PUBLIC RELATIONS ЯК ЗАСІБ СОЦІАЛЬНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

УДК 659.4

Вінокурова К.Д., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: В роботі розглядається роль зв’язків з громадськістю як засобу соціальної комунікації, уточнюються основні завдання та цілі соціального PR.

Ключові слова: PR, соціальна комунікація, соціальний PR, зв’язки з громадськістю, громадськість.

Abstract: The article examines the role of public relations as a means of social communication, identifies major goals and objectives of social PR.

Key words: PR, social communication, social PR, public relations, public.

Сьогодні не можна заперечувати, що існує досить велике поле щодо дослідження комунікаційних процесів, які мають велике значення у багатьох галузях. Поява нових засобів комунікації спричиняється розвитком суспільства, в якого виникають нові потреби. Роль засобів масової інформації (ЗМІ) у сучасному суспільстві стає все більш значущою. Саме завдяки розповсюдженню через ЗМІ суспільно-корисної інформації формується соціальна активність та соціальна орієнтація суспільства. Одним з таких засобів є паблік рилейшнз (PR). У Вебстерському міжнародному словнику PR визначається як «сприяння встановленню взаєморозуміння і доброзичливості між особистістю, організацією та іншими людьми, групами людей або суспільством в цілому за допомогою розповсюдження роз’яснювального матеріалу, розвитку обміну інформацією і оцінки суспільної реакції». В своїй праці “Основи паблік рілейшнз” В.Г. Королько трактує поняття PR як «спеціальна система управління інформацією, в тому числі соціальної, якщо під управлінням розуміти процес створення інформаційних приводів та інформації зацікавленою в ній стороною, поширення готової інформаційної продукції засобами комунікації для цілеспрямованого формування бажаної суспільної думки». Англійський соціолог Сем Блек свідчить що «зв’язки з громадськістю – це плановані, тривалі зусилля, спрямовані на створення та підтримку доброзичливих відносин і взаєморозуміння між організацією та її громадськістю» [1].

Різновидом зв’язків з громадськістю, який відповідає за соціальну комунікацію, має на меті досягнення суспільно значущих цілей та формування позитивних моделей поведінки, є соціальний PR. Діяльність зв’язків з громадськістю в плані соціальної комунікації може бути спрямована на підтримку програм суспільно значущого характеру, залучення уваги до соціальних проблем, інформаційний супровід та іміджеве просування благодійних проектів тощо.

Соціальний PR використовується для формування позитивних моделей поведінки (благодійність, донорство). Крім того, останнім часом під соціальним PR стали розуміти активність компанії в соціальному середовищі (приклад такого виду в інтернеті – діяльність у спільнотах соціальних мереж). Серед завдань соціального PR: інформування цільової аудиторії, ефективне донесення до неї основних повідомлень, організація зворотного зв’язку і, відповідно, залучення аудиторії в соціально значущий проект [2].

Потреба в підтримці культурного розвитку країни та взаємодії суспільства в певних комунікаційних формах, які відповідають його особливостям, сформували мету соціального PR, якою є спрямованість всіх зусиль на досягнення соціального ефекту в суспільстві та популяризації загальнолюдських цінностей для зміни поведінки певних груп населення.

PR як особливий засіб соціальної комунікації спрямований на реалізацію зв’язку людини з певними життєвими ситуаціями, встановленим комунікативним контекстом, наміром і цільовою установкою. PR як свідома організація комунікації виконує одну з функцій менеджменту, спрямовану на досягнення взаєморозуміння і встановлення плідних відносин між організацією і її народними масами через двосторонню комунікацію [3].

Серед заходів PR, як соціальної комунікації, здебільшого є участь в певних акціях та проектах у галузях спрямованих на покращення соціальних умов. Завдяки підтримці подібних сфер підприємством з боку суспільства зростає довіра до його діяльності та формується позитивний імідж підприємства, що виконує свій соціальний обов’язок.

PR-ресурсами, що підвищують ефективність комунікації є:

  • підтримка бізнесом соціально-культурних заходів;
  • публікації в ЗМІ про здійснення заходу;
  • видання, призначені для залучення споживачів та отримання додаткових коштів для благодійної діяльності;
  • розширення соціального орієнтування для посилення значущості події.

Тож, в сучасних умовах навіть соціальна комунікація має комерційний характер, проте передусім вона має бути спрямована на зростання популярності та прихильності до діяльності організації. В такому контексті соціальні комунікації є важливим маркетинговим інструментом, для яких PR є одним з найбільш актуальних та затребуваних засобів. Саме PR як засіб соціальної комунікації відповідає за формування та розвиток довгострокових відносин в процесі взаємодії підприємства з іншими учасниками ринкового процесу, формує соціальну активність та соціальну орієнтованість суспільства.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Блек С. Введення в паблік рілейшнз / С. Блек. – Ростов н / Д.: Фенікс, 1998. – 380 С.

  2. Олійнич С. Різновиди сучасних PR-технологій / С. Олійнич, Г. Іліка.

  3. Чуміков О.Н., Бочаров М.П. Зв’язки з громадськістю: теорія та практика: Учбовий посібник. – М.: Дело, 2003.

  4. Королько В.Г. Основи паблик рілейшнз: Посібник. – Київ., 1997.

Науковий керівник

д. з соц. ком., проф. Чекштуріна В.М.