PR-ІНСТРУМЕНТАРІЙ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
УДК 659.4+316.77
Черкашина А.Ю.,студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: В умовах Інтернет розвитку все більш ефективними стають новітні засоби PR-комунікації для просування товарів і послуг. Розглянуто Web-сайт, блог, мережевий-PR, SMM як базові компоненти PR-комунікацій в Інтернеті.
Ключові слова: PR-комунікації, Web-сайт, мережевий-PR, SMM, блог
Abstract: In the conditions of Internet development, the newest means of PR-communications for the promotion of goods and services are becoming more and more effective. Web site, blog, network PR, SMM are considered as the basic components of PR communications on the Internet.
Key words: PR-communications, Web site, net-PR, SMM, blog
У сучасних умовах глобалізації та розвитку Інтернет ресурсів соціальні комунікації грають основоположну роль у формуванні особистості. PR-комунікації займають нову нішу впливу на соціальне життя молоді та задають нові вимоги просування товарів і послуг на ринці. Щодня відвідуючи популярні Web-сторінки, використовуючи соціальні мережі або переглядаючи онлайн-програми, молоді споживачі отримують велику дозу інформації, що впливає на формування їх потреб. Так з’являються потреби молоді в підвищенні рівня життя, успішній кар’єрі, лідерстві, визнанні і відповідних атрибутах. За словосполученням «відповідні атрибути» слід розуміти величезну кількість товарів і послуг, які необхідно споживати, щоб задовольнити ці потреби. Інтернет дозволяє налагодити зворотний зв’язок зі споживачем і дізнатися про нього буквально все: починаючи від демографічних і географічних параметрів і закінчуючи його уподобаннями і потребами в даний момент.
Одним з базових компонентів PR-комунікацій в Інтернеті і на що в першу чергу повинна звертати увагу організація, коли мова йде про її присутність в Мережі і ефективній взаємодії з клієнтом, є Web-сайт. Сайт дозволяє організації звернутися до клієнта від першої особи, заявити про себе і прорекламувати свій продукт або послуги. Від дизайну, структури та функціоналу сайту залежить, наскільки буде успішною комунікація зі споживачем. З метою збільшення відвідуваності сайту слід окремо займатися залученням трафіку. Для цього перш за все необхідно подбати про видачу сайту в пошукових системах. Забезпечити позиції інтернет ресурсу, що просуваємо в перших рядках видачі пошукових систем, допоможе SEO-оптимізація (абревіатура від SearchEngineOptimization).
Наступна група інтернет комунікацій – це так званий мережевий-PR. Сюди можна віднести електронну розсилку, чати і форуми, комунікацію з цільовою аудиторією через соціальні мережі. Всі ці види комунікації з аудиторією об’єднує обов’язкова наявність зворотного зв’язку і персоналізацію. Розглянемо кожен приклад окремо. Електронна розсилка – це модифікований вид поштової розсилки. Електронна розсилка сьогодні – це не просто текст, а ціла сторінка з індивідуальним дизайном, графічної і текстової інформації, а іноді і аудіо- та відео контентом. Зміст листа завжди включає посилання на сайт, що збільшує шанси потрапляння клієнта на головну Інтернет-сторінку компанії [1]. Чати і форуми як види комунікації зі споживачем останнім часом втратили свою популярність, а от спілкування з клієнтами в соціальних мережах вийшло мало не на перший план. Так, наприклад, банк «Приват Банк» активно займається веденням своїх акаунтів в соціальних мережах і безперервно працює зі своєю аудиторією. У 2019 він був визнаний одним із найбільш клієнтоорієнтованих українських банків за версією Socialbakers (компанія, що займається аналітикою і моніторингом ринку соціальних медіа з 2008 року). Таку високу оцінку він отримав за частоту відповідей на коментарі і питання клієнтів на своїх офіційних сторінках у соціальних мережах. У своїх групах банк завжди допомагає клієнту вирішити виникаючі питання, підібрати відповідний продукт і інформує про акції та нововведення. Такий шлях спілкування з клієнтом сьогодні обрали багато компаній. Пов’язано це, в першу чергу, з тим, що в сучасному світі найбільше цінується індивідуальний підхід до кожного клієнта і відкритість компанії. Аудиторія вже давно проявляє вимоги не тільки до якості товару або послуги, а й до сервісу, манери обслуговування [6].
Не новим, але ефективним методом просування компанії через соціальні мережі, що стрімко продовжує набирати обертів є SMM (Socialmediamarketing). Комунікація з цільовою аудиторією – це найбільш перспективний і ефективний спосіб взаємодії. Для багатьох дрібних компаній спільноти в соціальних мережах замінюють web-сайт і навіть інтернет-магазин [2-4]. Що ж стосується споживачів, то такий підхід для них в більшості випадків навіть більш зручний, ніж сайт організації.
