ВДОСКОНАЛЕННЯ УПРАВЛІННЯ ПРИБУТКОМ НА ПІДПРИЄМСТВІ

УДК 658.155.2

Покотило О.О., студентка 3 курсу
ОНЕУ

Анотація. Розкрито суть та значення прибутку у сучасних умовах ринку. Визначено необхідні умови ефективного управління, вдосконалення його формування та використання.

Ключові слова: прибуток, управління прибутком, формування прибутку, розподіл прибутку, використання прибутку, рентабельність.

Abstract. The reveals the essence and value of profit in the current market conditions. The necessary conditions for effective management, improvement of its formation and use are revealed.

Keywords: profit, profit management, profit generation, profit distribution, profit utilization, profitability.

Ефективне функціонування підприємств значно впливає як на добробут власників, споживачів, так і на економічну ситуацію в країні шляхом поповнення державного бюджету сплатою податків, зборів, обов’язкових платежів. Механізм ефективного управління прибутком повинен сприяти підвищенню ефективності виробництва і стимулювати його розвиток. Все це неможливе без ефективної виробничої, маркетингової та фінансової діяльності. Найважливішою фінансовою категорією, що відображає позитивний результат господарської діяльності підприємства, характеризує ефективність виробництва і свідчить про обсяг та якість виробленої продукції, стан продуктивності праці, рівень собівартості, є прибуток.

В сучасних умовах розвитку ринкової економіки України прибуток є основним спонукальним мотивом здійснення будь-якої підприємницької діяльності, оскільки він забезпечує зростання добробуту власників та працівників підприємства через дохід на вкладений капітал.

Необхідною умовою вдосконалення механізму формування та використання прибутку підприємства є розрахунок потреби прибутку. Економічне обґрунтування останнього проводиться на основі детального планування окремих напрямків використання коштів для досягнення стратегічних цілей діяльності підприємства, а також він повинен бути підкріплений реальними можливостями підприємства щодо отримання необхідної суми прибутку [1, с. 346].

Для вдосконалення формування прибутку підприємства та економічного обґрунтування його потреби пропонуємо здійснювати планування його розподілу в такому порядку:

  1. Визначення потреби у прибутку за напрямками його використання.
  2. Формування цільової структури розподілу прибутку.
  3. Визначення пріоритетності у використанні прибутку за окремими напрямками використання.
  4. Балансування потреби у прибутку за напрямками його використання з можливостями отримання прибутку при здійсненні господарсько-фінансової діяльності підприємства [2, с. 125].

Важливим напрямком стратегічного планування діяльності є врахування усіх чинників та аспектів подальшого розвитку підприємства для повного і обґрунтованого визначення величини прибутку та забезпечення певного рівня прибутковості.

Під час розподілу прибутку необхідно встановити обґрунтовані пріоритети розподілу з урахуванням обмеженості ресурсів та визначити конкретні цілі, для досягнення яких будуть мобілізуватися ресурси підприємства.

В. І. Булонська пропонує наступні стратегічні завдання, управління підприємства з врахуванням яких необхідно проводити розподіл прибутку, є [3]:

  • забезпечення ефективності діяльності ключових напрямків діяльності;
  • забезпечення додаткового розвитку і отримання максимальної вартості підприємства;
  • забезпечення стабільної прибутковості діяльності;
  • створення нових і розвиток існуючих напрямків діяльності для забезпечення подальшого розвитку;
  • виконання реальних можливостей і концентрації потужностей, з метою створення потенціалу розвитку;
  • розвиток підприємства шляхом ефективного використання капіталу;
  • створення реальних гарантій для подальшого розвитку;
  • створення стійкого потенціалу розвитку за різних сценаріів змін.

Недоліком концепції В.І. Булонської є те, що вона не дозволяє правильно оцінити сформовану ситуацію, стан підприємства на ринку, фінансове становище підприємства й, отже, не сприяє прийняттю ефективного управлінського рішення з метою збільшення прибутку. Стратегічні завдання В.І. Булонської, розглянуті вище, на наш погляд, не повною мірою показує градацію розподілу прибутку.

В умовах ринкових відносин велике значення має обгрунтування співвідношень у спрямуванні прибутку на цілі виробничо-технічного розвитку, соціального розвитку, формування фінансового резерву, на виплати засновникам (власникам), на дивіденди акціонерам тощо. Водночас, прибуток є джерелом сплати підприємством штрафних санкцій, здійснення відрахувань на благодійні заходи, а також використовується для погашення кредитів, отриманих на інвестиційні цілі [4, с. 351]

Таким чином, можна дійти висновків, що з метою підвищення результативності діяльності підприємства та його стратегічного розвитку у перспективі, виникає потреба у розробці стратегії управління підприємством спрямованої на вдосконалення механізму формування та використання прибутку. Для максимізації прибутку підприємства необхідно, насамперед, виконати комплекс завдань щодо забезпечення зростання обсягів діяльності, ефективного управління витратами, підвищення ефективності використання матеріально-технічної бази, оптимізації складу та структури обігових коштів, підвищення продуктивності праці та системи управління підприємства.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Артеменко В.Г., Финансовый аналіз / В.Г. Артеменко, М.В. Белендир. – М.: ДИС, 2004. – 400 с.

  2. Економіка торгівлі: Підручник. – 2-ге вид., випр. і доп. Затверджено МОН / Марцин В.С. – К., 2008. – 603 с.

  3. Булонська В.І., Вдосконалення формування та використання прибутку підприємства / В.І. Булонська, О.І. Вужинська // Науковий вісник НЛТУ. – 2008. – № 18.1. – С. 122

  4. Мазаракі А.А. Економіка торговельного підприємства : підручник / А.А. Мазаракі, Л.О. Лігоненко, Н.М. Ушакова. – К. : Хрещатик, 2008. – 800 c.

Науковий керівник

к.е.н., доц. Літвінов О.С.