МОДЕЛЮВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ПІДПРИЄМСТВА

УДК 65.012.34

Матосова В.А., cтудентка 2 року ОС магістр
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація. У роботі досліджено моделювання бізнес-процесів підприємства. Проаналізовано діяльність компанії і описано її організаційну структуру, розглянуто тенденції розвитку підприємств галузі і проаналізовано конкурентоспроможність компанії. Побудовано і проаналізовано бізнес-модель компанії та обрано процеси для оптимізації. Побудовано оптимізовану модель обраних процесів і розроблено рекомендації щодо вдосконалення даних бізнес-процесів.

Ключові слова: бізнес-процеси, реінжиніринг, логістичні потоки, оптимізація, моделювання, “as-is”, “to-be”.

Abstract. The paper discusses the business processes of the enterprise. The activity of the company is analyzed and its organizational structure is described, trends of development of the enterprises of the branch are considered and the competitiveness of the company is analyzed. The business model of the company was constructed and analyzed and processes for optimization were selected. The optimized model of selected processes was constructed and recommendations for the improvement of business process data were developed.

Key words: business processes, reengineering, logistics flows, optimization, simulation, “as-is”, “to-be”.

Підходячи до управління організацією як до системи бізнес-процесів, власники компанії отримують ефективний інструмент постійного вдосконалення діяльності підприємства, точно вимірюючи і безперервно покращуючи складові його бізнес-процесів.

Найбільш популярна методологія IDEF є методологія IDEF0 [1]. Метою методології є побудова функціональної схеми досліджуваної системи, яка описує всі необхідні процеси з точністю, достатньою для однозначного моделювання діяльності системи. Іншими словами, у IDEF0 система, що моделюється, представляється як сукупність взаємопов’язаних робіт (функції, активності). Методологія IDEF0 отримала настільки широке поширення в бізнес-моделюванні тому, що ця методологія легко представляє такі системні характеристики, як управління, зворотній зв’язок, виконавці [2].

Розглянуто основні бізнес-процеси підприємства роздрібної торгівлі, його організаційну структуру та чинники, які надають найбільший вплив на діяльність компанії.

Побудовано інформаційну модель діяльності підприємства на основі принципу декомпозиції. Декомпозиція полягає в початковому розподілі об’єкта на більш дрібні частини і подальшому з’єднанні їх в більш детальний опис об’єкта. На рис. 1 розглянута система представляється у вигляді одного процесу «чорного ящика», далі він декомпозується на сукупність детальних бізнес-процесів. Кожен з бізнес-процесів «чорного ящика» декомпозується на ряд підпроцесів (рис. 1).

Рис. 1. Модель декомпозиції моделі діяльності підприємства «as-is»

Рис. 1. Модель декомпозиції моделі діяльності підприємства «as-is»

На підставі отриманої інформації, щодо кількості замовлень, часу їх виконання, кількості виконаних замовлень та повернень можна провести SWOT-аналіз для виявлення основних проблем, що знижують рівень якості обслуговування клієнтів та конкурентоспроможність підприємства та пошуку вирішення проблем.

Метою SWOT-аналізу не є з’ясування всіх сильних і слабких сторін, це надто складно і не забезпечує досягнення ефективності. Підприємство має зосередитися на тих із них, які можуть стати ключовими факторами успіху чи провалу, а надто широкий перелік нівелює те, що є найважливішим.

У табл. 1 розглянемо SWOT-аналіз моделі «as-is», щоб побачити сильні та слабкі сторони, які залежать від внутрішніх процесів та параметрів, можливості та загрози, які представляють собою зовнішні фактори, які можуть бути як позитивними, так і негативними, тому варті детального розгляду за метою покращення інснуючої моделі [3].

Таблиця 1

Strengths Weaknesses
Мінімізація витрат з боку утримання магазину. Мінімізація ризику через замовлення товарів лише за попитом. Мінімізація витрат за рахунок малої кількості співробітників. Чутливість до наявності товарів на основному складі. Зниження задоволеності клієнтів через довгий процес обробки замовлення та повернення товарів за свій рахунок у разі неправильно обраного розміру/кольору і т. п.
Opportunities Threats
Розширення асортименту товарів та укладення договору с постачальниками на більш вигідних умовах (першочергова наявність товарі та відправлення) за рахунок пошуку нових партнерів. Відкриття стаціонарного магазину, до якого клієнти зможуть прийти та забрати товар, що зменшить кількість повернень та витрати на відправку. Вибір товарів, менш чутливих до вибору через інтернет. Зниження конкурентоспроможності через невідповідний рівень сервісу, який надається в даний час. Зменшення кількості клієнтів через неспроможність надати швидкий та якісний сервіс, який повністю задовольнив би клієнта.

Після проведення аналізу моделі «as-is» можна зробити наступні висновки:

  • кількість повернень без браку перевищує кількість повернень з браком – основні причини повернень: неправильно обраний розмір, не відповідає очікуванням;
  • інтернет-магазин дуже чутливий до наявності товарів на основному складі через те, що він не є ключовим клієнтом (оптовим) він отримує товари не в першу чергу;
  • витрати на відправлення товару накладаються на покупця, що призводить до меншої задоволеності через підвищення витрат на покупку;
  • після виявлення основних проблем було обрано два основні шляхи їх вирішення;
  • відкриття стаціонарного магазину для поліпшення якості обслуговування клієнтів;
  • зміна ніші товарів на менш чутливу до вибору в інтернеті.

Перший варіант виявився на наш погляд більш перспективним через те, що на даний момент вже є налагоджена мережа контактів клієнтів та постачальників.

До моделі бізнес-процесів було вирішено внести такі зміни (рис. 2): з метою зменшення впливу основного складу на кінцевий результат його вилучено з бізнес-процесу шляхом закупівлі оптової партії, яка реалізується в стаціонарному магазині. Відкриття стаціонарного магазину не означає закриття інтернет-магазину, а навпаки буде конкурентною перевагою, адже тепер покупцю надається вибір варіантів місця отримання товару (відправка за адресою, відправка до відділення, резерв у магазині).

Рис. 2. Модель декомпозиції моделі діяльності підприємства «to-be»

Рис. 2. Модель декомпозиції моделі діяльності підприємства «to-be»

Було виділено сім основних бізнес-процесів (обробка замовлення, перевірка на наявність, вибір місця доставки, відправлення товару, резерв товару, оцінка якості та видача резерву в магазині) кожен з яких повинен мати входи, виходи, управління і механізми, що з’єднують бізнес-процеси між собою.

За умови того факту, що тепер основний склад більше не є обмеженням для щоденного функціонування розглянутого підприємства, модель бізнес-процесів вбирає в себе тільки процеси, що відбуваються всередині компанії – таким чином тепер функціонування піддається більшому контролю, так як може бути введено систему мотивації для персоналу з метою покращення показників діяльності.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Абдикиеев Н.М. Реинжиниринг бизнес-процессов. Полный курс МВА: учеб. / Н.М. Абдикеев; под ред. Н.М. Абдикеева, Т.П. Данько. – М.: ЭКСМО, 2005. – 592 с.

  2. Черемных С.В. Структурный анализ систем: IDEF-технологии / С.В. Черемных, И.О. Семенов, В.С. Ручкин – М.: Финансы и статистика, 2003. – 208 с.

  3. Products / Bizagi – Digital Business Platform.

Науковий керівник

к.е.н, доц. Мілевський С.В.