ВПЛИВ ЗАНЯТЬ СПОРТОМ НA ФОРМУВAННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ СУЧАСНИХ СТУДЕНТІВ

УДК 796.011.3+378.172

Безпaлa С.С., студенткa 1 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Aнотaція. Розглянуто фізичну культуру як основний чинник стaновлення студентa як професіонaлa і успішною людини, її вплив нa формувaння професійних якостей, серед яких витривaлість, терпіння тa мотивувaння мaйбутніх фaхівців. Устaновленa зaкономірність між спортивною діяльністю тa успішністю, сформовaними якостями.

Ключові словa: фізичнa діяльність, професійні якості, розвиток особистості

Abstract. Physical education is considered as the main factor in the development of a student as a professional and successful person, his influence on the formation of professional skills, including endurance, patience and motivation of future specialists. The regularity between sports activity and success, formed qualities is established.

Key words: physical activity, professional skills, personality development.

Актуальність теми. Однією з умов всебічного розвитку особистості є заняття спортом. Регулярні заняття спортом впливають не тільки на покращення фізичного розвитку та зміцнення здоров’я, а в поєднанні з іншими засобами виховання сприяють всебічному розвитку особистості. Завдяки фізичній діяльності, у людини значно підвищується працездатність, вона розвивається в інтелектуальному, моральному, етичному та естетичному напрямку. Крім цього, спорт впливає на формування морально-вольових та управлінських якостей людини [4]. Таким чином, фізична діяльність людини є вагомим чинником становлення людини як сильної здорової особистості та конкурентоспроможного фахівця. Від розвутку особистостей залежить темп розвитку нашої держави, тож виховуючи любов до спорту та підтримки свого здоров’я, ми з вами, навіть у наші студентські роки, можемо виховати сильну націю.

Мета дослідження: обґрунтувати вплив фізичної діяльності на формування студентів як професійниї майбутніх майбутніх фахівців.

Завдання дослідження: проаналізувати зв’язок між успішністю студентів та їх фізичною діяльністю; встановити, яким чином фізична діяльність впливає на розвиток студента як особистості.

Кожна людина коли-небудь була пов’язана зі спортом. Як не крути, ранкові зарядки, шкільні уроки фізкультури та звичайно секції або гуртки. Багато наукових досліджень стверджують, що сучасні соціальні негаразди, економічна криза негативно позначилися на здоров’ї української нації взагалі, а найбільше занепокоєння викликає стан соціального, фізичного й емоційного самопочуття дітей та студентів – майбутнього покоління України. Молоді люди впевнені, що поки їх не турбують проблеми зі здоров’ям, про нього не слід звертати увагу. Тому важливим завданням соціального виховання є формування у студентів активного ставлення до особистого здоров’я та усвідомлення того, що здоров’я є найбільшою цінністю, дарованою людині природою. [2] Як відомо, наше здоров’я повністю пов’язано з тим якої мовою ми спілкуємось зі спортом. Доведено, що люди, що виконують фізичні вправи є щасливішими та здоровішими і звичайно, живуть довше.

Говорячи про популярізацію та пропаганду здорового способу життя слід сказати, що в Україні вони набувають великого попиту. Раніше молодь вважала, що піклуватись про себе – це справа людей похилого віку та людей, що мають проблеми зі здоров’ям. Важливо акцентувати увагу на тому, що особистісна роль молоді відносно підтримки і зміцнення свого здоров’я практично зведена до мінімуму. Поступово формується зовсім необґрунтована впевненість у тому, що здоров’я гарантовано саме собою молодим віком, що будь-яке навантаження, значні порушення харчування, режиму, відпочинку, небезпечна поведінка й зловживання токсичними речовинами, стреси, гіподинамія, інші фактори ризику молодий організм здатен побороти самостійно [4].

Фізичне здоров’я передбачає хороше самопочуття, бадьорість, наявність енергії, працездатність та відсутність симптомів захворювань. Соціальне здоров’я залежить від особистісного та професійного самовизначення, задоволення сімейним та соціальним статусом, гнучкості життєвих стратегій та їх відповідності соціокультурній ситуації (економічним, соціальним очікуванням).

На особисте здоров’я в першу чергу впливають адаптивні, комунікативні та прогностичні характеристики людини. Йдеться про відкритість новому досвіду, здатність пристосовуватися до умов, що швидко змінюються, про ставлення до інших людей, вміння встановлювати конструктивні стосунки, запобігати конфліктам, а також ставити адекватні життєві цілі та знаходити шляхи їх реалізації.

