ПРАВОВЕ ТА ЕТИЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ PR-ДІЯЛЬНОСТІ

УДК 659.4+346.7

Іванова Д.С., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: Виявлено і представлено актуальні проблеми, місію та задачі правового та етичного регулювання PR. Досліджено діяльність міжнародних PR-спілок та їх регламентуючу функцію. Визначено і викладено шляхи вирішення актуальних проблем в правовому регулюванні в сфері PR.

Ключові слова: правове регулювання, PR-діяльність, інтегровані комунікації, правові та етичні норми, кодекс етики, PR-асоціації

Abstract: The actual problems, mission and tasks of legal and ethical regulation of PR were revealed and presented. The activity of international PR-unions and their regulating function is investigated. The ways of solving actual problems in the legal regulation in the field of PR are defined and outlined.

Key words: legal regulation, PR-activity, integrated communications, legal and ethical norms, code of ethics, PR-associations

Public relations, як і інші сфери професійної діяльності, обумовлені необхідністю дотримання вимог до них суспільства в усьому їх різноманітті.

Одне із завдань держави – регулювати діяльність фізичних і юридичних осіб. Не виняток і сфера PR. Тобто держава повинна подбати про те, щоб PR-заходи не обмежували права та інтереси як окремих громадян, так і суспільства в цілому. PR-фахівцям потрібні чіткі уявлення про обсяг і межі своєї професійної компетенції. Але спираючись на те, що в основі PR-діяльності лежить комунікація, тобто суспільні відносини, регулювання цієї сфери є дуже складним. Причиною цього є те, що можливості правового регулювання перетинаються з реалізацією прав і свобод громадян.

Дослідженням цього питання в різні періоди займалися такі вчені, як: О. Підопригора, Б. Антимонов, В. Дроб’язко, О. Йоффе, І. Венедіктова, О. Дронова, І. Биков, В. Жаров, А. Сергєєв, О. Святоцький, Р. Стефанчук, Г. Андрощук та інші. Але невирішеними залишилися питання пов’язані з регулюванням PR-діяльності з етичної та правової сторони.

Дослідження було виконано на основі таких правових документів: Закон України «Про інформацію», Закон України «Про друковані ЗМІ (пресу) України», Закон України «Про авторське право і суміжні права», Цивільний кодекс України [1-4].

На базі досліджень професора І. Бикова, було виявлено, що право і етика взаємопов’язані [5]. Багато дій, що розглядаються як неетичні, також є нелегальними. Однак бувають випадки, коли дія є абсолютно легальною, але зовсім не етичною. І навпаки: ситуації, коли вчинок вважається нелегальним, але не суперечить законам етики. Таким чином, приймаючи рішення про план дій у конкретній ситуації, PR-спеціаліст має проаналізувати не тільки правові аспекти, але і врахувати етичні фактори. Звідси випливає, що правове регулювання в даній сфері є вельми складним. Особливо в умовах демократичного суспільства. Реалізація прав і свобод громадян перетинається с регулюванням сфери діяльності.

Враховуючи викладені проблеми, було розроблено завдання правового регулювання в умовах демократії: безпека демократичних прав і свобод громадян, забезпечення їх вільного самовираження; заборона створення переваги певним особам, в тому числі і органам влади у здійсненні PR-діяльності; заборона брати в пріоритет будь-які відносини (політичні, комерційні тощо); легітимація діяльності всіх суб’єктів PR-діяльності. Отже, можна сформувати наступні вимоги до регулювання PR-діяльністі: вимоги загального законодавства до суб’єкта право-господарських відносин; положення статутних документів фірми.

Крім загальних обов’язкових розділів вони повинні відображати специфіку PR, інакше цю діяльність можна буде ототожнювати з тією ж рекламою і тоді виникнуть певні складнощі у взаєминах, наприклад, з податковими службами; регламенти роботи відділів, управлінь та інших PR структур всередині фірми. В цій категорії на основі загальних підходів до PR і управлінських принципів треба передбачити права і обов’язки співробітників і всього підрозділу, а також схеми їх взаємодії з іншими ланками в загальній системі фірми; нормативні акти по окремих суміжних сфер. Наприклад, звертаючись до рекламних фірм, засобів масової інформації, треба знати їх правові межі і з урахуванням цього планувати свої акції і компанії.

