ЛІКУВАЛЬНА ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА ЯК ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ВНЗ
УДК 37.091.212:615.825
Михайлюк С.Д., студентка 1 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця
Анотація. Впровадження в практику фізичного виховання форм лікувальної фізичної культури дозволить підвищити рівень рухової активності студентів, звільнених від занять фізичною культурою за станом здоров’я, сприятиме підвищенню рівня здоров’я, адаптації до навчальної діяльності і як наслідок – якості підготовки фахівців.
Ключові слова: лікувальна фізична культура; фізичне виховання; студенти.
Abstract. The implementation into the practice physical education of forms of physical culture will allow to increase the level of physical activity of students exempted from physical training for health reasons, to promote an increase in the level of health, adaptation to educational activities and, as a result, the quality of specialist training.
Key words: therapeutic physical culture, physical education, students.
Вивчення стану здоров’я студентів, шляхів його збереження і зміцнення є однією з актуальних проблем вищої професійної освіти. Студентам, які мають низький рівень здоров’я важко адаптуватися до умов навчання. Гіподинамія, навчальне навантаження, нераціональне харчування, великий обсяг роботи з комп’ютером, соціальний дискомфорт, дія різних психоемоційних факторів викликають напругу систем адаптації. Важливою умовою формування та вдосконалення механізмів адаптації студентів, в тому числі і до розумових навантажень, є рухова активність. Однак система освітнього процесу у вищих навчальних закладах не дозволяє повністю компенсувати загальний дефіцит рухової активності, особливо у студентів, які мають хронічні захворювання і низький рівень фізичного розвитку. Організація груп лікувальної фізкультури в ВНЗ спрямовано на корекцію порушень і заняття проводяться з урахуванням індивідуального здоров’я студентів.
Серед захворювань, які стали причиною обмежень до занять фізичною культурою у студентів спеціальної медичної групи, провідну роль відіграють захворювання серцево-судинної системи, опорно-рухового апарату, а також захворювання органу зору.
З урахуванням характеру захворювань та індивідуального рівня здоров’я кращою формою занять з зазначеним контингентом є організація спеціалізованих груп лікувальної фізичної культури (ЛФК). Заняття з ЛФК проводяться 2 рази на тиждень. Курс навчання включає: теоретичний розділ в формі лекцій; практичний розділ, який передбачає виконання вправ комплексу ЛФК під контролем викладача.
Так, програма передбачає самостійну роботу студентів: підготовку рефератів і виконання вправ комплексу ЛФК у позанавчальний час.
Слід зазначити ряд принципових особливостей, які характерні для впровадження форм ЛФК в ВНЗ:
- на заняттях одночасно присутні студенти з різними захворюваннями;
- у значної частини студентів патології, які вимагають спеціальної корекції засобами ЛФК;
- переважна більшість займаються ЛФК студентів не мають практичних навичок техніки виконання навіть найпростіших вправ;
- наявність змішаних груп; vдовірчі відносини з викладачем, акцент на успіхах студентів.
Крім комплексів спеціальних вправ, лікувальної гімнастики, використовується гігієнічна гімнастика, самостійні заняття фізичними вправами. Також, застосовуються спеціальні вправи для очей, спини, стоп, дихальної гімнастики. Як інвентар використовуються гумові м’ячі, великі тенісні м’ячі, фітболи, гімнастичні палиці. Виключаються такі види вправ, як стрибки, повні присіди, вправи на затримку дихання і напруженні, велика кількість повторів вправ на м’язи черевного преса.
Важливим компонентом системи ЛФК в вузі є регулярний контроль функціонального стану організму з застосуванням спеціальних методів: під час занять проводяться контрольні вимірювання ЧСС і артеріального тиску, а також лікарські огляди в залежності від стану здоров’я.
Одним з вирішальних аспектів навчального процесу студентів груп ЛФК є цілеспрямоване формування глибоких знань, переконань і стійких звичок постійно піклуватися про своє здоров’я, розвиток потреби у використанні спеціальних засобів для усунення відхилень в стані здоров’я, фізичному розвитку, функціонального стану організму. Тому важливим напрямком занять ЛФК є використання високоефективних технологій, які дозволять задовольнити не тільки потреби студента в отриманні всебічних, універсальних, спеціальних знань, а й сприятимуть навчанню студента самоаналізу, пошуку ефективних методик для індивідуального саморозвитку та самовдосконалення.
У сучасному ВНЗ необхідна розробка комп’ютерної оздоровчої програми по самооцінці фізичного стану студента, яка допоможе об’єктивно оцінити рівень фізичного стану студента, дати йому індивідуальні рекомендації по зміцненню здоров’я, ведення здорового способу життя. Це дозволить, збільшити обсяг самостійної роботи студента, розвинути навички та вміння з самоосвіти і самовихованню, в тому числі і ведення здорового способу життя; підвищити інтерес до навчання.
Таким чином, впровадження в практику фізичного виховання форм ЛФК для студентів підвищує рівень рухової активності студентів, звільнених від занять з фізичного виховання за станом здоров’я і сприяє підвищенню рівня здоров’я, адаптації до навчальної діяльності і як наслідок – якості підготовки фахівців.
Науковий керівник
викладач Жаров В.В.