СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ УДОСКОНАЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ СИСТЕМИ КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
УДК 336.1:35(477)
Шебанова А.І., слухач 2 року навчання в магістратурі
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: У статті досліджено сучасний стан побудови системи інформаційного забезпечення казначейського обслуговування фінансів держави. Здійснена оцінка автоматизованих інформаційних систем, що застосовуються у практиці Державної казначейської служби України. Визначено призначення та основні завдання автоматизованої системи подання електронної звітності клієнтами Державної казначейської служби України. Визначені напрямки розвитку автоматизованих інформаційних систем для подальшого удосконалення інформаційного забезпечення Державної казначейської служби України, підвищення рівня відкритості, прозорості та підзвітності діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Ключові слова: казначейське обслуговування; автоматизовані інформаційні системи; АІС «Є-Казна»; АС «Є-Звітність».
Abstract: The current state of the system of informational provision of treasury service of state finances is investigated in the article. The estimation of automated information systems applied in the practice of the State Treasury Service of Ukraine is carried out. The purpose and main tasks of the automated system of submission of electronic reporting by the clients of the State Treasury Service of Ukraine are determined. The directions of development of automated information systems for further improvement of information provision of the State Treasury Service of Ukraine, increase of the level of openness, transparency and accountability of state authorities and local self-government bodies are determined.
Key words: treasury service, automated information systems, AIS «E-tresury», AS «E-reporting».
Сучасне суспільство характеризується значними потоками інформації, які циркулюють у всіх сферах життєдіяльності людини. Враховуючи необхідність удосконалення роботи органів управління державою, важливим питанням постає необхідність підвищення рівня продуктивності праці фахівців державного управління.
Розвиток казначейської системи, її зростаючі вимоги та фінансові можливості постійно породжують як постійні кількісні зміни інформаційного середовища (постійне підвищення обсягу оброблюваної інформації, кількісне збільшення виконуваних функцій), так і якісні (розширення функціоналу вирішуваних завдань, оновлення інформаційних технологій, зміни параметрів функцій та ін.).
Розробка і освоєння сучасних комп’ютерних систем та їх програмне забезпечення відкривають для казначейської служби широкі можливості для вдосконалення процесів виконання бюджетів різних рівнів, що обумовлює актуальність тематики даного дослідження.
Нагальні проблеми інформаційного забезпечення потреб казначейства сучасними технологіями широко висвітлюються у наукових працях таких вчених, як В.М. Вдовін, Ю.О. Голинський [1], Л.Ю. Гордієнко [2], Т.Б. Кублікова, Е.І. Курганська [3], Л.М. Луців [1], О.О. Скорик [4] та багатьма іншими. Однак, наукові праці присвячені удосконаленню саме інформаційної системи органів Державної казначейської служби України практично немає.
У світовій практиці можна виділити два підходи до створення і розвитку інформаційних систем управління суспільними фінансами – побудова інформаційних систем за принципом максимально можливої уніфікації та інтеграції функціональних областей управління (централізований підхід) і використання локальних систем (децентралізований підхід).
Перший підхід поширений серед більшості країн, в яких вже давно функціонують інформаційні системи управління державними фінансами – Австрія, Австралія, Канада, США, Франція, Бразилія. Другий підхід лежить в основі інформаційної системи Великобританії [3, c. 184].
До інформаційної системи Державної казначейської служби України встановлено вимогу повної відповідності діючій нормативно-законодавчій базі, можливість повного обслуговування конфіденційної та таємної інформації відповідно до вимог компетентних органів [5, с. 2].
Автоматизована інформаційна система казначейства на Державному рівні забезпечується програмним комплексом АС «Є-Казна», яка розроблена та введена з початку 2014 року для обліку доходів Державного бюджету, адміністрування і розподілу податків між бюджетами різних рівнів. Основними функціональними перевагами даного комплексу є наступні: можливість взаємодії з розрахунково-платіжною системою НБУ та інформаційною системою податкової служби; єдина депозитарна система органів державного казначейства, можливість поточного і оперативного контролю над цільовим використанням бюджетних коштів; функція управління і обслуговування державного внутрішнього боргу; забезпечення конфіденційності секретної інформації та наявних вимог інформаційної безпеки.
Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 02.03.2018 N 340 введено в дію автоматизовану систему подання електронної звітності клієнтами Державної казначейської служби України (далі – АС «Є-Звітність»). Система дозволяє подавати фінансову та бюджетну звітність клієнтам що обслуговуються у системі Державної казначейської служби України.
