РОЗРОБКА ПЛАНУ ЗАХОДІВ ЩОДО ЗБІЛЬШЕННЯ ЧАСТКИ РИНКУ ПІДПРИЄМСТВА
УДК 339.13:005.936.3
Щербак П.І., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: Збільшення частки ринку підприємства на ринку – це одна зі стратегічних цілей на яку направлена діяльність маркетингової стратегії, яка в свою чергу є складовою частиною загальної стратегії підприємства. Сучасний світ диктує свої умови, і кожен підприємець повинен вміти володіти мистецтвом стратегії на ринку і виграти битву за прибуток і частку на ринку.
Ключові слова:частка ринку, стратегія, маркетинг, конкуренти, заходи.
Abstract: Increasing the markets hare of the market is one of the strategic goals for which the marketing strategy is directed, which in turn is an integral part of the over all strategy of the enterprise. The modern world dictates its conditions, and every entrepreneur must be ableto master the art of strategy in the market and win the battle for profit and market share.
Keywords:marketshare, strategy, marketing, competitors, events.
Перед кожним підприємством стоїть завдання: найбільш раціонально побудувати свою діяльність і одержати від неї максимальний економічний ефект. Основною проблемою для підприємств останнім часом стала жорстка конкуренція.
Сучасний світ диктує свої умови, і кожен підприємець повинен вміти володіти мистецтвом стратегії на ринку, і не тільки володіти, а й виграти битву за прибуток і частку на ринку [1]. Усі компанії в умовах жорсткої конкурентної боротьби і мінливої ситуації повинні не тільки концентрувати увагу на внутрішньому стані справ, а й розробляти довгостроковий план заходів щодо збільшення частки ринку, який дозволив би встигати за змінами, які відбуваються в їхньому оточенні, та переманювати таким чином клієнтів.
Збільшення частки ринку підприємства на ринку – це одна зі стратегічних цілей на яку направлена діяльність маркетингової стратегії, яка в свою чергу є складовою частиною загальної стратегії підприємства.
Сьогодні стратегія являє собою довгостроковий план дій, спрямований на досягнення глобальних цілей підприємства, для чого необхідно розробити маркетингову стратегію, як невід’ємний елемент будь-якого сучасного підприємства.
Перед визначенням стратегії ринкової орієнтації необхідно ретельно проаналізувати потреби сегментів споживачів, які є на вашому ринку. Не варто намагатися «захопити» відразу всі сегменти одним продуктом. Так ви ризикуєте залишитися ні з чим.
Теорія і практика маркетингу розрізняє дві основні стратегії просування. Це – простягуюче просування, яке передбачає стимулювання попиту на ринку виробником самостійно, без допомоги дистриб’юторів і проштовхуюче просування [6].
У першому випадку споживач сам повинен питати ваш товар у дистриб’юторів. Це робиться за допомогою інструментів просування (реклама, PR, стимулювання збуту, особисті продажі, прямий маркетинг). В цьому випадку, в стратегії просування необхідно прописати всі використовувані інструменти і терміни їх використання.
У разі проштовхуючого просування ви повинні зробити так, щоб дистриб’юторам було вигідно продавати саме ваш товар. Ви повинні його як би «змусити» просувати ваш товар. Наприклад, це можна зробити за допомогою знижок торговим представникам.
Щоб грамотно розробити стратегію і досягти поставлених цілей, необхідно знайти і описати цільового клієнта свого продукту, своєї аудиторії. Якщо аудиторія складається з декількох сегментів, необхідно опрацювати кожен з них. У маркетинговій стратегії бізнесу обов’язково повинен бути розроблений маркетинговий комплекс. Розробка даного комплексу має на увазі опис продукту підприємства. За думку економістів, якщо це фізичний продукт, то необхідно описати комплекс 4 «Р». У нього входять наступні елементи:
- продукт (product);
- розподіл (place);
- просування (promotion);
- ціна (price).
Якщо це послуга, то необхідно прописати комплекс з 7 «Р»:
- продукт (product);
- розподіл (place);
- просування (promotion);
- ціна (price);
- персонал (people);
- процес (process);
- фізичне оточення (physicalevidence) [5].
Розглянемо деякі з цих понять. Розробка даного комплексу вимагає максимально докладного прописання асортименту, рівня якості товару, ширину номенклатури. На наступному етапі відстежити шлях, який проробляє продукція, потрапляючи на прилавки: маршрути доставки, склади зберігання.
Будь-якій компанії необхідно себе рекламувати, стимулювати збут, доносити інформацію про акції та знижки. Потрібно укладати контракти з рекламними агентствами, створювати спонсорські програми, займатися благодійністю. Це необхідно зробити максимально докладно і для кожного елемента. Необхідно знайти вигоду продукту, позначити її ключову цінність для клієнта.
