НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ОБЛІКУ ТА АНАЛІЗУ РЕАЛІЗАЦІЇ ГОТОВОЇ ПРОДУКЦІЇ

УДК 657.1:658.784

Белявцев О.С., студент 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: розглянуто теоретичні основи обліку та аналізу реалізації готової продукції. Виявлено проблеми, пов’язанні з обліком та аналізом реалізації готової продукції на прикладі ТОВ «ХАСК-ФЛЕКС». Представлені напрями вдосконалення та вирішення виявлених проблем.

Ключові слова: облік, готова продукція, реалізація, аналіз, реалізація готової продукції

Abstract: The theoretical bases of accounting and analysis of finished goods sales are considered. The problems associated with accounting and analysis of sales of finished products are shown on the example of LLC “HASK-FLEX”. The directions of improvement and solving of the revealed problems are presented.

Key words: accounting, finished products, sales, analysis, sales of finished products

Кардинальні зміни в економічній ситуації України обумовлюють необхідність змін в системі організації та ведення бухгалтерського обліку. Метою цих змін повинно стати приведення усіх складових цієї системи до сучасних ринкових реалій. Ці зміни мають включати в себе комплекс дій щодо встановлення відповідності бухгалтерського обліку господарської діяльності підприємств ринковим змінам, що передбачають створення нових досліджень в діяльності підприємств.

Одним з таких досліджень є дослідження в сфері методики обліку та аналізу реалізації готової продукції, а також зменшення витрат, пов’язаних з її реалізацією. Тому що у нинішній час велика частина компаній, незалежно від того, кому вони належать, не приділяє достатньо уваги таким проблемам обліку та аналізу реалізації готової продукції як: не коректне визначення собівартості готової продукції, не раціональне управління дебіторською заборгованістю та не достатнє аналізування ринку збуту продукції.

Негайного втручання вимагає проблема, пов’язана із реалізацією готової продукції, оскільки вона потребує впровадження постійного моніторингу ринку та діяльності в сфері маркетингу на рівні підприємства, просування товарів, що виробляються в організації, зниження витрат на виготовлення продукції при одночасному покращенні якості виробу, збільшення прибутковості, яке не може бути виявлено без визначення резервів зростання обсягу виробництва та реалізації продукції.

Метою дослідження є вдосконалення обліку та аналізу реалізації готової продукції та напрямків зменшення витрат, пов’язаних з її реалізацією. Досягнення мети, що досягнена, передбачає розв’язання наступних питань:

  • теоретичне обґрунтування терміну «готова продукція» та розкриття економічної сутності, визначення його як об’єкту бухгалтерського обліку;
  • на основі методів оцінки готової продукції, запропонувати найбільш ефективні для досліджуваного підприємства;
  • на основі проведеного аналізу ринку друку харчової плівки дати рекомендації щодо розширення збутової мережі та оптимізації виробництва досліджуваного підприємства;
  • визначити основні напрями вдосконалення обліку та аналізу реалізації готової продукції.

Готова продукція розглядається як продукція, виконана робота чи послуга. Відомо, що таке поняття може бути визначено, як актив, якщо: компанія може отримати в майбутньому прибуток (економічні вигоди) від реалізації її; вартість готової продукції може бути визначена.

Згідно з П(С)БО №9 «Запаси» [1] готовою продукцію вважаються конкретні вироби, що пройшли всі стадії технологічної обробки на підприємстві, відповідають встановленим стандартам чи технічним умовам, прийняті відділом технічного контролю і здані на склад або безпосередньо замовнику. Також П(С)БО №9 визнає одиницею бухгалтерського обліку готової продукції її найменування або вид. Запаси які підприємство виготовляє власними силами обліковуються за первісною вартістю і також первісна вартість визнається собівартістю їх виробництва згідно П(С)БО №9. Готова продукція – це вид запасів яке виробляє підприємство, тобто її собівартість визначається згідно з П(С)БО №16 [2]. Первісна вартість готової продукції не змінюється, крім випадків , що є в з П(С)БО №9.

Вороніна В.Л. [3] визначає поняття готової продукції, як виріб, послугу, роботу, що пройшла всі стадії технологічної обробки на підприємстві, відповідає затвердженим стандартам або умовам договору, прийняті технічним контролем підприємства і здані на склад або замовникові – покупцеві згідно з діючим порядком прийняття продукції.

А Бутинець Ф.Ф. [4] вважає, що готова продукція – це виріб (або напівфабрикат), послуга, робота, що пройшли всі стадії технологічної обробки на підприємстві, відповідають затвердженим стандартам або умовам договору, прийняті технічним контролем підприємства і здані на склад або замовникові – покупцеві згідно з діючим порядком прийняття продукції.

