ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ PR-ТЕХНОЛОГІЙ В РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ

УДК 659.43/.44+640.43

Рудя А.М., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: У статті піднімається питання про PR-діяльності в ресторанному бізнесі і її положення в просторі масової комунікації. Визначено методи роботи з цільовою аудиторією. Їх представниками в даній роботі є «мішені впливу» і метод «атракції». Розглянуто особливості роботи і впливу ресторанної критики для ефективності праці закладу. Проаналізовано спеціальні події як інструмент PR-діяльності, а також запропоновані практичні приклади вирішення цього питання.

Ключові слова: PR-діяльність, масова комунікація, ресторанний бізнес, цільова аудиторія, ресторанна критика, спеціальні події.

Abstract: In article the question of PR-activity in restaurant business and its positions in space of mass communication is brought up. Work methods from target audience are defined. Their representatives in this work are «influence targets» and a method of «attraction». Features of work and influence of restaurant criticism for overall performance of an institution are considered. Special events as the PR tool - activity are analysed and also practical examples of the solution of the matter are proposed.

Key words: PR-activity, mass communication, restaurant business, target audience, restaurant criticism, event marketing.

Сучасний ресторанний бізнес будується на задоволенні попиту споживачів. В першу чергу правильними діями будуть вважатися, якщо попередньо перед відкриттям ресторану провести певну кількість маркетингових досліджень. Одним з таких досліджень є визначення портрета цільової аудиторії. Саме для залучення цього кластера споживачів використовується PR. В даному контексті цей термін розглядається, як функція менеджменту, яка допомагає в створенні популярності та в підтримці взаємовигідних відносин між рестораном і його потенційними гостями.

У ресторанному бізнесі PR спрямований на властиві для маркетингу мети. PR представляє з себе життєдіяльність компанії. В даному контексті мається на увазі взаємодія зі світом і позиціонуванням. Це не тільки конкретні спеціальні пропозиції , візитна картка тощо, а в загалі повний робочий день від першого до останнього клієнта. У той час як презентації, інтерактиви, перформанси та запрошені знаменитості є вже засобами досягнення цілей. Успішна PR компанія вимагає від спеціаліста кропіткої праці, знання і вміння через те, що це безпосередньо створення репутації ресторану [3].

На початковому етапі необхідним вважається збір інформації про адресата, тобто цільову аудиторію ресторану. Метою цих дій є збір повної картини переваг і спонукальних механізмів, які впливають на неї. Механізми в середовищі фахівців отримали назву «мішені впливу», які логічним образом випливають з потреб аудиторії. Задовольняючи їх з’являється можливість привести кожного адресата до потрібного рішення. Мішенями можуть виступати стандартні спонукачі, тобто почуття гідності, прагнення до успіху та інше.

Після етапу визначення портрета цільової аудиторії потрібно звернути увагу в своїй роботі на ті речі, які привертають аудиторію, а конкретніше те, що порушить їх інтерес. Для даної ситуації слушним є метод «атракції». Цей метод заснований на створенні привабливого образу і красивої легенди. Це своєрідне штучне створення приводу для залучення гостей в ресторан. До «приманок» також відноситься залучення відомих людей. Це є спонукач не тільки для гостей, але і для засобів масової інформації. Адже поява таких осіб в ресторані займає окремий рядок в прес-релізах і сприяє появі в новинах. Їх можна залучати до інтерв’ю, фотографій світської хроніки в ресторанному інтер’єрі, ток-шоу, місцем для якого був обраний ресторан, навіть майстер-клас від відомої людини з приготування будь-якої страви [2].

Продовжуючи розгляд ресторанної PR діяльності, варто згадати про знамениту ресторанну критику. Це один з головних ресурсів, який є дуже поширеним інструментом на заході. Згадки про образ самого ресторанного критика часто зустрічаються в літературі і фільмах. Як правило, там він постає в образі зловісного героя. Обов’язковою умовою залишається те, що про цю людину ніхто нічого не знає. Він інкогніто замовляє стіл, пробує їжу, самостійно оплачує і надалі пише рецензію. У країнах колишніх СНД цю роль виконують скоріше журналісти, які несуть за собою репутацію написання замовних статей. Відчувається різниця в довірі та відкритості. В Україні подібні статті відносяться читачами до реклами. Хоча, на сьогодні, з’являються джерела, які будують собі репутацію ретельно [1].

У закладах високого рівня діють свої особливості в просуванні і побудові іміджу. Якщо в закладах середнього рівня активно використовуються акційні пропозиції та інші подібні речі, то в закладах високого рівня використовуються інструменти, які надають статусність. Тобто навіть наявність особливого персоналу привертає до себе увагу. Таким персоналом може вважатися швейцар або ж сомельє.

На сьогодні популярним стає використання спеціальних заходів. Не зважаючи на те, що стандартними варіантами заведено вважати прес-конференції, брифінги, презентації, все ж в цій сфері користуються частіше такими PR акціями, як:

  • благодійні заходи;
  • проведення дитячих карнавалів, свят тощо;
  • тижні кухонь різних регіонів [4].

Виходячи з теорії і світової тривалої практики ресторанного бізнесу і не тільки, варто приділити більшу частину уваги на PR-діяльність. Переваги даного інструменту можуть перекривати більшість збитків, а в деяких випадках і зовсім давати закладу нове життя або ж відновити репутацію. В наявності є досить великий асортимент методів в PR-діяльності і підібрати найбільш відповідний не вимагає колосальних зусиль.

Варто привести один з кращих прикладів в ресторанному бізнесі – діяльність всесвітньо відомого і популярного фаст-фуду «МакДональдс». Вони проводили та продовжують проводити благодійні акції «Благодійний фонд – Будинок Роналда Макдональда». Її зміст полягає в тому, що продукт з меню, споживач не обмежується задоволенням почуття голоду, а й стає учасником благодійності на користь дітей. Завдяки цьому заклад вже давно відійшов від іміджу звичайного ресторану швидкого харчування і став закладом, який активно займається благодійністю та долучає до цього відвідувачів. Результатом є допомога дітям, які цього дійсно потребують [5].

Тема PR-діяльності залишається актуальною і вимагає постійної уваги. Досить часто з’являються нові інструменти, які моментально використовують активні компанії. Це питання вимагає вивчення для успішної роботи з будь-якою сферою бізнесу. Адже дана сфера діяльності вже давно визнана одним з найсучасніших і ефективних способів просування.