ПЕРСПЕКТИВИ ЗАСТОСУВАННЯ ПІДХОДУ ДО УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ ТАРГЕТ-КОСТИНГ НА ВИРОБНИЧИХ ПІДПРИЄМСТВАХ УКРАЇНИ

УДК 658:338.512

Подорожна М.Р., 1 року ОС магістр
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: Охарактеризовано систему калькулювання собівартості таргет-костинг. Досліджено чи можуть виробничі підприємства України використовувати систему калькулювання собівартості таргет-костинг. Відповідь обґрунтовано.

Ключові слова: витрати, управління витратами, таргет-костинг.

Abstract: A system of costing targeting-costing is described. It is possible to investigate whether the Ukrainian manufacturing enterprises can use the system of costing the targeting-costing. The answer is substantiated.

Key words: expenses, cost management, target-busting

На сьогоднішній день світова економіка динамічно й швидко розвивається. При модернізації економіки усі бізнес-процеси суттєво ускладнюються, тому конкуренція стає важчою та жорсткішою. Щоб успішно конкурувати, підприємству необхідно завойовувати нові сектори ринку та утримувати ринки збуту. В свою чергу, це вимагає використання унікальних підходів до управління господарською діяльністю, яких не мають конкуренти. Один з таких підходів – таргет-костинг, розроблений японськими науковцями. Його застосування допомогло Японії подолати кризові явища і стабілізувати економіку, а японським компаніям – захопити міжнародні ринки збуту й досі утримувати на них стійкі позиції. З огляду на зазначене, вбачається за доцільне проаналізувати, наскільки можливо та перспективно застосовувати таргет-костинг на підприємствах в Україні.

Метою роботи є дослідження доцільності та перспективності впровадження таргет-костингу до господарської діяльності вітчизняних підприємств.

Змістовно таргет-костинг являє собою підхід до управління виробничими витратами та собівартістю продукції. Його відмінністю є планування собівартості продукції, що буде виготовлятися у перспективі, а також потенційного майбутнього прибутку від її реалізації. Сфері таргет-костингу містить особливі поняття, а саме: цільова ціна (ціна, за якою компанія має намір продавати продукт; визначається з урахуванням кон’юнктури ринку, умов конкуренції), цільовий прибуток (прибуток, який компанія має намір отримати від продажу товару), допустимі витрати (різниця між цільовою ціною і цільової прибутком), цільові витрати (різниця між поточними і допустимими витратами, які належить скоротити) [1]. Іншими словами, методологічно таргет-костинг має такі основні елементи: цільова ціна, цільовий прибуток, цільові витрати [2].

Батьківщиною концепції таргет-костингу вважають Японію. Цей метод був вперше застосований в корпорації “Toyota” в 1965 р., хоча деякі ранні, більш примітивні його форми ще в 1947 р. використовувала компанія “General Electric”. Повномасштабне ж впровадження таргет-костингу в промислові корпорації США почалося в кінці 1980-х ., причому як зразок було взято саме японську модель, досить ефективну і прогресивну для того часу. Поняття “таргет-костинг” (target-costing) запропонував у 1988 р. Тоширо Хіромото. Але й досі існують теоретичні суперечності. Окремі економісти (С. Брю, К. Друри, Р. Коуз, К. Макконелл, Е. Хайнек, Г. Фандель, М. Карпунін, Г. Савицька) трактують таргет-костинг як “цільове калькулювання”, звужуючи тим самим його значення до окремої технічної процедури управлінського обліку. На думку автора, таргет-костинг має значно ширший функціонал, являючи собою цілісний підхід до правління витратами, що дозволяє контролювати і цілеспрямовано знижувати витрати, планувати виробництво нових прибуткових продуктів, домагатися цільової собівартості, й у підсумку, завдяки цьому успішно конкурувати і вести рентабельне господарювання [2]. Даного підходу до тпргет-костингу дотримують І. Бланк, Г. Козаченко, Ю. Погорелов, Г. Кірейцев, Л. Нападовська, М. Пушкар, С. Голов.

В наш час таргет-костинг застосовується в автомобільній промисловості, машинобудуванні, електроніці, приладобудуванні. Даний підхід затребуваний на підприємствах, які випускають широкий асортимент продукції дрібними серіями. Застосування методу таргет-костинг націлене на підвищення рентабельності виробленого продукту, яке досягається тим, що на кожному етапі створення продукту організація дотримується цільових норм витрат. В основному метод таргет-костинг застосовується і найбільш ефективний на етапі розробки і проектування нового продукту. Крім цього даний метод може використовуватися для зниження собівартості вже існуючого продукту і при плануванні виробничого процесу [2].

Для успішного використання методу таргет-костинг необхідне створення міжфункціональної робочої групи (комплектується фахівцями різного профілю і ієрархічного рівня компанії), яка відповідає за розробку продукту і потім супроводжує всі стадії його створення, виводу на ринок і продажів. Інженери-технологи визначають цільові нормативи використання матеріалів, потреби в робочій силі і інших витратах, які стають основою собівартості для цілей бухгалтерського обліку, а також використовуються як база даних для планування потреби в матеріалах. Для того щоб утриматися в допустимих межах собівартості, всі підрозділи повинні докладати зусиль і при необхідності йти на компроміси. Міжфункціональні групи можуть включати представників сторонніх організацій, наприклад постачальників, клієнтів, посередників. Отже, таргет-костинг вимагає встановлення довгострокових та взаємовигідних відносин з усіма учасниками ланцюжка створення вартості продукту [2].

В умовах сьогодення таргет-костинг широко затребуваний в розвинутих країнах, тобто в країнах зі стійкою економікою та стабільною національною валютою. Саме за цих умов можливе здійснення ретельного планування, що складає сутність таргет-костингу. Натомість інфляційні процеси ускладнюють або в цілому унеможливлюють розробку нормативів та встановлення цільових значень ціни й собівартості нового виду продукції. До того ж за кризових економічних умов компанії не схильні розпочинати випуск інноваційних або унікальних товарів, оскільки їх попередня розробка вимагає значних витрат. В такому разі підприємства вдаються до традиційних форм бізнесу, намагаючись якнайменше ризикувати. З огляду на зазначене, в Україні таргет-костинг поки що не затребуваний, оскільки в нашій країні економічне становище дуже хитке. На даний час вітчизняні підприємства не можуть передбачити, які ціни будуть на сировину, паливо чи інші матеріали для виробництва. Коли в Україні економіка стане більш стійкою, керівництво компаній зможе застосовувати таргет-костинг для управління витратами. На даний час на українських підприємствах управління витратами як окрема система здебільшого не сформована, а облік і контроль за витратами здійснюється за методологією П(С)БО 16 “Витрати” [4], як цього вимагає державне регулювання.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Statement on Management Accounting “Implementing Target Cost-ing”.

  2. Воронова О.Ю. Метод таргет-костинг калькулирования себестоимости.

  3. Проданчук М. Таргет-костінг та кайзер-костінг як інструменти оптимізації витрат у системі стратегічного управління / М. Проданчук // Збірник наукових праць ВНАУ. Серія: Економічні науки. – 2012. – № 3 (69), Т. 2. – С. 150–155.

  4. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 “Витрати”.

Науковий керівник

к.е.н., доц. Курган Н.В.