МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ЛОГІСТИЧНИХ ПОТОКІВ ПІДПРИЄМСТВА

УДК 658.8

Супрунюк І.О., cтудентка 2 року ОС магістр
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація. У приведеній статті досліджено моделювання системи логістичних потоків підприємства та теоретичних аспектів логістики. Визначено місце та роль логістики у сучасному бізнесі, проаналізовано існуючі інструменти побудови логістичних систем, за допомогою програмного продукту Anylogic побудовано систему логістичних потоків на підприємстві.

Ключові слова: логістика, логістичні потоки, оптимізація, моделювання, імітаційна модель, Anylogic.

Abstract. The system modeling of the enterprise logistic flows and theoretical aspects of logistics are researched in the paper. The place and role of logistics in the modern business are determined. The tools of logistic systems construction are analyzed. The system of logistic flows in the enterprise is constructed by the software product Anylogic.

Keywords: logistics, logistic flows, optimization, modeling, simulation model, Anylogic.

Сьогодні торгові підприємства працюють в жорсткому конкурентному середовищі і змушені створювати ефективну систему логістичного управління. Загальноприйнятим фактом економічного життя є широкий географічний розкид ресурсів і їх споживачів. Для подолання територіального розриву між попитом і пропозицією необхідно здійснення поставок таким чином, щоб споживачі отримували товар там, де вони цього хочуть, коли вони цього хочуть, і в тому стані, в якому вони цього хочуть. Це і є основне завдання логістики. Тому вдосконалення логістичної діяльності у сфері торгівлі має бути направлено на створення такої системи управління, яка дозволила б своєчасного реагування на зміни попиту на той чи інший товар, формувати необхідні товарні запаси, визначати їх обсяги і переміщати продукцію з мінімальними витратами для організації [1].

Здійснимо моделювання когнітивної карти ефективності підприємства – своєрідну модель, яка відображає основні зв’язки і впливи різних елементів на роботу підприємства. На ній окреслено основні чинники, які впливають на ефективну роботу підприємства. Оцінити ефективність роботи можна, ґрунтуючись на прибутковості підприємства, на яку впливають два основні фактори: продажі та повернення [2].

Рис. 1. Когнітивна карта факторів ефективності підприємства

Рис. 1. Когнітивна карта факторів ефективності підприємства

Ґрунтуючись на когнітивній карті, яка була представлена на рисунку 1, а також орієнтуючись на показники, які повинні регулюватися байєром, в Anylogic була побудована системно-динамічна модель, що відображає основні процеси закупівлі та реалізації продукції в магазині [3]. Після побудови імітаційної моделі був також остаточно визначен набір ключових показників, що характеризують успішність магазину і впливають на стан компанії в цілому.

В якості ключових були обрані такі змінні:

  • обсяг поставок у магазин;
  • величина витрат на закупівлю товару;
  • робота продавців;
  • середній цінник у магазині (рис. 2).
Рис. 2. Імітаційна модель

Рис. 2. Імітаційна модель

Для визначення оптимальних значень всіх параметрів моделі в найкоротші терміни було використано одну з функцій пакета Anylogic «Калібрування моделі».

У оптимізаційному експерименті калібрування було поставлено бажаний результат доходу магазина Income в розмірі двох мільйонів гривень. В експерименті калібровані наступні параметри:

  • AmountLag – обмеження на обсяг товарів, що переміщуються з основного складу MainStock в магазин Store;
  • PurchasePrice – закупівельна ціна за одиницю товару;
  • Sellers – ефективність роботи продавців (комплексність чеків);
  • Price – роздрібна ціна за одиницю товару.

Даний тип експерименту здійснює візуалізацію процесу калібрування і відповідності результатів кожному заданому критерію. Налаштування та робота експерименту «Калібрування моделі» представлено нижче на рис. 3.

Рис. 3. Результат експерименту «Калібрування моделі»

Рис. 3. Результат експерименту «Калібрування моделі»

Дані параметрів, отримані в експерименті, були додані в імітаційну модель. Результат прогону моделі з оптимізованими параметрами представлений на рисунку 4.

Рис. 4. Результати прогону моделі з оптимізованими параметрами

Рис. 4. Результати прогону моделі з оптимізованими параметрами

Як видно на рис. 4, динамічна змінна Income, яка позначає виручку магазина за місяць, стабільно демонструє результат у два мільйони гривень. Проаналізувавши отриману картину і наклавши імітаційну модель на реалії магазину, можна зробити висновок, що для підвищення продажів необхідно збільшити обсяг товару в магазині до чотирьох тисяч одиниць, а також середній цінник в магазині повинен дорівнювати 1500 гривень. Причому показник комплексності необов’язково повинен бути високим, досить рівня в 1,304. З цього можна зробити висновок, що продавці повинні ретельніше обробляти вхідний трафік, тобто здійснення угоди має відбуватися якомога частіше. Відповідно, необхідно налаштувати рекламу таким чином, щоб залучати більшу аудиторію. Для байєра важливою інформацією є те, що закупівельна ціна може в середньому становити близько 500 гривень за одиницю товару, а це значить, що байєр може дозволити розширити асортимент продукції, що закуповується колекції і додати одиниці товару з більш високою закупівельною ціною. Це виведе магазин на новий рівень і також викличе ажіотаж у відвідувачів завдяки різноманітності колекції.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Филина В.Н. Транспортная логистика: современные проблемы и направления развития / В.Н. Филина // Проблемы прогнозирования. – 2015. – № 1. – С. 110–132.

  2. Мичасова О.В. Имитационное моделирование экономических систем: учеб. пособие / О.В. Мичасова – Нижний Новгород: Нижегородский университет, 2014. – 186 с.

  3. Боев В.Д. Компьютерное моделирование: Пособие для практических занятий, курсового и дипломного проектирования в AnyLogic7 / В.Д. Боев – СПб.: ВАС, 2014. – 432 с.

Науковий керівник

к.е.н., доц. Мілевський С.В.