Вартість є найпотужнішим інструментом впливу на споживача. Наприклад, заходячи в магазин, людина бачить цілий ряд продукції, і вже за ціною вона може зробити попередні висновки. Якщо товар коштує дорого, значить, він повинен бути чимось краще за інших. У маркетинговій стратегії обов’язково потрібно описати основні канали розподілу для кожного продукту, визначте ціну на товар, можливі знижки і бажаний прибуток з одиниці.
People - це люди, які працюють на підприємстві, доставляють товар, контактують з безпосередніми клієнтами [4].
Важливим є оточення, офіс, торговий зал або прийомна у юриста. Основну роль відіграє обстановка, предмети, що висять на стіні грамоти, сертифікати, ліцензії. Обов’язково потрібно продумати, які маркетингові заходи будуть задіяні в просуванні. Якщо ви пропонуєте послугу, то визначте хто, як і де (з точки зору оформлення приміщення, інструментів роботи) буде її реалізовувати.
Кожен з елементів має також утворити свою стратегію, які будуть включені в загальну маркетингову стратегію бізнесу [2].
Коли сформована деталізована за елементами маркетингова стратегія, можна розрахувати загальний бюджет. Він не повинен бути точним, тому тут важливо включити резерв.
Після того як ви визначили кожен з перерахованих елементів, ви можете приступити до реалізації цілей через ряд завдань:
- формулювання стратегічної маркетингової проблеми (цьому пункту необхідно приділити найбільшу увагу);
- аналіз потреб;
- сегментація споживчого ринку;
- аналіз загроз і можливостей бізнесу;
- аналіз конкуренції на ринку;
- аналіз сильних і слабких сторін підприємства;
- вибір стратегії.
Розглядаючи саме варіанти збільшення частки ринку підприємства, слід взяти за маркетингову проблему – низьку долю ринку. Далі стратегія має містити план заходів, спрямованих на вирішення даної проблеми, враховуючи всі загрози та сильні та слабі сторони не лише підприємства, а і його конкурентів.
Щоб бути лідером на ринку, не втратити свою позицію потрібно вести, так би мовити, оборонні дії, які включають в себе:
- випередження дій конкурента;
- впровадження нововведення в свою галузь;
- розробку власних, конкуруючих між собою продуктів;
- розробку і вміння придушувати дії конкурентів кращими рішеннями;
- вміти визначати слабкі сторони лідера і «бити» по ним;
- концентрувати свої сили на тих параметрах продукту, які є «слабкою» стороною для продукту лідера, але при цьому важливі для цільового споживача [3].
Перед визначенням стратегії ринкової орієнтації необхідно ретельно проаналізувати потреби сегментів споживачів, які є на вашому ринку. Не варто намагатися «захопити» відразу всі сегменти одним продуктом. Так ви ризикуєте залишитися ні з чим.
Для підприємців-початківців можна запропонувати менш активні дії, а саме:
- знайти невеликий сегмент, який ви зможете охопити;
- вести активну діяльність в даному сегменті;
- бути «гнучким», тобто бути готовим у будь-який момент піти в інший сегмент або піти з ринку, так як прихід «Великих» гравців в ваш сегмент «розчавить» вас.
Отже, для збільшення частки ринку підприємству необхідно розробити вдалу стратегію, яка буде містити детально прописаний план заходів. Заходи формуються після детального аналізу стану підприємства на даний період часу та аналізу стану основних конкурентів, прописання комплексу 4-Р (або 7-Р, якщо йде мова про підприємство, що реалізує послуги) та прорахування всіх можливих загроз проекту. Вдало сформована стратегія допоможе об’єкту господарювання за сучасних умов виграти битву за прибуток і частку на ринку.
ЛІТЕРАТУРА
Морив В.Н., Семеркова Є.В. Маркетинг робочої сили / В.Н. Морив, Є.В. Семеркова. – М.: ЮНИТИ – 2012. – 423 с.
Руделіус У. та ін. Маркетинг. – М .: Деново, 2011. – 706 с.
Суворцев А.О. Методика оцінки рівня конкурентоспроможності цін.
Тіроль Ж. Економіст в суспільному житті // Питання економіки. // Маркетинг. – 2017 р. – № 8. – 43 с.
Федько В.П., Федько Н.Г., Шапорев О.А. Основи маркетингу / В.П. Федько, Н.Г. Федько, О.А. Шапорев. – М.: Фенікс. – 2013. – 512 с.
Черемисинов В.І. Моніторинг конкурентів / В.І. Черемисинов // Сучасна торгівля. – 2014 р. – №5. – 43 с.
Науковий керівник
д.е.н., проф.. Салун М.М.