ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

УДК 631.16:332.02

Помазан І.І., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: В роботі розглянуто поняття конкурентних переваг, їх зв’язок в системі конкурентних відносин, класифікацію конкурентних переваг. Визначено чинники, які впливають на формування конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств.

Ключові слова: конкурентні переваги, конкуренція, конкурентоспроможність підприємства, конкурентоспроможність продукції, сільськогосподарське підприємство.

Abstract: The concept of competitive advantages, their connection in the system of competitive relations, classification of competitive advantages are considered in the work. The factors influencing the formation of the competitiveness of agricultural enterprises are determined.

Key words: competitive advantages, competition, enterprise competitiveness, product competitiveness, agricultural enterprise.

Підвищення рівня конкурентоспроможності є запорукою ефективності виробництва та являється засобом подолання кризового стану підприємства.

Сільське господарство є висококонкурентною галуззю, а отже розробка заходів, спрямованих на забезпечення конкурентоспроможності виробленої продукції, здобуття конкурентних виробничих переваг є важливим завданням для будь-якого сільськогосподарського підприємства. Відповідні заходи формують певну конкурентну стратегію, яка повинна враховувати потреби споживачів, передбачати удосконалення технологій і порядку організації виробництва, раціональне використання та зміцнення матеріально-технічної бази тощо.

Сільськогосподарський комплекс України функціонує у складній соціально-економічний період, що проявляється у застосуванні застарілої техніки та технології виробництва, пасивній інвестиційній діяльності, втраті традиційних ринків збуту продукції та ін.

Трактування економічної сутності конкурентних переваг вимагає визначення їх місця і ролі в системі конкурентних відносин. Дотримуючись думки, яка знаходиться в економічній літературі, то в системі конкурентних відносин можна визначити наступну ієрархію: конкуренція, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, конкурентна стратегія (рис. 1) [5].

Рис. 1. Зв’язок понять в системі конкурентних відносин

Рис. 1. Зв’язок понять в системі конкурентних відносин

Під конкуренцією розуміють економічний процес взаємодії і боротьби товаровиробників за найвигідніші умови виробництва і збуту продукції, за отримання найбільших прибутків.

Конкуренція є рушійною силою конкурентних відносин і служить основою формування і прояву конкурентоспроможності на різних рівнях.

Конкурентоспроможність продукції – це порівняльна характеристика, яка визначає відмінність аналізованої продукції від аналогів конкурента і містить комплексне оцінювання сукупності її властивостей щодо виявлених вимог ринку.

Між категоріями конкурентоспроможності продукції підприємства і виробництва АПК існує певний взаємозв’язок та взаємозалежність. Основою цього зв’язку є конкурентоспроможність продукції. Вона являється прямо пропорційна якості та обернено пропорційна ціні.

Конкурентоспроможність продукції формує конкурентні переваги підприємства. Конкурентна перевага – це особливості чи властивості (атрибути) товару чи торгової марки, які забезпечують підприємству перевагу над прямими конкурентами. Така перевага визначається порівнянням із найкращими (найбільш небезпечними, пріоритетними) конкурентами [4].

Наявність окремих конкурентних переваг не забезпечує конкурентоспроможність. Оскільки на неї впливають значна кількість чинників, зокрема: ринкові, економічні, політичні, міжнародні, конкурентні, технологічні, соціальні. Класифікація конкурентних переваг представлені на рис. 2.

Рис. 2. Класифікація конкурентних переваг

Рис. 2. Класифікація конкурентних переваг

Підвищення конкурентноспроможності підприємства передбачає управлінську діяльність спрямовану на забезпечення розвитку та координування згідно зі змінами зовнішнього середовища [3].

Формування стійких конкурентних переваг потребує певного часу. Зусилля суб’єктів господарювання, які не забезпечили позитивного економічного ефекту в поточному році, можуть бути елементом конкурентної стратегії, що виявиться у перспективі.

На конкурентоспроможність сільськогосподарських підприємств впливає низка факторів. Залежно від галузі функціонування підприємства, ступеня його інтегрованості, вибору пріоритетних напрямів у дослідженні конкурентоспроможності підприємства доцільно обирати ту чи іншу систему факторів конкурентоспроможності підприємств [5].

Важливим є розуміння того, що за правильного управління кожен фактор може сприяти формуванню додаткових конкурентних переваг, тому важливим є визначення методів і напрямків управління факторами конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Шебаніна О.В. Формування конкурентних переваг виробників сільськогосподарської продукції на світовому ринку: теоретичний аспект О.В. Шебаніна, Г.С. Федосєєва // Вісник ХНАУ. Серія: Економічні науки. – 2016. – № 2. – С. 259-266.

  2. Грановська В.Г. Теоретична конструкція формування конкурентних переваг аграрних підприємств / В.Г. Грановська // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – 2016. – Вип. 10. – С. 94-98.

  3. Труніна І.М. Особливості вивчення та формування конкурентних переваг вітчизняних підприємств / І.М. Труніна // Проблеми економіки. – 2012. – № 3. – С. 147-150.

  4. Данько І. Формування систем забезпечення конкуренто-спроможності аграрних підприємств: монографія / Ю.І. Данько. – Суми: Університетська книга, 2016. – 301 с.

  5. Електронний ресурс.

Науковий керівник

к.е.н., доцент Ляліна Н.С.