«ЕЛЕКТРОННИЙ СУД» – СПРОЩЕННЯ ДОСТУПУ ДО ПРАВОСУДДЯ У РЕГІОНАХ УКРАЇНИ

УДК

Гончаренко В.В., слухач 2 року навчання в магістратурі
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: Автором розглянуто особливості пілотного проекту «Електронний суд» в Україні, його основні характеристики та дієвість. Досліджено поняття та природу електронного урядування. Розглянуто нормативну базу та сучасний стан системи електронного урядування в судах України та практичні переваги електронного урядування для різних категорій держави, зокрема для громадян, для бізнесу та для органів державної влади. З’ясовано основні перспективи запровадження електронного урядування у нашій державі та наслідки його запровадження, а також означено головні завдання, необхідні для досягнення цих та інших цілей, а також для успішного втілення ідеї електронного урядування.

Ключові слова: «Електронний суд», електронне урядування, державне управління, суд, реформування, судова влада, новітні технології.

Annotation: The author reviews the peculiarities of the pilot project «Electronic Court» in Ukraine, its main characteristics and effectiveness. The concept and nature of e-government is explored. The normative base and the current state of the system of electronic governance in the courts of Ukraine and the practical advantages of e-governance for different categories of the state, in particular for citizens, for business and for state authorities, are considered. The basic prospects of introduction of e-government in our country and consequences of its introduction are determined, as well as the main tasks necessary for achieving these and other purposes, as well as for the successful implementation of the idea of e-governance.

Key words: «Electronic court», e-government, state administration, court, reform, judicial power, new technologies.

Враховуючи сучасний стан та тенденцій розвитку України, основними стратегічними цілями розвитку інформаційного суспільства визначено: забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності громадян; прискорення впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у державне управління, охорону здоров’я, культуру, освіту, науку; забезпечення відкритості інформації про діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування; підвищення якості та доступності адміністративних послуг, спрощення процедур їх надання; розвиток національної інформаційної інфраструктури та її інтеграція до світової інфраструктури; захист інформаційних прав громадян та організацій, захист персональних даних; розвиток електронної економіки. Усе це Враховуючи наведені стратегічні цілі, надзвичайно актуальним є питання інформатизації судової системи, тому що без впровадження автоматизації процесів в суді неможливий подальший розвиток системи правосуддя.

Окремі теоретичні та практичні аспекти інформатизації судової системи відображено у працях таких науковців, як: М. Швець, І. Котюк, Л. Богданов, В. Лебедєв, М. Сегай, В. Стефанюк, Ю. Клімашевська та ін. Разом з тим, у науковій літературі залишаються недостатньо дослідженими міжнародні стандарти впровадження інформаційних технологій у судову діяльність, вітчизняний досвід у цій сфері, а також судова практика щодо надсилання судами учасникам судового процесу електронних повідомлень. У зв’язку з цим, метою даного дослідження є висвітлення питань щодо впровадження в судах інформаційних технології, порядку їх використання при здійсненні правосуддя, а також розгляд особливостей пілотного проекту «Електронний суд» в Україні.

В Україні прийнято Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» № 2147-VIII від 03.10.2017 р. [1]. У пояснювальній записці до нього зазначено, що його прийняття сприятиме подоланню процесуальних проблем, які перешкоджають ефективному судовому захисту в Україні.

Зазначений Закон України містить безліч нововведень, серед яких – запровадження системи «Електронний суд», завданням якої є спрощення доступу до правосуддя, забезпечення прозорості правосуддя та прискорення розгляду справ [1].

Варто зазначити, що на сьогоднішній день в Україні вже діє система «Електронний суд», яку ще називають електронним доступом до правосуддя. Вона забезпечує швидкий і зручний доступ громадян до інформації про рух судової справи, час і місце її розгляду, обмін процесуальними документами між судом та учасниками процесу із застосуванням електронного цифрового підпису. Скористатися нею може кожен, хто зареєстрований у системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу і має особистий електронний цифровий підпис, адже тільки за умови його наявності електронний документ буде прийнятий та зареєстрований у суді.

Законом України «Про судоустрій і статус суддів» [2] питання реалізації електронного правосуддя покладено на Державну судову адміністрацію України. Електронний суд є підсистемою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), роботу якої забезпечує Державне підприємство «Інформаційні судові системи». Змінами до процесуальних кодексів та інших законів в частині судового процесу передбачено, що функціонування ЄСІТС починається з 1 січня 2019 року.

Зараз через Електронний суд зареєстрований користувач може звертатись до всіх місцевих та апеляційних судів. Згодом, має бути додано також можливість звернення до Верховного Суду. Вже налаштовано обмін процесуальними документами (надсилання та отримання документів) між учасниками судового процесу. Учасники судового процесу можуть онлайн подавати до суду процесуальні документи (позовні заяви, клопотання тощо). Інформація про доставку документа, його реєстрацію та інші відомості надсилаються до електронного кабінету автора в автоматичному режимі. Також можна сплатити судовий збір онлайн. Проте багато інших функцій наразі перебувають на стадії розробки.

Враховуючи, що для подальшого розвитку системи електронного правосуддя необхідне впровадження відповідних норм у процесуальне законодавство, в Законі Україні [1] містяться такі процесуальні засади.

По-перше, ним передбачено, що в Україні діятиме Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система, яка має забезпечити обмін документами в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, між учасниками судового процесу. Для цього адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання державного та комунального секторів економіки в обов’язковому порядку повинні зареєструвати у цій системі офіційні електронні адреси. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси у добровільному порядку.

Вказані особи можуть подавати процесуальні та інші документи, вчиняти процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з використання власного електронного цифрового підпису. При цьому Закон України [1] передбачає, що представник, який подає документи у справі в електронній формі, додає до них довіреність або ордер в електронній формі, підписані електронним цифровим підписом.

По-друге, Законом України [1] визначено, що суд проводить розгляд справи в електронній формі. Процесуальні та інші документи і докази у паперовій формі мають бути переведені у електронну форму, матеріали справ будуть зберігатися, як правило, в електронному вигляді.

Отже, вищевказане є дуже позитивним, і реалізація цих положень має стати одним з пріоритетних напрямків удосконалення системи судочинства, оскільки електронне судочинство значно спрощує доступ до справи її учасників, скорочує часові, фінансові та організаційні витрати, пов’язані з пересилкою матеріалів з одного суду до іншого та ознайомленням з ними учасників.

Подавати до суду документи в електронній формі з використання власного електронного цифрового підпису буде вигідніше і фінансово, оскільки Закон України [1] містить положення, відповідно до яких при поданні процесуальних документів, зокрема позовної заяви, ставка судового збору буде менша, ніж при поданні такого ж позову у паперовому вигляді. Варто звернути увагу і на те, що право учасників справи подавати до суду документи у паперовій формі залишиться у них і після впровадження системи «Електронний суд».

У перспективі Електронний суд може вплинути на вирішення ряду глобальних проблем в системі судової влади. Серед яких: доступ та доступність правосуддя загалом, оптимізація документообігу в судах, питання комунікації суду з державними органами та учасниками судового процесу, економії ресурсів (бюджетних, адміністративних, часових), прискорення розгляду справ, підвищення якості судових послуг, спрощення здійснення правосуддя та інші позитивні зрушення. 

Підсумовуючи, можна зробити висновок, що перехід від застарілого документарного судочинства до електронного має забезпечити оперативність, прогнозованість та зручність взаємодії між учасниками судового процесу і судом і допоможе зробити правосуддя більш прозорим і менш корумпованим.