Дані дослідження, проведеного в 2015 році компанією TNS, показали, що основними користувачами Інтернет-ресурсів є люди від 12 до 60 років і середній час перебування в мережі становить 3 години на день. Ця цифра неухильно зростає. Найбільш активним користувачем є молоде покоління, яке може витрачати в день на соціальні мережі до 6-8 годин. Таким чином, отримання інформації саме через цей ресурс є для більшості української молоді природним і навіть більш зручним. Наприклад, найпопулярніша соціальна мережа в Україні «Instagram» є зручним пошукачем. Тут користувач може знайти потрібну йому інформацію, поставити питання і швидко отримати на нього відповідь і навіть придбати товар або послугу. Сервіс «Instagram» також дає великі рекламні можливості для підприємців, що також може бути використаний і при проведенні PR-кампаній в мережі Інтернет.
Рекламу в Інтернеті як форму взаємодії з аудиторією необхідно розглянути окремо. Реклама в мережі Інтернет набагато дешевше і вона легше піддається оцінці ефективності. Вона, як правило, спрямована схилити користувача спочатку до переходу на сайт компанії, а після – до здійснення покупки або виконання будь-якої іншої дії. Як ми бачимо, Інтернет-реклама має суттєву перевагу в порівнянні з рекламою на інших носіях, але вона програє за ступенем довіри PR-засобів в Інтернеті. Таким чином, хоч би якою була форма контакту зі споживачем в Інтернеті, так чи інакше, в більшості випадків компанії необхідно мати власну якісну web-сторінку або ж співтовариство в соціальній мережі для комунікації з клієнтом і підвищення рівня лояльності.
Однією з форм представлення компанії в мережі Інтернет є блог. Блог – це мережева сторінка в формі персонального щоденника. Там може розміщуватися контент, представлений як в текстовій, так і в візуальної та аудіо-візуальній формі. Аудиторія схильна довіряти інформації, представленої в блогах. Тому багато PR-фахівці прагнуть співпрацювати з блогерами або вести блог власної компанії в неформальній манері. Якщо розглядати способи взаємодії з блогерами, то прийнято виділяти два основних способи просування інформації: перший – зацікавити автора блогу настільки, що він сам напише про цікаві для нього подію, товар, компанії; другий – заплатити блогеру, щоб він висвітлив у позитивному ключі то, що йому може бути не дуже цікаво, але і не суперечить політиці блогу і власним переконанням автора [5]. Однією із переваг Інтернету є відсутність географічної прив’язки і свобода в часі отримання інформації. Це, безсумнівно, слід використовувати при роботі з цільовою аудиторією.
У висновку слід зазначити великі можливості Інтернету в сфері комунікацій. Це цілодобовий і швидкий спосіб доступу до інформації, а її повнота і тиражованість ставить Інтернет на вершину PR- комунікацій. Через динамічність інтернет-середовища постійно виникають нові форми контакту і роботи зі споживачем. При цьому базові елементи залишаються. До них можна віднести сайт, який іноді може замінювати офіційне співтовариство в соціальній мережі або блог компанії. Також незмінним залишається обов’язкова наявність зворотного зв’язку з клієнтом і взаємозв’язок он-лайн інформації з офф-лайн середовищем. Глобальна мережа Інтернет дає практично необмежені можливості при роботі з потенційним клієнтом, які при компетентному підході можуть принести компанії не тільки прибуток, але міцну позитивну репутацію і популярність.
ЛІТЕРАТУРА
Брекенрідж Д. PR 2.0: нові медіа, нові аудиторії, нові інструменти ( «PR-бібліотека»). Москва: Ексмо, 2010. 272 с.
Горкина М.Б., Мамонтов І.Б. PR на 100%: Як стати хорошим менеджером по PR. Москва, 2010. 120 с.
Кастельс М. Інформаційна епоха: економіка, суспільство і культура / пер. з англ. під наук. ред. О.І. Шкаратана. Москва: Гос. ун-т ВШЕ, 2000. 606 с.
Кузнєцов В.Ф. Зв’язки з громадськістю: теорія і технології. Москва: Аспект Пресс, 2007. 302 с.
Лукіна М. Інтернет-ЗМІ: Теорія і практика. Навчальний посібник. Москва: Аспект Пресс, 2010. 348 с.
Шейнов В.П. Піар «білий» і «чорний». Технологія прихованого управління. Москва: АСТ, 2007. 671 с.
Науковий керівник
к.ф.н., доц. Просяник О.П.