:625.7.8(477)

Герасимов В.О., слухач 2 року навчання в магістратурі
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: Досліджено джерела надходження коштів, за рахунок яких фінан-сується Державний дорожній фонд. Проаналізовано порядок використання та роз-поділ коштів Державного дорожнього фонду. Виявлено особливості формування та використання коштів державного Дорожнього фонду.

Ключові слова: дорожнє господарство, будівництво, реконструкція, ремонт та обслуговування доріг, фінансування, бюджет, Державний дорожній фонд.

Abstract: Sources of receipt of funds from which the State Road Fund is financed are investigated. The procedure of use and distribution of funds of the State Road Fund is analyzed. The peculiarities of formation and use of funds of the State Road Fund are revealed.

Key words: road economy, construction, reconstruction, repair and maintenance of roads, financing, budget, State Road Fund.

Через хронічне недофінансування дорожнього господарства в Україні 95 % доріг знаходяться з неналежними транспортно-експлуатаційними умовами, а 40 % з них зовсім вимагають повного відновлення. Державі завжди було важко освоїти значну суму грошових коштів (декілька десятків млрд грн) на рік на ремонт і будівництво доріг, виділених міжнародними фінансовими інститутами. Іноді підрядник міг здати повністю виконану першу ділянку дороги через кілька років з моменту надання доступу до кредитних ресурсів. Велика частина грошей на ремонт доріг йшла на погашення раніше взятих зобов’язань. Раніше при існуючій бюрократичній системі неможливо було досягти кращого показника, ніж 8,8 % хороших доріг. Усе вищезазначене обґрунтовує актуальність даного дослідження.

Проблеми формування і використання фінансових ресурсів в дорожньо-транспортному комплексі, а також проблеми розвитку управління дорожньої системи і транспортної інфраструктури висвітлюються в роботах Г. Волковської, І. Ходикіної, Є. Прусенка, Л. Бортницької, О. Солодкої, Ф. Гончаренка, В. Скорченка, І. Юхновського, О. Шевчука та ін. Незважаючи на значну кількість наукових праць у цій сфері, недостатньо дослідженими залишаються питання використання та розподілу коштів на розвиток дорожнього господарства, а також формування та використання коштів державного Дорожнього фонду.

Як, відомо, з 1 січня 2015 року було припинено фінансування дорожньої галузі зі спеціального фонду Державного бюджету. Протягом найближчих двох років багато разів поверталося фінансування українських доріг через цільове фінансування і створення конкретного загальнодержавного фонду. 17 листопада 2016 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі [1], Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення дорожньої галузі» [2] і Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування» [3].

Відповідно до зазначених вище законів, у державному бюджеті щорічно передбачаються витрати, пов’язані з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням доріг загального користування. Для цього з 2018 року частиною спеціального державного бюджету є Державний дорожній фонд (далі – Дорожній фонд) [4].

Перший з цих законів визначає статус Дорожнього фонду як джерела фінансування дорожнього господарства в Україні; другий – визначив його місце в бюджетному процесі; третій – децентралізував підпорядкування українських доріг і вніс нові вимоги до виконання робіт з будівництва та експлуатації українських доріг. Завдяки останньому, місцева мережа доріг, яка налічує близько доріг, перейшла в управління до місцевої влади, а у володінні Укравтодору залишилося близько . Голови обласних, районних і сільських рад будуть самі вирішувати в якому порядку виконувати роботи з ремонту доріг за рахунок фінансування з Дорожнього фонду [1–3].

Дорожній фонд повинен надати можливість прогнозувати фінансові доходи на рік, два або навіть п’ять років вперед. Підрядник повинен переконатися, що питання оплати за виконані роботи буде вирішене своєчасно і в повному обсязі. Таким чином, будівельники можуть планувати ремонт в стратегічному аспекті на 5-10 років замість сезонних дрібних ремонтів.

