ВАЖЛИВІСТЬ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ ТА ШЛЯХИ ЇХ МОТИВАЦІЇ ДО ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ І СПОРТОМ

УДК 796.011.1-057.87

Тютюник М.О., студентка 1 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Анотація. У статті розглядаються проблеми формування мотивації у студентів вищих навчальних заходів. Висунуто можливі шляхи вирішення даних проблем, виділена мотиваційна сфера на формування активної позиції в області здорового способу життя студента. Розглянуто причини вимушеної мотивації занять фізичною культурою у студентів та наголошені головні чинники які допоможуть підняти рівень спортивної мотивації в студентів вищих навчальних закладах.

Ключові слова: здоров’я, мотивація, спорт, фізична культура.

Abstract: The article deals with the problems of motivation formation for students of higher educational activities. The possible ways of solving these problems are highlighted, the motivational sphere is highlighted on the formation of an active position in the field of a healthy lifestyle of the student. The reasons of the forced motivation of studies by physical culture among the students are considered and the main factors which will help raise the level of sport motivation in students of higher educational institutions are considered.

Key words: sports, physical education, motivation, health.

Актуальність. Проблема зміцнення здоров’я та привернення уваги до свого здоров’я, особливо серед студентів, завжди була предметом уваги фахівців, громадськості, держави. Вирішення цієї проблеми в наш час набуло особливої актуальності, оскільки все більше студентів забувають про своє здоров’я, приділяючи увагу лише шкідливим звичкам.

Тому на сьогодні, найгостріше виступає проблема здоров’я, фізичної підготовки та фізичного розвитку студентської молоді. Педагогами і лікарями відзначаються факти відставання і невідповідності показників фізичного розвитку, фізичної підготовленості і функціональних можливостей значної частини студентів.

Останнім часом в вузах по всьому світу виникає проблема: як займатися студенту фізичною культурою, якщо в нього немає бажання займатися спортом?

Мета фізичного виховання є тим вихідним положенням, яке в повному обсязі допоможе змінити пріоритети у студентів допоможе налаштувати їх на здоровий спосіб життя та хоча б в деякій мірі змусить доглядати за своїм фізичним здоров’ям.

Як відомо, фізична культура є універсальним дієвим засобом поліпшення роботи мозку, нормалізації психічного стану людини, протистояння нервово-психічних перевантажень, формування позитивного емоційного фону, вдосконалення особистої ініціативи, творчої і соціальної активності. У вищому навчальному закладі процес фізичного виховання повинен будуватися так, щоб студент як суб’єкт соціальних відносин був його центральною фігурою.

Студенти, особливо на початковому етапі навчання в освітніх установах, легко уразливими до придбання різних дисфункцій організму чи так само легко підкоряються впливу шкідливих звичок, так як стикаються з різними проблемами в навчанні, адаптації. Через усе це рухові навантаження зменшується і, як наслідок, настає ряд проблем зі здоров’ям. Боротьба з цими проблемами криється саме в заняттях фізичною культурою, яка є невід’ємною частиною навчання в освітніх установах та яка дозволяє безкоштовно слідкувати за своїм здоров’ям та піклуватися про стан свого фізичного здоров’я.

Але, на жаль, не вся студентська молодь розуміє користь цих занять. Для найкращого розуміння користі фізичної культури і найкращого досягнення спортивних результатів необхідно сформувати ряд мотивацій. Саме мотивація від дорослих викладачів зможе дати зрозуміти студентам цінність занять спортом для їх здоров’я.

Студент повинен усвідомлювати всю важливість занять спортом, тому що під час них формуються здоровий спосіб життя і здатність викорінити ряд фізіологічних порушень, які пов’язані з дисфункціями серцево-судинної та інших систем. Саме спортивна мотивація дозволяє задовольнити велику гамму потреб сучасного студента, а саме потребу в спілкуванні, активній діяльності, для дівчат проблему з самооцінкою стосовно зайвих кілограмів та багато іншого.

Розглянемо основні види підвищення мотивації, пропоновані багатьма психологами [4]:

  1. Визначення основних цілей. Вироблена мета учня і вчителя, яка задовольнить обидві сторони: педагогічні вимоги викладача і осо-бистісне свідомість студента.
  2. Визначення принципів. Своєрідний пошук основних орієнтирів для розвитку мотивації.
  3. Формулювання і вибір певних умов: ціннісно-смисловий і ціннісно-емоційний компонент.
  4. Розробка змісту мотивації.
  5. Організація викладачами засобів виховання: діагностичний, по-шуковий, договірний, діяльнісний, рефлексивний.

Виходячи з усього вищенаведеного, викладачам слід, по-перше, враховувати індивідуальні можливості і переваги студентів у виборі виду

фізкультурної діяльності, заняття повинні бути різноманітні настільки, наскільки це дозволяє обладнання і спортивний інвентар університету.

Необхідно включати в програму вищих навчальних закладів більше різних ігрових і змагальних вправ, а також нетрадиційні види фізичної культури (наприклад, йогу або танці), які кожному студенту в процесі фізичної діяльності дозволять реалізувати власні потреби в русі, повністю розкритися і отримати задоволення від заняття. Крім того, необхідно формувати усвідомлену потреба у фізичній культурі, здоровий спосіб життя і збереженні власного здоров’я. Для досягнення цієї мети можна проводити круглі столи, влаштовувати різні конкурси, наприклад, на кращі стінгазети, статті, есе і т. д. на тему здорового способу життя.

Використання цих методів в сукупності може сформувати у студентської молоді мотивацію займатися фізичною культурою не тільки на момент навчання в університеті, а й протягом усього подальшого життя, так як це дає можливість усвідомити, що фізична активність необхідна в їх подальшій професійній діяльності.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Белянічева В.В. Формування мотивації занять фізичною культу-рою у студентів // Фізична культура і спорт: інтеграція науки і практики. – 2009. – № 2. – С. 6.

  2. Ільїн Є.П. Психологія фізичного виховання / Є.П. Ільїн. – М .: Просвещение, 2007. – С. 42-43.

  3. Сирвачева І.С. Мотивація самостійних занять фізичними вправа-ми / І.С. Сирвачева // Фізична культура, здоров’я: проблеми, перспективи, технології: матер. реч. науч. конф. / ДСДУ. – Владивосток, 2003. – C. 108-111.

  4. Пуні А.Ц. Психологія фізичного виховання і спорту. / Под ред. Т.Т. Джамгарових, А.Ц. Пуні. М .: ИНФРА-М, 2004.

  5. Чванова Є.В., Веденина О.А. Формування мотивації до занять фізичною культурою і спортом у студентів. / Є.В. Чванова, О.А.  Веденина. // Фізична культура, спорт і здоров’я студентської молоді в сучасних умовах: проблеми і перспективи розвитку: матеріали Регіональної студентської науково-практичної конференції. / – Єкатеринбург 2017 – С. 287

Науковий керівник

викладач Скляренко В.П.