PR-ТЕХНОЛОГІЇ У РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ

УДК 659.44:640.43

Шутенко В.П., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: У статті розглянуто основи PR-технологій в ресторанному бізнесі. Визначено основні завдання при здійсненні рекламної діяльності та послідовність дій при організації рекламної кампанії. Розглянуто приклад проведення спеціальної події в ресторанному бізнес.

Ключові слова: PR, рекламна кампанія, ресторанний бізнес, спеціальні події, ресторанна критика, рекламна діяльність, PR-діяльність, рекламна стратегія.

Annotation: The article deals with the basics of PR-technologies in the restaurant business. The main tasks in the implementation of advertising activities and the sequence of actions when organizing an advertising campaign are determined. An example of a special event in restaurant business is considered.

Keywords: PR, advertising campaign, restaurant business, special events, restaurant criticism, advertising activity, PR-activity, advertising strategy.

Розвиток сучасного ресторанного бізнесу неможливо уявити без реклами і PR. Ресторанна сфера дуже динамічна, щодня відкриваються і закриваються різноманітні заклади. З урахуванням зростаючої конкуренції ресторани зацікавлені в проведенні різних рекламних і PR- акцій.

Визначимо основні завдання, які реалізуються під час здійснення рекламної діяльності ресторану:

  • інформування потенційних клієнтів про ресторан;
  • формування позитивного іміджу;
  • проведення спеціальних заходів;
  • підвищення лояльності клієнтів.

При організації рекламної кампанії у ресторанному бізнесу рекомендується наступна послідовність дій:

  • вивчити маркетингову ситуацію, проаналізувати конкурентні умов на ринку або його сегменті;
  • визначити цільову аудиторію, портрет покупця і перелік рекламованих продуктів і послуг;
  • сформулювати цілі рекламної кампанії;
  • розробити рекламну стратегію: концепцію основної ідеї проведення рекламної кампанії;
  • вибрати кошти на поширення реклами, періодичність та строки розміщення реклами;
  • розрахувати кошторис витрат на рекламні заходи;
  • визначити реальні розміри грошових коштів, які можна використовувати на рекламу і в залежності від цього провести коригування плану рекламної кампанії;
  • остаточно узгодити потреби в рекламі з реальними можливостями ресторану на певний період (квартал, рік);
  • розробити рекламні повідомлення і тексти;
  • скласти докладний план розміщення акцій і видання реклами;
  • організувати роботу підприємства під час рекламної кампанії;
  • оцінити ефективність рекламної кампанії після її проведення.

Ресторанний бізнес - одна з найбільш складних сфер діяльності, тому грамотно організована PR-політика на додаток до рекламної діяльності підприємства є фундаментом для успішного функціонування ресторану на ринку. Основна мета PR в ресторанному бізнесі – підвищення інтересу, формування позитивного іміджу і довіри до ресторану.

Важливою особливістю PR-діяльності будь-якої організації є її націленість на досягнення довгострокових вигод, а не миттєвих результатів. Наприклад, комерційний PR приносить результати у вигляді підписаних контрактів, урядових пільг, нових інвестицій і т.ін. через тривалий час після проведення компаній, які формують «хороший» імідж фірми [1].

PR в ресторанному бізнесі - це перш за все створення «унікальності» образу того чи іншого закладу; це організація позитивної громадської думки з метою найбільш успішного функціонування підприємства і підвищення його репутації, яке здійснюється різними способами. PR в ресторанній справі - це функція управління, яка сприяє встановленню і підтримці спілкування, взаєморозуміння і співпраці між організацією і громадськістю; визначає і робить особливий наголос на головному завданні керівництва - служити інтересам громадськості; допомагає керівництву бути готовим до будь-яких змін і використовувати їх найбільш ефективно.