Говорячи про студента як соціальну одиницю, треба сказати, що спорт відіграє велику роль. По-перше, студентство – це все ще період становлення людини як особлистості. Студентський вік (у середньому – 18-23 роки) – це період завершення формування морально-етичної сфери, становлення і стабілізації характеру й, що конче важливо, прийняття статусу та відповідальності дорослої людини відповідно до своєї статі [1]. Багато хто може подумати, що розвиток зупиняється за підлідкових років, але це не так. Змагання, участь у спортивних заходах, підтримка стрункого та підтянутого тіла допомагають не тільки підтримувати гарний настрій на навчання студентові, а ще й розвивати свої професійні якості. Завдяки спортові, студент може легко привчити себе до мотивування. Змагання – це можливість навчатись ставити цілі та добиватись їх. Досягаючи успіху, студент не зупиняється у своєму розвитку, а все більше і більше розвивається. Фізична культура і спорт не тільки є засобом зміцнення здоров’я студента, його фізичного вдосконалення, однією з форм проведення дозвілля, засобом підвищення соціальної активності, але і істотно впливають на інші сторони людського життя: на трудову діяльність, моральні та інтелектуальні якості; на процес самопізнання і самовдосконалення, на формування волі.

Сам процес регулярних цілеспрямованих занять фізичною культурою або спортивним тренуванням передбачає виховання не тільки певних умінь і навичок, фізичних якостей, але і психічних якостей, рис і властивостей особистості студента [3]. «По-перше, якщо дивитися з точки зору медицини, спорт зміцнює здоров’я, так як якщо вживати одну жирну їжу і не спалювати шкідливі жири (холестерин), то людина звикає до такої їжі, починає виникати різні хвороби починаючи від гастриту і закінчуючи інфарктом. Правильне харчування і спортзал (в моєму випадку) дають мені краще сконцентруватися на справі, тому що я постійно перебуваю в русі і мені потрібно концентрувати увагу на вправі, так само і в навчанні і в роботі. Спорт звільняє від сторонніх думок і людина починає раціонально і тверезо мислити. Я ходжу в зал близько 2.5 року, і можу сказати, що без фізичних навантажень, я не можу іноді раціонально мислити, і правильне харчування обов’язково повинні дотримуватися» - поділився своїми думками студент першого курсу ХНЕУ ім. Семена Кузнеця Ігор Тресницький.

У процесі фізичного виховання формування психічних властивостей студента відбувається шляхом моделювання життєвих ситуацій, «програти» які можна за допомогою фізичних вправ, спортивних і особливо ігрових моментів.

В процесі занять спортом загартовується воля, характер, вдосконалюється вміння управляти собою, швидко і правильно орієнтуватися в різноманітних складних ситуаціях, своєчасно приймати рішення, розумно ризикувати або утримуватися від ризику. У будь-якому виді спорту змагання проводяться за жорсткими правилами, які обумовлюють не тільки сам хід змагальної боротьби, а й підготовку до неї. Правила визначають психологічну настройку спортсмена. Вони вимагають від нього в кожному виді спорту конкретних проявів фізичних якостей, вольових зусиль, певних властивостей мислення, допустимого рівня емоційного збудження. Необхідність неодноразового прояву властивостей і якостей неминуче призводить до їх розвитку. Він працює над розвитком сили, швидкості, витривалості, гнучкості, над технікою виконання вправ. Спортсмен формує вміння діяти в повну силу, коли не хочеться, коли втомився. Він вчиться управляти настроєм, справлятися з надмірним хвилюванням, викликати в собі стан піднесеності, натхнення, тобто опановує умінням самоврядування, самоконтролю емоціями, тренує свою волю. Все це він робить свідомо, щоб досягти кращого результату в змаганнях.

Таким чином, вдосконалюючись в спорті, людина вдосконалюється всебічно. Фізична культура і спорт є не тільки ефективним засобом фізичного розвитку студента, зміцнення і охорони його здоров’я, сферою спілкування і прояви соціальної активності, але, без сумніву, впливають на авторитет, трудову діяльність, на структуру ціннісних орієнтацій і допомагають виховати хорошого фахівця, товариського і цілеспрямованого людини.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Студентський вік // Посібники, статті та книги для студентів.

  2. Формування здорового способу життя. Навчально-методичні рекомендації / Авт. колект. Т. Андріученко, О. Вакуленко, В. Волков, Н. Дзюба, В. Коляда, Н. Комарова, І. Пєша, Н. Тілікіна (кер. авт. колект. О. Вакуленко). – К.: ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики», 2018. – 100 с.

  3. Орлик Д.В. Вплив спорту на формування особистості / Денис Володимирович Орлик.

  4. Формувaння нaвичок здорового способу життя в дітей і підлітків / Н.Ю. Мaксимовa, A.Й. Кaпськa, О.Г. Кaрпенко [тa ін.]. – К.: Нікa – Центр, 2001. – 264 с.

Науковий керівник

Скляренко В.П.