ГУМАНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ВНЗ

УДК 796.011.3:378.4/.6

Москаленко Д.А., студентка 2 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Анотація. У статті розглядається питання гармонійному розвитку студента, організація і зміст фізичного виховання, підвищення освітньої спрямованості фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів, а також формування їх ставлення до фізичної культури як цінності.

Ключові слова: студенти, фізичне виховання, гуманізація.

Abstract.The article discusses the issue of harmonious development of the student, the organization and content of physical education, increasing the educational orientation of students’ physical culture and recreation activities, as well as the formation of their attitude to physical culture as a value.

Key words: students, physical education, humanization.

Складні сучасні соціально-економічні умови життя і затребуваність суспільства в духовно-моральному, інтелектуальному і фізичному розвитку особистості висувають перед освітньою системою важкі завдання. Найбільш ефективне рішення яких, це розвиток і зміцнення демократії і гуманізму в країні. До основних напрямів модернізації освіти з фізичної культури відносяться процеси гуманізації.

Гуманізація (лат. – «людський, людяний») передбачає поворот від традиційних дисциплінарних та об’єктивних відносин викладача і студента до їх суб’єктивної самореалізації, визнання цінності кожної особистості, її права на вільний розвиток і прояв своїх здібностей.

Вирішуючи головні завдання з навчання та виховання студентів, викладач завжди має справу з людською індивідуальністю і, щоб сприяти гармонійному розвитку студента, є необхідність цілеспрямованого впливу на різні його індивідуальні властивості (фізіологічні, психодинамічні, особистісні, соціально-психологічні) з урахуванням їх взаємного зв’язку. Це означає, що всі педагогічні впливи по відношенню до конкретного студента повинні бути спрямованими на його гармонізацію.

Фізичне виховання представлено в ВНЗ як навчальна дисципліна і найважливіший базовий компонент формування загальної культури молоді. Вона сприяє гармонізації тілесно-духовної єдності, забезпечує формування таких загальнолюдських цінностей, як здоров’я, фізичне й психічне благополуччя, фізичну досконалість студентської молоді. Розуміння фізичної культури особистості студента як цінності може стати дієвим чинником формування резервів різних видів фізичної культури, формування прогресивних тенденцій у розвитку громадської думки та потреб в освоєнні цінностей спорту.

Провідним напрямком гуманізації фізичного виховання студентів є його особистісна орієнтація. Однак необмежена свобода вибору студента в сфері фізичного виховання сама по собі може бути чинником дестабілізуючим систему, що руйнує її якісну своєрідність – професійно-прикладне призначення. У зв’язку з цим, особистісна орієнтація повинна здійснюватися в рамках підготовки до майбутньої професійної діяльності, а саме:

а) дотримання єдності свободи й необхідності, особистого і громадського, свободи вибору педагогічних засобів в певному діапазоні, обумовленому специфікою професійного призначення майбутніх фахівців.

б) аналіз інновацій в сфері фізичного виховання на предмет відповідності наукового світогляду.

в) адекватність застосовуваних засобів і методів фізичного виховання (облік архетипових властивостей учнів при підборі тих або інших засобів фізичного виховання), а також опора на культурно-історичні традиції суспільства.

Слід зазначити, що освіта тісно пов’язане з вихованням, а фізичне виховання сприяє активній соціалізації студентів. Фізична активність молоді призводить до значного скорочення негативних явищ серед підростаючого покоління (стрес, гіподинамія, наркоманія тощо). Це потужний фактор і механізм соціалізації особистості. Фізична культура в системі освіти повинна бути націлена, в першу чергу, на зміцнення здоров’я, на формування мотиваційної сфери студентської молоді щодо використання засобів фізичної культури в повсякденному житті.

Підвищення освітньої спрямованості фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів означає процес не тільки їх тілесного розвитку, а й духовного збагачення знаннями, які сприяють усвідомленому, творчому ставленню до завдань, засобів, методів і форм фізкультурно-оздоровчої діяльності, формуванню ставлення до фізичної культури, як цінності.

Виховання у студентів позитивної мотивації до навчання і розвиток гуманних якостей (доброти, милосердя), формування добрих і довірчих відносин між учасниками педагогічного процесу є найважливішими завданнями педагога-тренера. Це сприяє створенню сприятливих умов для гуманізації особистості в освітньому процесі.

У сучасних умовах для значної частини молоді характерні негуманні, аморальні якості (жорстокість, грубість, насильство, цинізм нігілізм, безвір’я). Це свідчить про втрату молодими людьми світоглядних і духовно-моральних орієнтирів. Це обумовлено відсутністю чітко продуманої соціально орієнтованої молодіжної політики з морального виховання учнівської молоді, ослабленням виховної роботи в освітніх установах. На подолання цих негативних явищ, спрямована виховно-освітня робота в вузі.

Доцільно відзначити, що заняття з фізичного виховання мають великий виховний потенціалом. Раціонально побудовані навчально-тренувальні заняття в умовах вузу забезпечують не тільки фізичну підготовку, а й виховання гуманних і моральних якостей студентів (доброти, милосердя, людяності, співчуття). Гуманність як людяність, властивість особистості в спортивній діяльності проявляється в доброму ставленні до інших людей, чуйності, готовності прийти на допомогу іншій людині. Спортивні заняття надають будь-якій людині можливість проявити себе, постійно покращуючи особисті результати, і забезпечують розуміння важливості командного духу, взаємовиручки і взаємоповаги, формують його волю, характер і сприяють вихованню свідомої дисципліни, культури поведінки і гуманних якостей (доброти й милосердя).

В особливу групу видів спорту для студентської молоді доцільно виділити високоінтелектуальні ігрові види спорту, а саме: шахи, шашки, дартс, теніс тощо.

Так, студенти вивчаючи гру в шахи, відзначають, що саме цей вид спорту навчає критично мислити, розвиває уяву, фантазію, здатність до позашаблонних рішень, виховує вміння володіти собою, не піддаватися небезпечним емоціям і почуттям, проявляти холоднокровність, терпіння і витримку, формує творчість, прищеплює навички розумової праці, вміння правильно його організувати і планувати на перспективу. Все це, в цілому, формує професійні компетенції майбутніх бакалаврів, магістрів і спеціалістів. Це вимагає дуже серйозного урахування об’єктивних особливостей студентської молоді. Ефективність виховання гуманних відносин у студентів на заняттях з фізичного виховання багато в чому залежить від того, наскільки така виховна програма входить в освітню систему.

Структура занять з фізичного виховання така, що в неї найсприятливішим чином вписуються елементи гуманістично-орієнтованої виховної системи: опора на ігрову діяльність студентів (функції компенсації, адаптації, антиципації); діяльнісна і соціальна реабілітація студентів, можливість вводити в навчальний процес різні системи ігор і вправ (від хатха-йоги до сучасних психотренінгових комплексів); використання системи оцінок для закріплення позитивно забарвленого досвіду студента, створення емоційно привабливою атмосфери, заснованої на взаємодопомозі і довірчі стосунки між викладачем і студентом, використання різноманітних технологій особистісно-орієнтованої освіти.

Таким чином, педагогічні можливості фізичної культури у вихованні гуманних відносин особистості є однією із умов її розвитку, саморозвитку, вдосконалення і необхідні для збереження здорової особистості, формування людини культури. Гуманістична спрямованість фізичного виховання активізує механізми самореалізації, саморозвитку, адаптації, саморегуляції, виживання в який змінює суспільстві.

Науковий керівник

викладач Золотухін О.О.