ВПЛИВ СКЛАДНО-КООРДИНАЦІЙНИХ ВПРАВ НА ПЕРЕКЛЮЧЕННЯ І РОЗПОДІЛ УВАГИ КУРСАНТІВ-ЛЬОТЧИКІВ ПРИ ГРІ У НАСТІЛЬНИЙ ТЕНІС

УДК 355.233.2:796

Адаменко Ю.Г., курсант 2 курсу,
Попов Ф.І., к.п.н., доц.
Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І.Кожедуба

Анотація: Настільний теніс розвиває в людях всі необхідні фізичні якості: силу, витривалість, швидкість реакції, а так само координаційні здібності, переключення і розподіл уваги.

Ключові слова: настільний теніс, курсанти-льотчики, координаційні здібності, переключення та розподіл уваги.

Abstrakt: Table tennis develops in people all the necessary physical qualities: strength, stamina, reaction speed, as well as coordination abilities, switching and distribution of attention.

Key words: table tennis, cadet-pilots, coordination abilities, switching and distribution of attention.

Професійна підготовка льотного складу – складний і багатогранний процес навчання, що належить до тих компонентів авіаційної системи, у яких приховується велика кількість небезпечних факторів, своєчасне виявлення яких становить сутність безпеки польотів через удосконалення індивідуального фізичного тренування курсантів-льотчиків шляхом гри в настільний теніс.

Під координаційними здібностями розуміють здатність доцільно формувати (будувати) цілісні рухові навички, а так само здатність перетворити вироблені форми дій або перемикатися від одних до інших, відповідно до вимог змінюють умов.

Координаційні навички в настільному тенісі впливають на здатність утримувати стійке положення тіла, тобто рівноваги, яка полягає в стійкій позі в статичних положеннях і її балансуванню під час переміщень, а так само на управління тонічною і координаційною напруженістю. Тобто, чим краще будуть розвинені координаційні здібності у гравця, тим точніше будуть його рухи і, отже, підвищиться коефіцієнт попадання м’яча під час гри на стіл.

Викладачами Харківського національного університету Повітряних Сил імені І. Кожедуба з фізичного виховання був проведений експеримент, метою якого є розробка та апробація спеціального комплексу вправ для розвитку координаційних здібностей і вдосконалення техніки гри збірних команд ХНУПС з настільного тенісу. Головними завданнями при цьому були оцінка вихідного рівня координаційних здібностей тенісистів і визначення ефективності розробленого комплексу вправ.

Експериментальна частина роботи тривала 2,5 місяця. Перша збірна – це діючі гравці вузу з високою технікою гри, а гравці другої збірної з менш досконалою технікою гри. Розроблений комплекс вправ збірні команди виконували 3 рази в тиждень.

Комплекс вправ:

  1. Виконання накату справа біля столу (після виконання удару, потрібно торкнутися підлоги і повернутися в початкове положення), вправа виконується 3 хвилини.
  2. Гравець стає між двох столів на відстані 1 метра, виконує накат справа, потім робить поворот на 180 градусів і виконує удар біля іншого столу (у інших сторін столу стоять гравці і подають м’яч), 2 хвилини.
  3. Чергування накату справа, після виконання одного удару торкатися протилежного кута столу (правий або лівий кут), 4 хвилини.
  4. Удар м’яча від підлоги, з поворотом на 360 градусів, 2 хвилини.
  5. Набивання правої і лівої стороною ракетки, одночасно переступаючи через гімнастичну лаву, 2 хвилини.
  6. Стрибки на скакалці, 1 хвилина. Ця вправа є невід’ємною частиною спеціальної фізичної підготовки тенісиста.
  7. «Квадрат» з торканням фішки рукою, 1 хвилина, 2-3 підходи. Квадрат - це пересування гравця по вісімці, відстань між фішками по 3 метри. Ця вправа особливо ефективна в настільному тенісі, тому що збільшується витривалість, покращується техніка пересування біля столу.

Вправи, спрямовані на розвиток координаційних здібностей, ефективні до тих пір, поки вони не будуть виконуватися автоматично. Потім вони втрачають свою цінність, так як будь-що, засвоєне до навику і що виконується в одних і тих же постійних умовах рухові дії не стимулюють подальший розвиток координаційних здібностей.

