ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ З ПОРУШЕННЯМ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ

УДК 796.011.3

Ліщіна Л.Г., студентка 1 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Анотація. Сучасні методики викладання різних дисциплін у ВНЗ передбачають зростаючу інтенсифікацію інтелектуальних і емоційних навантажень на організм сучасної молоді, що призводить до погіршення здоров’я студентів. У роботі розглянуто використання інтерактивних методів навчання в процесі фізичного виховання.

Ключові слова: сколіоз, студенти, фізичне виховання, мотивація, інтерактивні методи.

Abstract. Modern methods of teaching various disciplines in universities provide for the growing intensification of intellectual and emotional stress on the body of today’s youth, which leads to a deterioration in the health of students. The article discusses the use of interactive teaching methods in the process of physical education.

Key words: scoliosis, students, physical education, motivation, interactive methods.

Освітнє середовище фізичного виховання є одним із важливих факторів, умов і засобів формування професійного та особистісного розвитку студентів. Основним завданням фізичного виховання на етапі професійної підготовки у вищому навчальному закладі є вибір високоефективних педагогічних прийомів впливу на розвиток рухової сфери студентів. Самореалізація після завершення навчання є пріоритетною для всіх молодих людей, але її успішне втілення пов’язане з адаптивним потенціалом організму.

Сколіоз (від грецького SKOLIOS – кривий, зігнутий) – це важке прогресуюче захворювання хребетного стовпа, що характеризується дугоподібним викривленням у фронтальній площині й скручуванням хребців навколо вертикальної осі. Люди, які страждають на сколіоз мають не тільки косметичний дефект, а й численні порушення діяльності внутрішніх органів, в першу чергу серцево-судинної та дихальної системи.

Останні археологічні розкопки вчених єгиптологів, показали, що практично всі будівельники єгипетських пірамід мали порушення опорно-рухового апарату. Перші спроби виправити викривлений хребет зробив Гіппократ, який і дав до цього захворювання назву «сколіоз». У сучасній історії багато вчених займалися цією проблемою. Тут можна виділити таких видатних діячів як: І. Павлов, І. Сєченов, І. Мечников. Досить великий внесок у вивченні та розробці методик лікування й профілактики сколіозу вніс доктор медичних наук І. Кон.

Сколіоз – бокове викривлення хребта, локалізується в грудному, шийному чи поперековому відділі. Вважається однією із найпоширеніших хвороб хребта.

Слід зазначити, що фізичні вправи впливають стабілізуюче на хребет, зміцнюють м’язи тулуба, коригують деформацію, поліпшують поставу, функцію зовнішнього дихання, надають загальнозміцнюючий ефект.

Сьогодні, захворювання опорно-рухового апарату, а особливо сколіоз, у студентів, вийшли на перше місце. Лише менша частина студентів, що вступають до ВНЗ, практично здорові і не мають відхилень у стані здоров’я. Корекція ж здоров’я студентів, віднесених за станом здоров’я до спеціальної медичної групи, в тому числі і студентів зі сколіозом, вимагає особливих підходів в зв’язку з тим, що даний контингент студентів має певні особистісні особливості, які необхідно враховувати при організації процесу з фізичного виховання.

Також, у даній категорії студентів необхідно підвищувати мотивацію, розвивати самостійність, творчу активність в засвоєнні знань, умінь, навичок.

У процесі фізичного виховання студентів у ВНЗ використовуються також інтерактивні методи навчання, які формують у студентів стійкий інтерес до вивчення будь-якої дисципліни.

Мотиваційні аспекти можуть залежати від психологічних особливостей студентів, пов’язаних з особливостями захворювання. Сколіоз, негативно впливає на функціонування організму в цілому, в першу чергу негативно позначається на поставі, а, отже, й значно впливає на зовнішній вигляд студентів, що сприяє нервово-психологічної напрузі.

Так, методико-практичні заняття з використанням інтерактивних методів (бліц-гра, круглий стіл, мозковий штурм, дискусія, студентська конференція, тренінг постановки та прояснення цілей за темами, пов’язаними зі здоровим способом життя і фізичним вихованням) сприяють підвищенню інтересу, самостійності, творчої активності студента в засвоєнні знань, умінь, навичок, придбання студентами особистісних і професійних компетенцій, в тому числі й компетенцій в області фізичного виховання.

Активний спосіб життя, використання різноманітних вправ сприяють оздоровленню хребта, покращують кровопостачання тканин, зміцнюють м’язи і зв’язки, знімають напругу, зменшують навантаження на міжхребцеві диски і тим самим попереджають розвиток сколіозу і пов’язаних з ним болів. Комплекси фізичних вправ для профілактики та корекції сколіозу дають м’яке, поступове вправлення змістилися хребців, зміцнення всього організму в цілому, стимуляцію обмінних процесів, поліпшення психологічного, емоційного стану що займається, зміцнення його самооцінки.

Таким чином, ефект фізичних вправ проявляється в тому, що під впливом м’язової діяльності поліпшуються як звичайні процеси, так і процеси регенерації в організмі, що забезпечує відновлення структури і функцій м’язового апарату.

Науковий керівник

викладач В.В. Жаров