Згідно зі ст. 24 [2] та 29 Бюджетного кодексу України та Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України», Дорожній фонд фінансується за рахунок:

  1. акцизного податку на паливо і автотранспортні засоби, які вироблені в Україні; акцизного податку на паливо, транспортні засоби та шини для них, нафтопродукти, що ввозяться на митну територію України. Зазначені податки зараховуються до спеціального фонду в 2019 році в розмірі 75 %, до 2020 року – збільшаться до 100% [5];
  2. плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та іншої самохідної техніки, вага або габарити яких перевищують нормативні показники;
  3. оплати за проїзд по платних дорогах загального користування державного значення;
  4. державні позики, взяті для реалізації інвестиційних проектів з розвитку мережі і утримання автомобільних доріг загального користування;
  5. концесійні збори – в разі передачі новозбудованих доріг загального користування загальнодержавного значення в концесію;
  6. інші доходи, як це визначено законом Про державний бюджет України [4; 5].

Однак передбачено, що оплата за проїзд транспортними засобами та іншими самохідними машинами, вага або габарити яких перевищують нормативні показники буде перераховуватися до Дорожнього фонду в розмірі 100 % [6].

Використання коштів Дорожнього фонду буде спрямовано:

  1. на фінансування робіт з будівництва, реконструкції, ремонту та обслуговування доріг загального користування державного значення та погашення заборгованості за кредитами, отриманими державою або державними гарантіями на розвиток мережі і утримання доріг загального користування – в розмірі 65 %;
  2. на фінансування робіт з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання доріг загального користування місцевого значення, вулиць і громадських доріг в житлових районах (у вигляді субвенцій з державного бюджету до місцевих бюджетів) – в розмірі 35 %;
  3. фінансування заходів з безпеки дорожнього руху в рамках дер-жавних програм – 5 %.

У 2019 буде продовжено роботи з капітального ремонту та будівництва доріг, на які було виділено близько 55,1 млрд грн. Дана сума є рекордною і становить на 7,4 млрд грн більше, ніж у 2018 році. Субвенція на фінансування робіт з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності складе 17,6 млрд грн, або 35 % від загальної суми державного Дорожнього фонду.

Розвиток дорожньої інфраструктури залишається одним із пріоритетів бюджетного фінансування. Це можна помітити, якщо порівнювати кількість відновлених кілометрів доріг, починаючи з 2016 року. У 2016 році було відновлено доріг, у 2017 році – понад. У 2018 році було відремонтовано рекордну кількість доріг загальною протяжністю близько. За 2019 рік планується відремонтувати близько 1500 – доріг державного значення. Що стосується ремонту місцевих доріг, то назвати точні цифри не представляється можливим, тому що за їх ремонт відповідають місцеві влади.

Завдяки тому, що до 2020 року частка акцизів та інших зборів, які надійдуть до Дорожнього фонду, збільшиться до 100 %, можна припустити, що до 2020 року істотно збільшитися фінансування на ремонт автомобільних доріг, що дасть в майбутньому «Укравтодору» та місцевим властям більш точно визначитися з пріоритетними об’єктами ремонту доріг.

В цілому 2019 рік може стати успішним роком для дорожньої галузі, враховуючи обсяг виділеного фінансування та досвід місцевої влади в попередньому році.

Таким чином, децентралізація дорожньої галузі в 2018 році і прогнозованість розвитку на наступні роки, завдяки джерелам фінансування, правильному порядку розподілу коштів Дорожнього фонду та розподілу повноважень між «Укравтодором» і областями, створять міцний фундамент для подальшого розвитку дорожньої галузі. І тоді через 5–7 років Україна зможе реально інтегруватися в європейську транспортну мережу.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Про внесення змін до Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі : Закон України від 17.11.2016 року №1762-VIII.

  2. Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення дорожньої галузі: Закон України від 17.11.2016 року №1763-VIII.

  3. Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування: Верховна Рада України: Закон України від 17.11.2016 № 1764-VIII.

  4. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 року №2456-VІ із змінами та доповненнями.

  5. Про джерела фінансування дорожнього господарства України: Закон України від 18.09.1991 року №1562-ХІІ.

  6. Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки забезпечення міжнародного позитивного іміджу України, забезпечення діяльності Українського інституту та здійснення заходів щодо підтримки зв’язків з українцями, які проживають за межами України : Постанова Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 року №165.

Науковий керівник

к.е.н., доц. Шумська Г.М.