ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОЗРОБКИ ЗАХОДІВ ЩОДО РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ РОЗВИТКУ УРБАН-КУЛЬТУР ТА ВУЛИЧНИХ ВИДІВ СПОРТУ В МІСТІ ХАРКОВІ

УДК 65.051.32

Рубан М.В., слухач 3 року навчання в магістратурі
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: Автором визначено фактори популяризації та розповсюдження молодіжних субкультур, сформульовано основні завдання та напрями державної молодіжної політики, визначена цільова аудиторія. Обґрунтовано головні напрями розробки заходів щодо реалізації концепції розвитку урбан-культур та вуличних видів спорту в місті Харкові.

Ключові слова: молодь, молодіжна субкультура, спорт, вуличні культури, цільова аудиторія

Abstract: The author identified the factors of popularization and distribution of youth subcultures, formulated the main tasks and directions of the state youth policy, defined the target audience. The main directions of elaboration of measures for implementation of the concept of urban-cultures development and street sports in Kharkiv city are substantiated.

Key words: youth, youth subculture, sports, street cultures, target audience.

Українське суспільство на сучасному етапі свого розвитку переживає переломний момент. Глобальні зміни в сучасному суспільстві – екологічні, соціокультурні, економічні, нарощування технологічного потенціалу, створення і впровадження нових інформаційних технологій, формування нових соціальних зв’язків, потреба в інших формах інтеграції та взаємодії між культурами ‑ є нині ознаками соціокультурних змін у суспільстві, в тому числі його деформації. У цьому стані суспільної системи особливо велика роль відводиться передусім цінностям: вони стають сильними мотиваторами поводження як окремих індивідів, так і суспільства в цілому. Формування сучасного культурного простору є новим комунікативним полем, де мають бути враховані багаторівневість сучасної культури, вирізняючи особливості її субкультурних утворень, істотне місце серед яких належать молодіжним формуванням.

Сучасні молодіжні субкультури не є ізольованими утвореннями. Незважаючи на те, що субкультури є складовими основної течії в рамках сучасних молодіжних рухів, вони значно диференційовані в ідейному та ціннісному відношенні. На даному етапі гостро стоїть питання як убезпечити молодь від впливу субкультур деструктивного та кримінального характеру і створити дієвий механізм соціалізації підростаючого покоління в суспільство. Сучасні субкультури пропагують неоднозначні цінності і норми поведінки, часто формують певну подвійну мораль у молодих людей, що призводить до зростання терпимого ставлення молодих людей відносно багатьох проявів девіацій і сприяють тому, що порушення певних соціальних норм (вживання алкоголю, легких наркотичних засобів) все більше стають нормою у молодіжному середовищі. Знижується рухова активність молоді, спостерігається погіршення стану здоров’я населення. Тобто існує необхідність розробити альтернативу вибору проведення дозвілля для молоді, щоб знизити деструктивний вплив на свідомість особистості.

Визначальними факторами поширення та популяризації молодіжних субкультур являються:

  • розвиток сучасних технологій (зокрема в мережі інтернет: соціальні мережі, ігрові сервери, відеохостинги, форуми тощо), що дозволяють стерти кордони між країнами та мовні бар’єри;
  • стирання відмінностей між субкультурними спільнотами; їх взаємна інтеграція;
  • нав’язування певних моделей поведінки та управління свідомістю з боку комерційних структур.

Формування життєздатного підростаючого молодого покоління є стратегічним завданням розвитку держави. Вона є цілісною системою з власною структурою: секторальною, що вказує на різні напрями діяльності; багаторівневу, що є наслідком діяльності у конкретній адміністративно-господарській одиниці суб’єктів державної молодіжної політики, котрі належать до різного рівня управління. Державна молодіжна політика на місцях є своєрідним механізмом, завдяки якому органи влади покликані створювати необхідні умови для соціального становлення та розвитку молоді, сприяти реалізації інтересів, запитів і потреб юнаків і дівчат. Молодь формулює вимоги до такої політики, значною мірою визначає її напрями, ставить перед нею завдання і включається в їх вирішення.

Метою державної молодіжної політики має бути забезпечення справжньої рівності прав, обов’язків і соціальної перспективи молоді поряд з іншими соціальними групами, але не за їх рахунок; соціальний захист молоді, вирішення різноманітних соціально-політичних, економічних проблем молоді, а також створення для юнаків та дівчат необхідних стартових можливостей для влаштування власного життя, адаптації у ньому, для саморозвитку і самореалізації; підтримка і стимулювання основних суспільно корисних ініціатив самої молоді, її організацій і рухів, що намагаються внести конкретний вклад у вирішення як суто молодіжних, так і загальносуспільних проблем.

Необхідно розуміти, що урбан-культури та вуличні види спорту являються самобутніми та унікальними, зі своєю життєвою філософією, принципами та правилами. Віднесення їх повністю до однієї з категорій будь-то масовий спорт чи масова культура та використання стандартних інструментів розвитку являється не зовсім правильним. Існує необхідність розробки збалансованого підходу, щоб подальший розвиток вуличних культур не призвів до їх знецінення та поступового зникнення як соціокультурного явища.

Заходи щодо підтримки та розвитку вуличних культур та вуличних видів спорту необхідно розробляти з урахуванням наступних пріоритетів:

  • вуличні види спорту та вуличні культури як інструмент соціалізації молоді, заохочення до розвитку креативності, самовдосконалення особистості, пропаганди здорового образу життя, підвищенню рухової активності та спонукання до проведення активного дозвілля – тобто залучення населення до активних зайнять вуличними видами спорту;
  • вуличні види спорту та вуличні культури як інструмент для формування позитивного іміджу, активізації підприємництва, розвитку спортивно-видовищного туризму – тобто організація та проведення масштабних іміджевих заходів, що буде приваблювати глядачів, спонсорів, інвесторів тощо.

Цільова аудиторія, на яку буде направлена маркетингова діяльність представлена на рис. 1.

Рис. 1. Цільова аудиторія Концепції розвитку урбан-культур та вуличних видів спорту

Рис. 1. Цільова аудиторія Концепції розвитку урбан-культур та вуличних видів спорту

Представники вуличних субкультур та неформальних спортивних рухів, які за приблизними підрахунками об’єднують понад 300 000 дітей і молоді з усіх регіонів України, активно популяризують здоровий спосіб життя молоді та розвиток масового спорту, організовують проекти, фестивалі, заходи з брейкдансу, паркуру, BMX, бітбоксу, стритболу, ролерблейдингу, хіп-хопу, стріт воркауту, скейтбордингу, сноубордингу та багатьох інших напрямів фізичної активності, які значно сприяють інтеграції молоді в суспільство. Нині актуальною є розробка окремої Державної програми розвитку вуличних субкультур і неформальних спортивних рухів, яка сприятиме вихованню більш свідомої, здорової молоді, підвищенню культурного рівня населення та формуванню активного громадянського суспільства.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Левикова С.И. Феномен молодежной субкультуры (Социально-философский аспект): дис. д-ра филос. наук: 09.00.11 / Левикова Светлана Игоревна. – М., 2002. – 358 с.

  2. Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2016-2020 роки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України: Постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 р. № 148.

  3. Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту на період до 2020 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 1 березня 2017 р. № 115.

  4. Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України № 163-XIV від 06.10.1998 р..

  5. Про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року “Рухова активність - здоровий спосіб життя - здорова нація”: Указ Президента України від 9 лютого 2016 р. № 42/2016.

Науковий керівник

к.е.н., доц. Золенко А.С.