Загальна установка при заняттях «на координацію» повинна виходити з таких положень:

а) займатися необхідно в хорошому психофізичному стані;

б) навантаження не повинні викликати значного стомлення, так як при втомі (як фізичному, так і психічному) сильно знижується чіткість м’язових відчуттів, а в цьому стані координаційні здібності удосконалюються погано;

в) виконання координаційних вправ слід планувати на першу половину основної частини заняття, оскільки вони швидко ведуть до стомлення;

г) інтервали між повтореннями окремих вправ повинні бути достатніми для відновлення працездатності;

д) виховання різних видів координаційних здібностей має відбуватися в тісному зв’язку з розвитком інших рухових здібностей. Показниками ефективності даного комплексу є виконання основних елементів техніки до виконання комплексу вправ. Кожен тенісист виконував елемент на роботі-тренажері з підрахунком кількості раз до першої помилки.

Для оцінки ефективності запропонованого комплексу в кінці експериментальної частини було проведено повторне тестування в таких же умовах, що і до початку експерименту.

Результати тестування представлені в таблицях 1, 2.

Таблиця 1

Елементи / показники Збірна №1
Чол. №1 Чол. №2 Чол. №3 Жін. №1 Жін. №2 Жін. №3
до після до після до після до після до після до після
Накат зправа 93 96 92 98 87 88 101 101 94 95 87 89
Накат зліва 78 75 75 79 64 64 88 87 85 89 64 67
Накат по трикутнику 58 59 39 44 44 47 59 62 59 62 58 58
Накат зправа з 2 точок 52 59 51 55 43 47 63 65 55 55 54 59
Накат зправа з 3 точок 37 40 37 41 37 39 58 59 34 34 27 28
Топс-спін зправа 23 27 23 28 23 24 34 34 27 28 25 27

 

Таблиця 2

Елементи / показники Збірна №1
Чол. №1 Чол. №2 Чол. №3 Жін. №1 Жін. №2 Жін. №3
до після до після до після до після до після до після
Накат зправа 54 59 41 50 38 43 86 88 54 57 39 45
Накат зліва 51 52 31 42 24 29 74 87 51 59 38 48
Накат по трикутнику 25 29 20 29 19 29 55 64 26 31 24 39
Накат зправа з 2 точок 29 34 19 29 19 28 32 39 29 38 17 29
Накат зправа з 3 точок 24 30 10 15 9 15 21 31 10 19 10 22
Топс-спін зправа 17 29 15 28 13 22 28 37 21 29 19 28

По закінченню експерименту були зроблені наступні висновки:

  1. У першій збірній спостерігається незначне зростання техніки гри, кількість влучень м’яча в стіл збільшилася приблизно на 3-4% від початкових показників.
  2. У другій збірної показники значно покращився, зростання досягло 9-ти%, що відбилося на стабільності виконанні елементів техніки гри.
  3. Кількість попадань м’яча в стіл у обох збірних до першої помилки зросла, це доводить, що вправи на координацію вплинули на якість гри.

В результаті, показники були покращені в обох групах, це означає, що запропонований комплекс спеціальних вправ на розвиток координаційних здібностей та переключення і розподіл уваги у курсантів-льотчиків є ефективним.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Попов Ф.І., Кирпенко В.М., Спортивні ігри – ефективний засіб розвитку професійно-важливих якостей льотного складу, Проблеми та перспективи розвитку спортивних ігор та єдиноборств у вищих навчальних закладах., Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і одноборств у вищих навчальних закладах. (2019). Збірник статей XV міжнародної наукової конференції 8-9 лютого 2019 р., Т ІІ, ХДАФК.

  2. Макаров Р.Н. Специальная физическая підготовка лётчика / Р.Н. Макаров, И.Г. Кришкевич. – М.: ДОСААФ, 1981. – С. 42–51.

  3. Макаров Р.Н., Фурдуй Я.О. Научные основы физической подготовки летного состава: Учебник. – М., 2007. – 920 с.

  4. Попов Ф.И., Специальная физическая подготовка летчиков истребительной авиации в период повседневной и интенсивной учебно-летной деятельности. Научно – методический журнал «Культура физическая и здоровье», Воронеж 3(24) – 2010.

  5. Кирпенко В.М., Попов Ф.І., Одінаєв О.К. Індивідуальне фізичне тренування вестибулярної стійкості курсантів-льотчиків: навчально-методичний посібник. – Х.: ХНУПС, 2017. – 48 с.

  6. Кирпенко В.М., Попов Ф.І., Одінаєв О.К., Сіянко О.В. / Фізична та спеціальна підготовка льотчиків до подолання пілотажних перевантажень у польоті, 252-255 с.. Сучасні тенденції та перспективи розвитку фізичної підготовки і спорту Збройних Сил України, правоохоронних органах, рятувальних та інших спеціальних служб на шляху євроатлантичної інтеграції України: матеріал Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 14-15 лютого 2019 р.) / Національний університет оборони України імені Івана Черняховського; за заг. ред. В. Свистун, О. Петрачкова. – К.: НУОУ, 2019. – 319 с.