ПІДВИЩЕННЯ СПЕЦІАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ В СКЛАДІ КУРСАНТСЬКОГО ПІДРОЗДІЛУ

УДК 796.8

Масяченко К.В., курсант 1 курсу
ХНУПС імені Івана Кожедуба

Головним у розвитку професійної майстерності курсантів є засоби і методи фізичної підготовки. Це дозволило визначити нормативну базу для вдосконалювання фізичних якостей, а концентрація і інтенсифікація навчального процесу забезпечили успішне оволодіння професійними вміннями і навичками. Для успішного навчання особового складу варто створювати гарну матеріально-технічну базу, забезпечувати навчальний процес відповідною інфраструктурою. Деякі спеціалісти вважають, що треба спочатку розвивати фізичні якості, потім формувати професійні якості. Після нашого дослідження вважаємо, що у процесі занять з фізичної підготовки необхідно формувати навички у виконанні прикладних вправ разом із загально розвиваючими вправами.

Аналіз вітчизняних і закордонних джерел дозволяє зробити висновок, що ефективність професійних якостей у навчанні забезпечується шляхом комплексування засобів і методів, застосування вправ прикладного характеру.

Найбільш важливим аспектом у вихованні курсантів є навчальні заняття, які необхідно проводити комплексно з великим навантаженням та інтенсивністю у складі усього підрозділу, а не окремо з кожним військовослужбовцем. Комплексні заняття проводяться з метою підвищення фізичної підготовленості курсантів. У зміст занять включені вправи з різних розділів фізичної підготовки у різних поєднаннях, заняття проводяться на двох і більше навчальних місцях з послідовним переходом з одного навчального місця на інше. В цьому випадку спочатку відпрацьовуються вправи на розвиток швидкості або сили, спритності, прийоми і дії пов’язані з координацією рухів, а потім вправи на витривалість. Варіанти вправ та дій визначаються викладачем, відповідно до періодів і завдань навчання, рівня фізичної підготовленості курсантів та матеріального забезпечення занять.

На початковому періоді навчання комплексні заняття направлені на підвищення рівня загальної фізичної підготовленості та формування основних рухових дій. Особливість проведення комплексних занять полягає в тому, що на них не вивчаються нові прийоми та дії, а багато разів повторюються найбільш ефективні раніше вивчені прийоми таким чином курсантський колектив через деякий час починає тягнутися один за одним, зрозумівши, що разом їм вдається здійснювати набагато більше число повторень.

Відомо, що дії курсантів в умовах несприятливих факторів викликають зміни у функціональному стані організму, що іноді приводить до погіршення показників професійності. Щоб компенсувати ці негативні явища, на заняттях необхідно моделювати дії, у яких курсанти виконували б вправи, наближені до реальних обставин.

З метою підвищення професіоналізму наше дослідження дозволило підтвердити на практиці теоретичні передумови про необхідність включати у навчальні заняття модельні ситуації.

Фізична підготовка не повною мірою забезпечує задовільний рівень підготовленості найбільш слабких курсантів, це дозволяє найбільш підготовленим курсантам надавати певну мотиваційну допомогу. Це дуже важливо в той час, коли на навчання призивається молодь, що не має належної фізичної підготовленості.

Заняття з фізичної підготовки необхідно проводити з високою інтенсивністю та концентрацією, щоб створити міцний динамічний стереотип формування рухових умінь і навичок, тобто професіоналізму. Створений динамічний стереотип у процесі систематичних, безперервних і ціле спрямованих навчальних занять сприяв виконанню курсантами головного завдання: у будь-який час доби й погоду, у кризових ситуаціях застосовувати свою майстерність. Однак у навчанні з курсантами є багато не вирішених проблем. До їхнього числа варто віднести максимальне підвищення рівня працездатності у складній обстановці. Треба відзначити, що фізичні вправи з формування умінь і навичок, виконані курсантами, які були раціональними, точними і ефективними в діях, повинні доводитись до автоматизму й досконалості. Важливою умовою у підвищенні професіоналізму курсантів є систематичні навчальні заняття, на яких вони відпрацьовують професійні дії, які наближені до реальних ситуацій.

З метою вдосконалення професіоналізму зверталася особлива увага на підвищення злагодженої фізичної підготовленості, формуванню розумових здібностей і морально-вольових якостей. Відомо, що успіх у виконанні завдання залежить від фізичної й моральної підготовки курсантів. На наш погляд, перед курсантами у ході навчання стояли надзвичайно важкі завдання, до успішного рішення яких потрібна була висока організація проведення навчальних занять зі спеціальної фізичної підготовки з елементами різнохарактерних вправ.

Нами пророблені кроки по систематизації і класифікації фізичних вправ у ході спеціальної фізичної підготовки, узагальнені тільки основні ідеї на рівні методологічних основ педагогіки ефективності засобів, методів, організації модельних ситуацій.

Своїм змістом, методами і формами пізнання дозволило глибоко обґрунтувати навчальні заняття, більш детально сформувати вміння, навички із застосуванням вправ у ході спеціальної підготовки, до їх застосування.

Дослідження дає можливість для подальшого вдосконалювання теорії й практики підготовки курсантів, тому що створює діалектичну єдність і механізми наукових вишукувань у даній області.

Таким чином ефективність формування фізичних якостей у курсантів методами фізичної підготовки можна досягти за рахунок інтенсифікації колективної підготовки на основі застосування загально розвиваючих і прикладних вправ.

Практична перевірка розроблених нами концептуальних педагогічних напрямків до розвитку колективної майстерності курсантів підтвердила її високу і надійну ефективність у реальних умовах. Наші дослідження дозволили розкрити значення цілеспрямованого використання вправ до розвитку й удосконалювання професіоналізму особового складу на заняттях. При цьому, раціонально використовуючи загально-розвиваючі й прикладні вправи, вибірково впливати на розвиток будь-якої фізичної, розумової й психологічної якостей особистості.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Бунєєв Т.В., Сіцінський А.С., Сінкевич С.В. Педагогічна діяльність як основа професійної підготовки офіцера-управлінця. Хмельницький: Вид-во Нац. акад. Держ. прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, 2005. 232 с.

  2. Мозолев О.М., Васів С.В. Готовність до фізичного самовдосконалення майбутніх офіцерів прикордонників як науково-педагогічна проблема. Хмельницький Вид-во НАДПСУ, 2010. № 55. 82-84 с.

  3. Бабенко В.Г., Попов О.В., Янко І.В. Заходи фізичного впливу. К: МВС, 2001. 24 с.

Науковий керівник

викладач кафедри Кондратюк В.І.