ФОРМУВАННЯ ЛАНЦЮГА ЦІННОСТІ ТОВАРУ В СУЧАСНІЙ ЕКОНОМІЦІ
УДК 330.111
Клименко О.В., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: в роботі розглянуто основні дослідження ідеї ланцюга цінності товару. Визначено необхідність користування ланцюга цінності як інструменту зниження витрат підприємства та досягнення конкурентних переваг підприємства на ринку.
Ключові слова: ланцюг цінності, система цінності, елементи цінностей, конкурентні переваги, оцінка товару, концепції цінностей.
Аbstrаct: In the аrticle, the оriginаl reseаrch оf the ideа оf the chаin оf vаlue оf the present is cоnsidered. The impоssibility оf using the vаlue chаin аs аn instrument fоr reducing the cоmpаny’s оutput аnd the аchievement оf cоmpetitive оutcоmes оf the cоmpаny in the mаrket is determined.
Keywоrds: chаin оf vаlues, system оf vаlues, elements оf vаlues, cоmpetitive mаrgins, prоduct evаluаtiоn, cоncept оf vаlues.
На шляху історичного розвитку економічної науки теоретична розробка проблеми цінності була реалізована у витратній теорії цінності А. Сміта, а також у теорії факторів виробництва Ж-Б. Сея та у граничній теорії носіїв маржиналізму.
У контексті сучасного розвитку економіки важливе значення для України набуває здатність вітчизняних підприємств ефективно позиціонувати і розвивати свої конкурентні переваги в умовах глобальної конкуренції. Стратегія економічної реформи, що розгорнулася в Україні в останні роки, передбачає комплексний розвиток нових господарських відносин у всіх ланках національної економіки, формування гнучкої і адаптивної системи управління і створення умов, необхідних для ефективної підприємницької діяльності. Після підсилення глобалізації та спеціалізації з’являється потрібність втілення правильної оцінки товарної цінності, яка б підтримувала розвиток конкурентоспрожності підприємства на ринку. Поняття товарної цінності стає актуальним в межах концепції формування ланцюга цінності. Ланцюг цінності можна по-різному виокремити при побудові видів продуктивних дій підприємства. Тому є безліч підходів по дослідженню ланцюга цінності, які треба розглядати детальніше.
Поняття ланцюга товарної цінності вперше використали працівники компанії McKinsey в звіті «Стратегічний вибір та розподіл ресурсів» в статті «Конкурентний аналіз вартості» у 1980 році [1]. Науковці створили ланцюг цінності для утворення конкурентної переваги компанії McKinsey. Значення концепції полягає у побудові ланцюга з шести головних процесів, які створюють цінність товару: дизайн продукту, технологія, маркетинг, виробництво, обслуговування та розподіл. Саме ця концепція дозволила підприємствам визначати вартість, яка додається на кожному етапі та скорочувати витрати свого виробництва, не створюючи інноваційні продукти [2, c.12].
Концепція має свої переваги і недоліки. Порівняльний аналіз витрат, який проводиться на основі концепції, дає можливість перевірити, наскільки кожен вид діяльності компанії відповідає кращим показникам в галузі. Керуючись отриманою інформацією, в подальшому можливо найбільш ефективно спланувати послідовність того чи іншого виду діяльності, обрати спосіб мінімізації витрат, визначити шляхи підвищення конкурентоспроможності компанії по витратах. Недолік застосування концепції полягає в тому, що отримати інформацію про витрати інших підприємств завжди досить складно, так як вона є конфіденційною. Крім того, порівняння інформації по витратах не завжди можливо через те, що конкуруючі компанії намагаються використовувати відмінні один від одного методи обліку для визначення витрат [3].
Представлена концепція розкрила новітній метод досягнення конкурентоспроможності шляхом удосконалення та розширення можливостей ланцюга цінності товару, не витрачаючи коштів на створення інноваційного продукту. Така система використовувалась для поглинання компаній, оскільки дозволяла оцінювати інші компанії.
Ідея ланцюжка цінності була запропонована Майклом Портером у книзі «Конкурентна перевага» у 1985 році для виявлення джерел конкурентної переваги за допомогою аналізу окремих видів діяльності компанії [4].