Як просувати ресторан на ринку послуг, залежить від його індивідуальних особливостей: напрямки кухні, цінової політики, розташування, якості обслуговування та ряду інших факторів. Від того, наскільки привабливий ресторан для відвідувачів, залежить його відвідуваність, кількість постійних клієнтів і, отже, обсяг продажів ресторанних послуг. Тому в основі PR - стратегій будь-якого ресторану, перш за все, лежить його імідж і концепція.

До основних ресторанних PR - технологій в сфері ресторанної справи можна віднести наступні:

Ресторанна критика. Одним з головних ресурсів PR в ресторанному бізнесі є ресторанна критика. На заході справжнього ресторанного критика ніхто не знає в обличчя, він приїжджає сам, він платить сам за цю їжу, потім він пише те, що думає. В Україні ж зазвичай критиками виступають журналісти.

Створення новин. Коли в засобах масової інформації запускається будь-яка позитивна інформація, яка безпосередньо пов’язана з рестораном. Важливе значення в процесі створення новинного фону ресторану грають дві складові частини PR - прес-конференції та прес-релізи.

Інтернет. Потужним засобом створення позитивного іміджу ресторану є інтернет. Він, при грамотному управлінні здатний істотно підвищити його відвідуваність. Особливо, якщо створити можливість замовлення деяких послуг - наприклад, резервування столиків.

Робота з клієнтами. Основна відповідальність по роботі з клієнтами та їх максимально комфортного перебування в ресторані лежить на плечах обслуговуючого персоналу.

В рамках програми PR по встановленню контактів з клієнтами хороший ефект дають системи знижок, що надаються постійними клієнтами [2].

Спеціальні заходи. Особливе місце серед методів PR займає проведення спеціальних заходів. До них прийнято відносити прес-конференції, брифінги, презентації. Найбільш використовуваними в практиці ресторанної справи є наступні PR - акції:

  • благодійні заходи;
  • проведення дитячих свят, національних подій і т.д.;
  • тижні кухонь різних регіонів;
  • маcтер-класи від шеф-кухаря;
  • дегустації.

Для прикладу спеціальних подій візьмемо «Львівську майстерню шоколаду». На День Святого Миколая там відбулося анімаційне шоу «Майстерня Миколая» Святкове дійство розпочалось з казкової вистави, сценою для якої слугувала сама будівля Майстерні. Казкар розповідав історію про Миколая, який щороку кладе подарунки під подушку чемним діткам. А з вікон будинку, наче магічні персонажі, визирали Миколай, Ангелик та Чортик. Останній хотів завадити святу, проте добро, як і годиться, перемогло зло, а допомогли цьому найщиріші глядачі — дітки, які гуртом прогнали Чортика. Казка продовжилась анімацією на фасаді будинку про те, як святий Миколай приходить до кожної домівки з цілою торбинкою подарунків у сніжну зиму [3].

Наприкінці до глядачів прийшов Миколай та роздавав солодкі подарунки діткам, які завітали на свято. Дійство “Майстерня Миколая” було сповнене дитячої щирості, казкової магії та святкової атмосфери. А саме світлове шоу щогодини повторювалось увесь вечір, щоб ним могли насолодитись усі [3].

Отже, стає зрозумілим, що на сьогоднішній день жодна організація не може існувати без піару, вона стане невидимою на фоні конкурентів. І ресторанний бізнес це особливо стосується, адже саме піар допомагає створити позитивний імідж закладу, привести багато нових клієнтів та стати впізнаваним місцем, до якого завжди хочеться повертатись. Ця робота показує основні напрями діяльності PR-спеціаліста щоб досягти хорошого результату.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Блек С. Паблік рілейшнз. Що це таке? / Сем Блек. – М: Модіно пресс, 1989. – 240 с.

  2. Балабанов А.В. Цікаве медіапланування / А.В. Балабанов. – М: РВП-Холдинг, 2000. – 104 с.

  3. “Майстерня Миколая”.

Науковий керівник

к.е.н., викладач Голуб М.О.