ПРАВО НА ФІРМОВЕ (КОМЕРЦІЙНЕ) НАЙМЕНУВАННЯ IT-КОМПАНІЇ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ЇЇ ІМІДЖУ
УДК 347.772.3
Антоненко В.І., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: Важливим елементом формування іміджу будь-якої IT-компанії виступає фірмове (комерційне) найменування. У даній роботі висвітлено функції фірмового (комерційного) найменування і опис його значення для IT-індустрії.
Ключові слова: Фірмове (комерційне) найменування, імідж, IT.
Abstract: The firm (commercial) name is an important element in the formation of the image of any IT company. In this work described the functions of the firm (commercial) name and its value for the IT-industry.
Key words: firm (commercial) name, image, IT.
Широке застосування новітніх технологій та інноваційних підходів зумовило трансформацію форм і методів діяльності суб’єктів правовідношень для збільшення їх функціональних можливостей, зменшення витрат, і як наслідок, підвищення їх конкурентоспроможності на ринку. Україна також не залишилася осторонь зазначених глобальних процесів та навіть презентує у переліку пріоритетів стратегічного розвитку розвиток інноваційних галузей економіки. Передусім це стосується розвитку індустрії інформаційних технологій (далі – ІТ).
Одночасно, варто зауважити, що в умовах стрімкого розвитку IT-індустрії, важливим елементом індивідуалізації діяльності будь-якої IT-компанії та формування її іміджу на ринку товарів та послуг, виступає фірмове (комерційне) найменування.
Однак, в умовах недосконалого правового регулювання відношень, пов’язаних з використанням фірмового (комерційного) найменування, та відсутності спеціального нормативно-правового акту, породжуються випадки правового нігілізму серед бізнес-середовища у сфері IT, а також нерозуміння важливості засобів індивідуалізації суб’єкта господарювання. Висвітлення функцій фірмового (комерційного) найменування і опис його особливого значення для IT-індустрії і є метою даною роботи.
Відповідно до ст. 159 Господарського кодексу України суб’єкт господарювання – юридична особа або громадянин-підприємець може мати комерційне найменування. Водночас, законодавче визначення поняття “фірмове (комерційне) найменування” в Україні відсутнє. Утім, у найбільш загальному розумінні, можна сказати що це є назва суб’єкта господарювання, що відрізняє її з-поміж інших на ринку товарів та послуг. З визначення фірмового найменування випливає його перша й одна з основних функцій – функція індивідуалізації. Тобто фірмове найменування має своїм призначенням індивідуалізацію конкретного підприємства. Для виконання функції індивідуалізації учасника цивільного обороту фірмове найменування повинно мати вирізняльні властивості, які б не допускали сплутування одного підприємства з іншим. Іншими словами, фірмове найменування має бути новим і відмінним від найменувань, що вже використовуються.
Функція рекламування є також однією з основних функцій фірмового найменування. Проявляється зазначена функція в тому, що фірмове найменування дає суспільству інформацію про те чи інше підприємство, така інформація складається на основі того ж іміджу, який досягається роками. Саме рекламування за допомогою фірмових найменувань стимулює власників таких найменувань до збереження позитивної репутації ( позитивного іміджу) на ринку.
Фірмове найменування є носієм ділової репутації тієї чи іншої юридичної особи, воно доносить до споживача інформацію про те, як ведуться справи на підприємстві, таким чином рекламуючи тих юридичних осіб, які добре працюють [1, с. 370].
Охоронна функція фірмового найменування полягає в наданих законом власнику повноваженнях. До наданих власнику фірмового найменування повноважень належить право перешкоджати іншим особам неправомірно використовувати комерційне найменування, зокрема забороняти таке використання. Кожен власник фірмового найменування намагається захистити здобуту ним репутацію на ринку товарів та послуг, саме тому закон надає йому право забороняти використання однакових або тотожних чи схожих до ступеня змішування фірмових найменувань [2, с. 157].
Усі перелічені функції фірмового (комерційного) найменування є вкрай важливими та актуальним для IT-сектору. Адже майже кожен день споживач використовує різні сервіси, програмне забезпечення, мобільні додатки, і не володіючи інформацією щодо розробника цього “софта”, з легкістю сплутає його товари з товарами іншого контрагента. Більш того, за такої ситуації, стає неможливим формування іміджевої оцінки постачальника товарів (послуг), що в свою чергу стримує розвиток конкурентного ринку. Нажаль, бізнес-середовище IT наразі не завжди усвідомлює значення фірмового (комерційного) найменування, правомочності з розпорядження та важливість його захисту. Вказане обумовлене, поміж іншого тим, що більшість IT-стартапів починають свою роботу за межами правового поля, тому не мають і власного комерційного найменування, а їх імідж зводиться, скоріше, до ділової репутації одного з учасників. Це призводить до труднощів та іноді неможливості захисту права на комерційне найменування таких “підприємств-початківців”.
Таким чином, фірмове (комерційне) найменування виступає важливим інструментом побудови іміджу, забезпечує індивідуалізацію компаній IT-індустрії та є підґрунтям для подальшого розвитку ринкової економіки.
ЛІТЕРАТУРА
Паладій М.В. Право інтелектуальної власності на комерційне найменування // Правова охорона комерційних позначень в Україні: проблеми теорії і практики: Зб. наук. статей / за заг. ред. Ю.С. Шемшеченка, Ю.Л. Бошицького. Київ : Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України; ТОВ «Видавництво «Юридична думка», 2006. С. 368-385.
Городов О.А. Право на средства индивидуализации: товарные знаки, знаки обслуживания, наименования мест происхождения товаров, фирменные наименования, коммерческие обозначения. Москва : Волтерс Клувер, 2006. 420 с.
Науковий керівник
к.ф.н., доц. Просяник О.П.