Можна помітити, що визначення поняття готової продукції Бутинця Ф.Ф. та Вороніної В.Л. майже не відрізняються, але з цього приводу Глібко В.М. [5] має дещо змінене визначення готової продукції – це матеріальний результат виробничої діяльності підприємства, коли запаси набувають нової якості. Крім випуску речової продукції, підприємство може виконувати роботи для інших підприємств або надавати послуги. На відміну від тієї, яка в обліку зазначається як готова продукція, цей вид продукції називають «виконані роботи і послуги». Отже, продукція підприємства складається з готової продукції та виконаних робіт і послуг.

Отже виходячи з вище перерахованих міркувань авторів і визначення П(С)БО №9, готова продукція – це виріб, який пройшов всі етапи обробки, випробування, приймання, укомплектування згідно з умовами договорів і відповідає технічним умовам та стандартам.

Успішне функціонування ТОВ «ХАСК-ФЛЕКС» в сучасних умовах вимагає постійної уваги до змін ринку. Плануючи обсяг виробництва, необхідно заздалегідь визначити, яку саме продукцію, в якій кількості і за якими цінами підприємство буде реалізувати. Саме тому аналіз діяльності підприємств починають з вивчення ринків. Кожен конкретний виробник продукції цікавиться тільки конкретною специфічною частиною загального ринку – носіями споживчих властивостей тих товарів, які він виготовляє, або збирається виготовляти.

В аналіз ринку входять такі важливі моменти, як: вивчення сегментації ринку, вивчення мотиву попиту покупців та виявлення не задоволених потреб. Також аналіз передбачає вивчення загальної ситуації на ринку, а також позиції і конкретні можливості підприємства відносно можливих конкурентів.

На основі попереднього аналізу підприємство повинно визначати загальні потреби ринку, в тому чи іншому товарі, а також, що пропонують в даний момент конкуруючі підприємства. Це б дозволило керівництву підприємства сформувати стратегію відносно того, з якими явищами в майбутньому потрібно буде рахуватися, які сильні та слабкі сторони можуть вплинути на підприємство, як оцінити його перспективи і чи необхідне вдосконалення або нова стратегія, а також можливість адаптування до нових завдань при нових умовах. Аналіз ринку реалізації готової продукції ТОВ «ХАСК-ФЛЕКС» повинен передбачати пошук найбільш перспективних покупців і обговорення з ними обсягів продажу продукції і умов її придбання. Від ринків реалізації залежить обсяг продажу ТОВ «ХАСК-ФЛЕКС», середній рівень цін, виручка від реалізації продукції, сума отриманого прибутку та ін. Знання ринку того чи іншого продукту є дуже важливим для підприємства, оскільки знаючи всю сукупність фірм, котрі функціонують у цій сфері обміну, можна виявити потенційних та регіональних конкурентів.

Вважаємо, що поліпшити управління витратами на реалізацію готової продукції та контроль за формуванням собівартості на ТОВ «ХАСК-ФЛЕКС» можливе шляхом впровадження нормативного методу обліку витрат безпосередньо в облікових бухгалтерських регістрах, затвердивши його застосування в наказі про облікову політику. Рекомендуємо використовувати при відпуску запасів у виробництво метод їх оцінки за фактичною собівартістю замість оцінки за середньозваженою собівартістю.

Особливої уваги при аналізі реалізації готової продукції потребує управління дебіторською заборгованістю. Тому як на ТОВ «ХАСК-ФЛЕКС» за допомогою такого методу як відстрочення платежу за продукцію, збільшується сегмент потенційних покупців, але зменшується обсяг вільних обігових коштів. Також це призводить до додаткових витрат у вигляді комісійних витрат за користування факторингом. Найкращим способом вирішення цього питання буде зменшення терміну відстрочки або запровадження часткової передоплати.

Без уваги не потрібно залишати й аналіз ринку реалізації, щоб підприємство забезпечило актуальність своєї продукції та конкурентоспроможність в своєму сегменті.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 “Запаси”.

  2. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 “Витрати”.

  3. Вороніна В.Л. Особливості документального відображення руху готової продукції / В.Л. Вороніна, В.В. Черниш // Кримський економічний вісник. – 2013. – Частина І. – 277 с.

  4. Бутинець Ф.Ф. Бухгалтерський фінансовий облік: підруч. для студ. спец. «Облік і аудит» вищих навчальних закладів. – 7-ме вид., доп. і перероб. / Ф.Ф. Бутинець. – Житомир: Рута, 2006. – С. 832.

  5. Глібко В.М. Судова бухгалтерія: підруч. / В.М. Глібко, О.П. Бущан. – К.: Юрінком Інтер, 2006. – С. 224.

Науковий керівник

к.е.н., викладач Марачевська А.В.