РОЗВИТОК СФЕРИ КОНСАЛТИНГОВИХ ПОСЛУГ У ЄВРОПІ ТА СВІТІ

УДК 65:014.1:061.66

Гордієнко А.В., Чіпка В.А., студенти 3 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: На даний момент, сфера консалтингових послуг є досить популярною та постійно розвивається. В умовах конкурентного ринку навіть сильні і розвинені компанії часто зазнають труднощів, які можуть бути викликані як зовнішніми, так і внутрішніми обставинами. Коливання курсів валют і цін на сировину, поява нових законів і підзаконних актів, зміна державної політики по відношенню до будь-якої сфери економіки, а також рішення, що приймаються на міжнародній арені, можуть вплинути на багато процесів в бізнесі. Коли всі ці проблеми фірма не може вирішити самотужки, вихід із ситуації - звернення до професійних консультантів.

Ключові слова: консалтинг, сфера послуг, компанія, бізнес-аналітика, конкурентоспроможність.

Annotation: At the moment, the sphere of consulting services is quite popular and constantly evolving. In a competitive market, even strong and developed companies often experience difficulties that can be caused by both external and internal circumstances. Fluctuations in exchange rates and commodity prices, the appearance of new laws and regulations, changes in government policy in relation to any sphere of the economy, as well as decisions taken on the international scene, can affect many business processes. When all these problems the firm can not solve on its own, leaving the situation - an appeal to professional consultants.

Key words: consulting, services, company, business analytics, competitiveness.

Консалтингові послуги класифікуються двома способами. Виділяють предметну класифікацію (в залежності від предмета консультування) та методологічну (в залежності від методу консультування). Предметна класифікація використовується в клієнтському середовищі, згідно з нею, консалтинг поділяється на три види менеджменту: загальний, фінансовий і виробничий. Методологічна класифікація використовується самими консультантами, вона розділяє консультування на експертне, процесне і навчальне. Існує і гібридна класифікація, що об’єднує два вищевказаних способу. Пропонуємо розглянути класифікацію консалтингових послуг, згідно із європейським довідником ФЕАКО (Європейська Федерація асоціацій консультантів з економіки та управляння ).

Таблиця 1

Класифікація консалтингових послуг, згідно із європейським довідником ФЕАКО

№ з/п Класифікація Характеристика
1 Загальне управління проведення оціночних заходів, побудова організаційної структури, висновок компанії з кризової ситуації, можливий пошук нових партнерів.
2 Адміністрування приведення в порядок документообігу, офіс-менеджмент і контроль інших внутрішніх організаційних моментів.
3 Фінансове управління контроль оподаткування і фінансових резервів, зниження собівартості і збільшення прибутку.
4 HR-менеджмент кадровий консалтинг, формування корпоративної культури, створення програми заохочень, проведення тренінгів.
5 Аналіз кон’юнктури ринку дослідження ринку і адаптація компанії під ринкові стандарти.
6 Виробництво прискорення виробничого циклу і підвищення продуктивності компанії, автоматизація виробництва, промисловий інжиніринг.
7 Інформаційні технології розробка, відновлення і аудит інформаційних систем компанії.
8 Спеціалізовані послуги інженерний, екологічний, юридичний, інформаційний консалтинг, консалтинг з телекомунікацій, з управління електроенергетикою, консалтинг в державному секторі.

Залежно від кон’юнктури ринку, економічної ситуації і безлічі інших чинників в тій чи іншій країні розвинений. [1]

В даний час в більшості країн світу консалтингові послуги повсюдно набирають популярність. У 2015 році обсяг світового ринку склав 245 млрд доларів, продемонструвавши приріст майже на 5% в порівнянні з 2014 роком. Лідер галузі - IТ-консалтинг - оборот якого в 2015 році склав 50 млрд доларів. Цей вид консультування найбільш популярний в США і в Західній Європі. У Східній же Європі перше місце займає операційний консалтинг. На думку фахівців, така диференціація переваг може бути обумовлена ​​менталітетом і національної бізнес-моделлю. Захід звик орієнтуватися на завтрашній день, інвестувати в майбутнє, в той час як бізнес в країнах Центральної та Східної Європи прагне зміцнити свої позиції на ринку тут і зараз. Крім перерахованих вище регіонів, консалтингові послуги мають дуже високий рівень популярності в країнах із надрозвиненою економікою – це Японія і Сінгапур.

Консалтингова послуга - продукт інтелектуальної діяльності, тому визначити її вартість досить складно. Кожна компанія сама вибирає параметри ціноутворення, наприклад, інтелектуальні витрати, рівень корисності послуги та її якість, складність поставленого завдання, витрачений консультантом і клієнтом час. Також на формування ціни впливають зовнішні фактори, такі як показники попиту та пропозиції, рівень конкуренції, державна політика щодо даної сфери. [2]

Консалтингові послуги – це не тільки вирішення проблем, які можуть виникнути в бізнесі в зв’язку з зовнішніми або внутрішніми факторами. Це спосіб поліпшити імідж, налагодити внутрішню комунікацію в компанії, знайти нових партнерів і інвесторів, а також створити сприятливу обстановку для розвитку. Довірити фінансові, юридичні, управлінські та інші аспекти, що вимагають найвищого професіоналізму, в руки кваліфікованих фахівців - вірний спосіб отримати максимальний прибуток.

Отже, консалтингові послуги – це сучасна, швидка та ефективна допомога не тільки молодому бізнесу, але і вже сталим, розвиненим компаніям, оскільки за допомогою великої кількості послуг можна завжди отримати кваліфікаційну допомогу та оновити свою справу.

В цілому сектор консалтингових послуг розвивається випереджаючими порівняно з іншими галузями світової економіки темпами. Відповідно до вищевказаного обстеження загальносвітового ринку консалтингу щорічний приріст обсягу продажів консалтингових послуг приблизно складає 15%.

З одного боку, буде розвиватися диверсифікація типів послуг, а з іншого – буде наростати тенденція до здійснення комплексних консалтингових проектів, в ході яких надаються послуги різних типів і напрямків. З точки зору методів, за цим прогнозом, консалтинг XXI ст. буде інтегративним, тобто об’єднуючим експертне, процесне і навчальне консультування або в особі одного консультанта, або в формі консультаційної команди [3].

ЛІТЕРАТУРА

  1. Довідник ФЕАКО за 2018 рік.

  2. Ітан Расіел, Використання технік провідних стратегічних консультантів для вирішення особистих та ділових задач / Ітан Расіел – М.: Альпіна Паблишер – 2012. – 78 с.

  3. Мік Коуп, 7 основ консалтингу/ Мік Коул – М.: Бізнес-бестселлер – 2007. – 240 с.

Науковий керівник

к.е.н., доцент Леонова Ю.О.