ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ СТУДЕНТІВ НА ЗАНЯТТЯХ АЕРОБІКОЮ

УДК 796.412-057.87

Коваленко К.В., студентка 1 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Анотація. У роботі розглянуто й проаналізовано вплив занять аеробікою на здоров’я та самопочуття студентів. Визначено динаміку працездатності під час виконання фізичних вправ. Наголошено, що на ефективність навчального процесу впливає високий рівень розумової і фізичної працездатності студентів.

Ключові слова: працездатність, аеробіка, фізичні навантаження, фізична культура, фізичні вправи.

Annotation. In this work is considered and analyzed the influence of aerobic exercises on the health and well-being of students. The dynamics of performance during the exercise of physical exercises are determined. It was emphasized that the efficiency of the educational process is influenced by the high level of mental and physical efficiency of students.

Key words: efficiency, aerobics, physical activity, physical culture, physical exercises.

Важливим аспектом у вихованні студентів є залучення їх до фізичної культури. Аеробіка є одним з найбільш популярних видів спорту, про це свідчить бурхливе зростання фітнес-клубів у нашій країні. На заняттях аеробікою керуються такими основними принципами:

  1. Аеробіка повинна приносити радість і задоволення.
  2. Необхідно регулярно і систематично відвідувати заняття.
  3. Контроль над станом працездатності.
  4. Обов’язковий самоконтроль, який дозволяє стежити за відповідністю навантаження індивідуальним можливостям студента і вносити корекцію в тренувальну програму [1].

Систематичні заняття аеробікою позитивно впливають на велику кількість органів і систем організму. Раціонально підібрані навантаження розвивають адаптаційні механізми серцево-судинної системи, які проявляються в економічності серцевої діяльності в умовах м’язового спокою і підвищення резервів для ефективного забезпечення фізичних навантажень.

Оздоровчою аеробікою можуть займатися практично всі студенти, які не мають медичних протипоказань. Оптимальний ефект на заняттях досягається в тих випадках, коли навантаження відповідає функціональним можливостям організму і його працездатності. Контроль ефективності та інтенсивності навантажень під час занять аеробікою проводять відповідно до ряду об’єктивних критеріїв. Із суб’єктивних критеріїв враховують самопочуття, емоційний стан, почуття втоми, бажання продовжувати тренування тощо. Якщо тривалість та інтенсивність були обрані правильно, то втома після тренувань повинна проходити досить швидко [2].

Працездатність – стан студента, який визначається можливістю фізіологічних і психічних функцій організму, який характеризує його здатність виконувати певну кількість роботи заданої якості за необхідний проміжок часу. Роль фізичних вправ не обмежується тільки сприятливим впливом на здоров’я, одним з об’єктивних критеріїв якого є рівень фізичної працездатності людини. Фізичні вправи підвищують стійкість організму до дії несприятливих чинників. Показником стабільності здоров’я служить висока ступінь працездатності, і, навпаки, низькі її значення розглядаються як фактор ризику для здоров’я. Як правило, висока фізична працездатність пов’язана з постійними, що не зменшуються в об’ємі, в поєднанні з збалансованим харчуванням, тренуваннями (більш високою руховою активністю), що забезпечують ефективність самооновлення і вдосконалення організму.

Заняття аеробікою мають на працездатність студента або безпосередній вплив, відразу ж після їх використання, або віддалений, через якийсь час, або викликають кумулятивний ефект, в якому проявляється сумарний вплив багаторазового (протягом декількох тижнів або місяців) їх виконання [3].

Щоб заняття аеробікою дали бажаний результат в боротьбі з втомою і найбільш поширеними і можливими професійними захворюваннями, ними треба вміло користуватися. Безпосередній вплив фізичних вправ на працездатність неоднозначний. Стимулюючий вплив надають вправи середньої інтенсивності. Збільшення їх інтенсивності та обсягу, що не відповідають підготовленості студента, може бути марним, а при певних умовах впливати негативно.

Систематичні заняття аеробікою стимулюють відновлювальні процеси в скелетних м’язах, в м’язі самого серця і в м’язових елементах стінок судин, підвищують працездатність органів кровообігу, щоб навіть їх невеликої, економної роботи було досить для забезпечення потреб обміну речовин в організмі. Розвиток тренувального ефекту під впливом систематичних фізичних навантажень призводить до підвищення працездатності не тільки нервово-м’язового апарату, але і серця, і всієї серцево-судинної системи.

Принцип використання фізичних вправ як засобу активного відпочинку став основою організації відпочинку й у сфері розумової діяльності. Підібрані відповідним чином фізичні навантаження до початку розумової праці, в процесі і після її закінчення надають високий ефект у збереженні та підвищенні розумової працездатності, впливають на стан м’язової, дихальної та серцево-судинної систем, піднімають тонус всього організму [4].

Динаміка працездатності протягом робочого дня характеризується трьома періодами: відпрацювання, стабілізація і зниження в результаті, відчуття втоми. Заняття з навантаженнями середньої інтенсивності забезпечують найбільший підйом рівня працездатності до кінця навчально-трудового дня, включаючи час самопідготовки. Протягом навчального тижня позитивний вплив таких занять зберігається протягом наступних 2-3 днів, після чого він поступово згасає [5].

Висновок. Важливою умовою, що визначає ефективність навчального процесу, є високий рівень розумової і фізичної працездатності студентів, а також їхня навчально-трудова активність. Цей рівень обумовлюється багатьма зовнішніми і внутрішніми факторами. Серед них велику роль відіграє правильна організація навчальних навантажень студентів, що включає в себе, як обов’язковий елемент, заняття фізичною культурою і спортом.

Ефективна підготовка студентів у закладах вищої освіти вимагає створення умов для інтенсивної і напруженої творчої навчальної праці, без перевантаження і перевтоми, в поєднанні з активним відпочинком і фізичним вдосконаленням. Цій вимозі повинно відповідати таке використання засобів фізичної культури і спорту, яке сприяє підтримці досить високої і стійкої навчально-трудової активності і працездатності студентів. Забезпечення даної функції фізичного виховання є однією з провідних в соціальному відношенні.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Опанасюк Ф.Г., Грибан Г.П. Основи розвитку фізичних якостей студентів: Навч. - метод, посіб. - Житомир: Видавництво «Державнийагроекологічний університет», 2006. – С. 246-249.

  2. Ведмеденко Б.Ф. Теоретичні основи і практика виховання молоді засобами фізичної культури. – Київ, 1993. – 55 с.

  3. Завацький В.І., Маковецький В.І. До питання гуманізації навчання спеціалістів фізичної культури в умовах вищого навчального закладу / / Конференція: підготовка спеціалістів фізичної культури та спорту в Україні // Упорядники: В.І. Завацький та ін. – Луцьк, 1994. – С. 447-449.

  4. Корінчак Л. Вплив фізичних навантажень на розумову і серцеву діяльність молоді// Спортивний вісник Придністров’я/ Наук.-теор. журнал ДДІФКС №7, 2004. – С. 147-149.

  5. Галататий Г.Д. Фізіологічна характеристика фізичної і розумової працездатності студентів з різним рейтингом успішності і фізичної підготовленості. Автореф. канд. біолог, наук. – K., 1997. – С. 24.

Науковий керівник

Нагoвіцина O.П.