СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЙ У БІЗНЕСІ
УДК 004.738.5: 334.72
Манько А.В., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: у тезисах розглянуто актуальність та переваги використання інтернет-технологій у бізнесі. Досліджено нові моделі ведення бізнесу в сучасних умовах та інформаційні системи, які допомагають автоматизувати процеси на підприємствах.
Ключові слова: бізнес, Інтернет, технології, підприємство, системи.
Abstract: the thesis considers the relevance and advantages of using Internet technologies in business. New models of doing business in modern conditions and information systems that help to automate processes at enterprises are investigated.
Key words: business, Іnternet, technology, enterprise, system.
Мережні технології докорінно змінили спосіб взаємодії бізнесу зі споживачами й партнерами, шляхи купівлі-продажу товарів та послуг, а також сутність бізнес-моделей і форми інформаційної взаємодії.
Сучасні ринкові відносини характерні переходом від домінування постачальника до домінування споживача. Для того, щоб зберігати в таких умовах першість, потрібно постійно вивчати й удосконалювати всі перспективні методики ведення бізнесу. Використання інтернет-технологій стає однією з ключових умов для виживання підприємств в умовах жорсткої конкуренції.
Інтернет-технології є складовою частиною інформаційних технологій, але без постійного оновлення інформаційні системи зазнають морального зносу, що призводить до їх функціональної непридатності та відповідно збитків для підприємства. Для підтримання відповідного стану інформаційних технологій доречно використовувати інтернет-технології.
Використання мережі Інтернет в діяльності підприємств дає можливість підвищити конкурентоспроможність товарів, розширити ринки збуту, знаходити нових постачальників, посередників та споживачів. Це відповідає бізнес-процесам залучення клієнта, вивчення його потреб, самого акту вчинення правочину (транзакції) і післяпродажного обслуговування, тобто система повинна охоплювати всі без винятку бізнес-процеси взаємодії компанії з клієнтом. Таку систему функціонування може забезпечити використання інтернет-технологій, що є актуальним для ведення бізнесу і стає невід’ємною частиною функціонування будь-якого підприємства у сучасному світі.
Питання аналізу використання інтернет-технологій для підприємств в умовах ринкової економіки досліджувалися у працях таких вчених, як: А.В. Бузгалін, М.І. Дідківський, В.П. Писаренко, В.Л. Іноземцева, А.І. Колганова, А.Б. Куріцкий, М.В. Макарова, С.І. Парінова, К.К. Вальтух, В.Б. Наумова, І.А. Стрілець, А.С. Шеншин та ін.
Метою дослідження є виявлення впливу застосування новітніх інформаційних та інтернет-технологій на діяльність бізнесу у сучасному світі.
Простота використання інтернет-технологій об’єднала безліч покупців і продавців інформацією, товарами, послугами, а взаємодія суб’єктів економічної діяльності сформувала нові моделі ведення бізнесу.
Бізнес-моделі відносяться до числа нових концепцій сучасного підприємництва та ведення бізнесу. Моделювання в бізнесі відіграє ключову роль у формуванні та розвитку бізнесу в сучасних умовах невизначеності та гіперконкуренції.
При класифікації бізнесу виділяють такі групи суб’єктів [1]:
- споживачі (С – consumer) – фізичні особи;
- бізнесові організації (В – business);
- державні органи влади (G−government, інколи A−administration);
- фінансові установи, які проводять розрахунки між іншими суб’єктами електронної комерції.
Напрямок B2B (бізнес для бізнесу) – це основна та найбільш перспективна модель інтернет-бізнесу для підприємств, де відбувається організація комплексної взаємодії між компаніями за допомогою електронних комунікацій.
Для автоматизованого керування бізнесом на підприємствах використовують інформаційні системи, які також потужно розвиваються і дозволяють підвищувати ефективність діяльності підприємств.
Розрізняють такі інформаційні системи, які використовують на підприємствах [2]:
- ERP-системи (Enterprise Resource Planning System) – системи управління ресурсами. Ця програма є універсальною і використовується підприємствами у різних галузях економіки. В ERP-системах реалізовано такі основні функціональні блоки, як: планування продажів та виробництва; управління попитом; основний план виробництва; управління закупівлями, запасами, продажами; управління витратами; управління проектами/програмами.