Майкл Портер запропонував уявити всю діяльність компанії у вигляді ланцюга формування цінності товару: компанія, що конкурує з іншими, виконує деяку сукупність взаємопов’язаних одна з одною економічних дій.
Слід використовувати повний аналіз ланцюжка цінності, а не обмежуватися порівнянням маржі з конкурентами, оскільки ланцюжок цінності дозволяє виявити і працювати над основними джерелами витрат, а також визначити можливість створення диференціації за рахунок одного або декількох етапів [4].
Ланцюжок цінності є одним з основних інструментів для визначення конкурентної переваги компанії з метою розробки конкурентної стратегії, а також допомагає вибудувати організаційну систему компанії відповідно до її довгострокової стратегії. Суміжні види діяльності всередині організації повинні бути об’єднані у відділи, так як в такому випадку знижуються витрати координації. Здатність організувати частини компанії відповідно до видів діяльності ланцюжка цінності виступає важливою конкурентною перевагою, яке безпосередньо впливає на успішність реалізації будь-якої стратегії. [4].
Модель ланцюга товарної цінності Майкла Портера досягла прориву в світовій економіці, але теж має деякі недоліки, які намагалися прибрати послідовники його досліджень. Одним із основних недоліків – концепція розглядала ланцюг цінності товару певної компанії, але не відтворювала зв’язків з зовнішнім світом, тобто не враховувала вагомий вплив інших суб’єктів (постачальників, дистриб’юторів, конкурентів) на формування товарної цінності.
Зараз підприємство варто оцінювати як взаємопов’язання угод та контрактів. У цьому аспекті слово «ланцюг» розширене до співробітництва між компаніями.
Наприклад, оптовий підприємець може співпрацювати з роздрібними торговцями, щоб створити більшу цінність для кінцевого клієнта.
Цінність визначається як ціна, за яку споживач готовий заплатити за те, що він отримує від постачальників. Бізнес буде прибутковим, якщо цінність, яку він створює перевершить витрати, пов’язані з її утворенням.
Залежно від специфіки діяльності компанії одна або кілька груп можуть становити велику значимість у порівнянні з іншими. Для транспортної компанії значення логістичних операцій набагато вище, ніж, наприклад, виробництва, в той час як для виробничого підприємства все може бути навпаки. Проте в кожній компанії присутні елементи всіх основних категорій діяльності.
Після визначення всього ланцюжка створення додаткової вартості керівники повинні зосередитися на тих заходах, які найбільшою мірою сприяють створенню цінності для клієнтів.
Аналіз ланцюжка цінності є надзвичайно корисним управлінським інструментом, що дозволяє виявити необхідні дії для формування такого продукту, який буде високо цінуватися клієнтами. Результатом цього аналізу повинна стати додана вартість, що перевищує витрати на її створення. Цінність, за яку клієнти готові платити більше, повинна забезпечувати вам більш високий прибуток.
Користь цієї моделі проявляється в здатності розбити виробничий процес на різні операції і процедури. Це дає можливість зосередити увагу на дійсно корисних заходах, що створюють помітну вигоду. Ефективне управління маркетинговими програмами і взаємовідносинами з клієнтами підвищує дохід підприємства і формує плацдарм на майбутнє.
Таким чином, аналіз конкуренції на ринку повинен ґрунтуватись не на витратах, а на цінності.
Майкл Портер завжди наголошував, що конкурентні переваги компанії неможливо зрозуміти, досліджуючи компанію лише як єдине ціле.
ЛІТЕРАТУРА
Cаrter F. The business system: А new tооl fоr strаtegy fоrmulаtiоn аnd cоst аnаlysis / F. Cаrter, K. Bаles, P.C. Chаtterjee, F.W. Gluck, D. Gоgel, А. Puri, – The McKinseyQuаrterly, 1980. – 36 p.
Pоrter M.E. Cоmpetitive аdvаntаge: creаting аnd sustаining superiоr perfоrmаnce / M.E. Pоrter. – New Yоrk: Free press, 1985. – 658 p.
Науковий керівник
к. е. н., проф. М. В. Афанасьєв