Крім того, в процесі роботи PR-фахівцям необхідно враховувати і досить специфічні умови, які випливають з характеру певної сфери та об’єктів її уваги. Тобто фахівець повинен знати законодавство, яким керується його організація. Наприклад, спеціаліст, який працює в клініці, повинен розбиратися в медичному законодавстві і супутніх правових нормах.

З огляду на викладену ситуацію, було виявлено, що те, що не здатне регулювати право, повинна регулювати мораль. Цей сегмент повинен заповнюватися насамперед різного роду кодексами професійних організацій, асоціацій, що діють у сфері PR. Ці документи містять норми і правила професійної поведінки фахівців і організацій. Це вимоги щодо чесності, неупередженості, правдивості, порядності, нерозголошення відомостей що становлять комерційну таємницю тощо. Для дослідження було обрано організації,вказані в таблиці 1.

Таблиця 1

Класифікация професійних PR-організацій

Назва Розшифрування Місія
ICCO Міжнародна Організація компаній-консультантів в області комунікацій [6] Розвиток високопрофесійної прозорої та ефективної індустрії PR-послуг у всьому світі, встановлення високих етичних стандартів, розвиток PR-освіти.
АКОС Російський підрозділ ICCO [7] Розвиток високопрофесійної прозорої та ефективної індустрії PR-послуг в Росії, встановлення високих етичних стандартів, розвиток PR-освіти.
CERP Європейська Конфедерація зі зв’язків з громадськістю [8] Представлення інтересів професійних асоціацій Європи і їх членів. Конфедерація є форумом для контактів, обміну знаннями та досвідом, вироблення професійних і етичних норм.
РАСО Російська Асоціація зі зв’язків з громадськістю [9] Полягає в консолідації зусиль окремих операторів PR-ринку для вирішення питань загальногалузевого значення. Розвиток інфраструктури галузі, захист інтересів галузі, розробка, виконання та контроль за виконанням етичних і професійних норм, розвиток кадрового потенціалу галузі зі зв’язків з громадськістю.

В процесі аналізу обраних організацій, було виявлено, що вони несуть конкретну місію – консолідація зусиль окремих операторів PR-ринку для вирішення питань загальногалузевого значення. А також певні цілі:

  • створення інфраструктури галузі PR для всебічного і поступального розвитку сфери зв’язків з громадськістю;
  • захист інтересів PR-галузі в цілому і кожного її суб’єкта зокрема;
  • впровадження в практику професійних і етичних норм в рамках галузі, а також контроль за їх дотриманням;
  • розвиток кадрового потенціалу PR-галузі та вдосконалення вищої і післядипломної освіти в сфері зв’язків з громадськістю.

Отже, проаналізувавши діяльність обраних асоціацій, було виявлено, що принциповим завданням кодексів етики є не дисциплінарний примус, а освіта і професійне інформування, формулювання стандартів поведінки, які будуть регулятором для членів організацій у їхній професійній діяльності.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Закон України «Про авторське право і суміжні права» [Редакції від 22.07.2018 р.] // Сайт Верховної Ради України.

  2. Закон України «Про інформацію» [Редакції від 01.01.2017 р]. // Сайт Верховної Ради України.

  3. Закон України «Про друковані ЗМІ (пресу) України» [Редакції від 04.11.2018 р.] // Сайт Верховної Ради України.

  4. Цивільний кодекс України [Редакції від 04.11.2018 р.] // Сайт Верховної Ради України.

  5. Биков І. Этические и правовые аспекты интегрированных коммуникаций // Интегрированные коммуникации (основы рекламы и связей с общественностью): учебное пособие (под ред. А.Д. Кривоносова). СПб.: СПбГЭУ, 2014. С. 160-170.

  6. International Communications Consultancy Organisation.

  7. Ассоциация компаний-консультантов в области связей с общественностью.

  8. European Association of Public Relations Officers (CERP-PRO).

  9. Российская Ассоциация по связям с общественностью .

Науковий керівник

к.е.н., доцент Зима О.Г.