- SCM-системи (Supply Chain Management) – системи управління логістичним ланцюжком постачань. Система класу SCM може бути використана для: виробництва, дистриб’юторських компаній, магазину, логістичних організацій, транспортних організацій. SCM дозволяє оцінити витрати на постачання, ефективно управляти перевезеннями вантажів, оптимізувати процеси постачання, та забезпечити якість та швидкість. З впровадженням системи, компанії отримають такі конкурентні переваги: зменшення вартості і часу обробки (на 20%), скорочення закупівельних витрат (на 5-15%), скорочення часу виходу на ринок (на 15-30%), зменшення складських запасів (на 20-40%), скорочення виробничих витрат (на 5-15%), збільшення прибутку (на 5-15%). У своїй діяльності SCM-системи вдало використовують зарубіжні підприємства: Apple, Dell, Procter&Gamble, IBM, PepsiCo, Toyota Motor.
- CRM-системи (Customer Relationships Management) – системи управління взаємовідносинами з клієнтами. Система використовується у виробництві, рекламних агенціях, оптова та роздрібна торгівля, сфера послуг, теле-радіо компанії. Функціональний склад систем класу CRM: управління контактами, клієнтами; прогнозування; функціональність продажів; маркетинг.
За даними досліджень Microsoft до 2020 року 40% процесів на виробництвах будуть виконуватися без участі людини [3]. Уже зараз 90% виробників розуміють, що найближчим часом вони будуть використовувати хмарні технології для оптимізації робочих процесів.
Інтернет речей (IoT, Internet of Things) − система об’єднаних комп’ютерних мереж і підключених фізичних об’єктів (речей) з вбудованими датчиками для збору та обміну даними, з можливістю віддаленого контролю і управління в автоматизованому режимі без участі людини [4]. Вперше термін «інтернет речей» був сформульований ще у далекому за технологічними мірками 1999 році. Саме поняття являє собою цілу концепцію комунікаційної мережі об’єктів («речей»), які мають технології для взаємодії між собою та з оточуючим середовищем.
В Україні тільки 2% компаній використовують технологію інтернет речей, а 47% до сих пір не впровадили її в своє виробництво. Більше половини підприємств навіть і не знають про таку технологію.
Принцип роботи технології полягає в наступному: спочатку встановлюються датчики, виконавчі механізми, контролери та людино-машинні інтерфейси на ключові частини обладнання, після чого здійснюється збір інформації, яка згодом дозволяє підприємству мати об’єктивні і точні дані про стан підприємства. Оброблені дані доставляються в усі відділи підприємства.
Крім цього, підприємства можуть замінити паперовий документообіг електронним, а також акумулювати експертні знання фахівців.
Отримана інформація може бути використана для запобігання позапланових простоїв, поломок устаткування, скорочення позапланового техобслуговування і збоїв в управлінні ланцюгами поставок, тим самим дозволяючи підприємству функціонувати більш ефективно.
Впровадження таких технологій дає можливість підприємствам з різних галузей економіки отримати певні переваги: збільшити ефективність використання виробничих активів на 10% за рахунок скорочення кількості незапланованих простоїв; знизити витрати на технічне обслуговування на 10%, удосконаливши процедури прогнозування і запобігання катастрофічним відмов обладнання і виявляючи неефективні операції; підвищити продуктивність на 10%, збільшити рівень енергоефективності та скоротити експлуатаційні витрати на 10% за рахунок більш ефективного використання енергії.
Для того, щоб дії при використанні інтернет-технологій для бізнесу були поза загрозою, потрібно дотримуватись інформаційної безпеки [5].
Сучасними загрозами вважаються комп’ютерні хробаки, програми-трояни, програми-реклами, програми-шпигуни, програми-жарти, руткіти, спам, атаки хакерів, інтернет шахрайства. Системою захисту є такі дії: постійне оновлення операційної системи, користування ефективною файловою системою, коректне застосування паролів, застосування антивірусних програм, використання систем виявлення атак, резервне архівування даних.
Таким чином, стрімко розвиваючись, інформаційні технології здійснюють незворотний вплив на всі галузі національної економіки та життєві сфери населення. Структура ринку з використанням інтернет-технологій розширює кордони, створює нові ринки збуту, підвищує репутацію, прискорює та покращує прозорість бізнес-процесів, розвиває нові сфери діяльності. Сучасні підприємства прагнуть отримати конкурентні переваги та максимальний ефект від залучених інформаційних та інтернет-технологій, але без висококваліфікованих працівників вкладені кошти можуть не принести бажаного результату.
ЛІТЕРАТУРА
Заморьова Д.В. Актуальність використання інтернет-технологій в бізнесі / Д.В. Заморьова // Економіка. Менеджмент. Бізнес. – № 2(8). – 2013. – С. 72-79.
Науковий керівник
ст. викл. Запащук Л. В.