Система обслуговування має багато переваг для клієнтів. До основних з них можна віднести такі як: обмін документами між клієнтами та Казначейством здійснюється електронними засобами (тобто відсутні витрати часу та на транспорт для клієнтів, а також зменшується паперовий документообіг); послуги з генерації ключів електронного цифрового підпису Казначейство надає безкоштовно; користування СДО Казначейство не потребує абонплати; підключення клієнтів до СДО є безкоштовним; на всіх етапах використання системи Казначейство надає клієнтам безкоштовну підтримку; вся інформація, якою обмінюються клієнти та Казначейство, надійно захищена системою та недоступна для сторонніх осіб.
Розпорядники та одержувачі бюджетних коштів складають і подають звітність головним розпорядникам бюджетних коштів та органам Казначейства в електронному вигляді із застосуванням автоматизованої системи подання електронної звітності клієнтами Держказначейства із дотриманням вимог Закону від 22.05.03 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» і Закону від 22.05.03 р. N 852-IV «Про електронний цифровий підпис».
АС «Є-Звітність» пропонує бухгалтеру бюджетної установи відповідні форми звітування: АРМ із формування усієї звітності, передбаченої Порядками № 44 та № 307. До складу АС «Є-Звітність» входять: АРМ «Фінансова звітність»; АРМ «Бюджетна звітність»; АРМ «Ліквідаційна звітність»; АРМ «Фінансова звітність (консолідована)»; АРМ «Бюджетна звітність (консолідована)»; АРМ «Ліквідаційна звітність (консолідована)»; АРМ «Повідомлення»; довідники.
Одна із можливостей АС «Є-Звітність» є формування електронної звітності з побудовою мережі після створення свого електронного кабінету, у якому з довідника розпорядників вищого рівня цієї системи обирається правильний код ЄДРПОУ того розпорядника, від якого надходить фінансування. При отриманні коштів місцевого бюджету та субвенцію з державного бюджету країни, у установи буде мережа як із головним розпорядником місцевого рівня, так і з розпорядником рівня міністерства. При цьому звітність формуватиметься відповідно до мережі.
Використання АС «Є-Звітність» для формування звітності у першому півріччі 2018 року відбувалося в тестовому режимі. При цьому було виявлено розбіжності між вимогами Порядків формування звітності та їх реалізацією у програмному забезпеченні. Протягом серпня 2018 року було внесено зміни до АС «Є-Звітність» якими були виправлені виявлені недоліки.
Крім розглянутих АІС, на сьогодні в казначействі накопичено позитивний досвід створення міжвідомчих інформаційних ресурсів, який необхідно враховувати при подальшому удосконаленні інформаційного забезпечення Державної казначейської служби України.
Сьогодні перспективним напрямком для казначейства є впровадження проекту «Електронний бюджет», який призначений для забезпечення відкритості, прозорості та підзвітності діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також для підвищення якості фінансового менеджменту організацій сектора державного управління за рахунок формування єдиного інформаційного простору і застосування інформаційних і телекомунікаційних технологій в сфері управління суспільними фінансами.
Таким чином основним напрямками розвитку автоматизованої інформаційної системи казначейства є: ІТС ДКСУ до системи електронного казначейства (e-treasury), з централізованою системою обробки інформації та юридично значимим внутрішнім і зовнішнім електронним документо-обігом; оптимізувати процес обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів шляхом запровадження електронної форми якісного обслуговування клієнтів з використанням надійних засобів ЕЦП та сучасних інтернет-технологій; зменшити витрати на підтримку ІТС ДКСУ; посилити інформаційну безпеку; запровадити повноцінний внутрівідомчий електронний документообіг із застосуванням електронного цифрового підпису, та інтегрувати систему «Електронне казначейство» (e-treasury) з системою «Електронний уряд» (e-government); розширити використання системи формування оперативної звітності АС «Є-Звітність»; спростити та вдосконалити адміністрування інформаційних ресурсів.
ЛІТЕРАТУРА
Голинський Ю.О., Луців Л.М. Модернізація інформаційної системи казначейського обслуговування бюджетів / Ю.О. Голинський, Л.М. Луців // Науковий вісник Херсонського державного університету. – Херсон: ХДУ, 2015. – № 15. – С. 149–152.
Курганська Е.І., Кублікова Т.Б. Система казначейства: управління фінансовими ресурсами: монографія / Т.Б. Кублікова, Е.І. Курганська. – Одеса: ОНЕУ, 2015. – 323 с.
Скорик О.О. Інформаційні технології системи казначейського обслуговування: сучасний стан та перспективи їх удосконалення / О.О. Скорик // Державне управління: удосконалення та розвиток. – Дніпро: ДДАЕУ, 2018. – № 12. – С. 17–23.
Концепція розвитку інформаційних технологій Державної казначейської служби України на 2015-2017 рр. // Державна казначейська служба України. – К.: 2015. – 15 с.
Науковий керівник
к.е.н., доц. Грузд М.В.