МОДЕЛЮВАННЯ ОЦІНКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ СТРАХОВОЇ КОМПАНІЇ

УДК 368.013

Позовна Н.В., студентка 2 року ОС магістр
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: Розглянуто основні теоретичні поняття конкурентоспроможності компанії. Досліджено методи оцінки рівня конкурентоспроможності страхової компанії, за допомогою експертних методів, кластерного та дискримінантного аналізів.

Ключові слова: аналіз, страхування, конкурентоспроможність, модель, оцінка, компанія.

Abstract: The basic theoretical concepts of the company’s competitiveness are considered. The methods of assessing the level of competitiveness of an insurance company, using expert methods, cluster and discriminatory analyzes are investigated.

Keywords: analysis, insurance, competitiveness, model, evaluation, company.

Конкуренція, як основна характеристика ринку, суттєво впливає на діяльність компанії, змушує її прагнути до переваги над конкурентами, для збереження та покращення ринкових позицій. Оцінка конкурентоспроможності компанії може прояснити ситуацію, що склалася, визначити її положення на ринку, висунути вирішення назрілих проблем з менеджментом або з рівнем надання клієнтської підтримки [1].

В останні роки, як показує практика, відбувається посилення конкуренції у всіх сферах економіки, проте, на ринку страхових послуг конкуренція має інший характер, ніж на традиційних товарних ринках. В силу особливостей страхового ринку формування конкурентоспроможності повинно здійснюватися, насамперед, в сфері роботи з клієнтами. На перший план виходить реалізація клієнтоорієнтованого підходу, в основі якого лежить задоволеність споживачів в діяльності страхової компанії, що призводить до необхідності розробки конкурентних клієнтських стратегій українських страхових компаній.

Вагомий внесок у дослідження фінансового стану та оцінки рівня конкурентоспроможності внесли такі вітчизняні вчені, як Ефімов С.А., Суховий В.А., Шахов В.В., Шіхов А.К [2].

У країнах з розвиненою економікою страхування є одним із стратегічних секторів економіки. Страхування забезпечує соціально-економічну стабільність в суспільстві, так як гарантує власникам відшкодування збитку при загибелі або пошкодженні майна і втрати доходу. Роль страхування проявляється, перш за все, на мікроекономічному рівні, конкретні договори страхування укладаються юридичними і фізичними особами з метою захисту своїх майнових інтересів. При виникненні великих природних або техногенних катастроф, які охоплюють величезні території, що порушують діяльність сотень компаній, які загрожують життю тисяч жителів, відшкодування відповідного збитку через систему страхування має макроекономічні наслідки.

Страхування – це економічна категорія, що виражає існуючі в суспільстві виробничі відносини. Страхування обумовлено рухом грошової форми власності при формуванні і використанні цільових фондів грошових коштів. Воно характеризує економічні відносини, пов’язані з процесом перерозподілу доходів і накопичень для відшкодування матеріальних та інших втрат в результаті настання несприятливих подій [3].

Вивчення конкурентів і умов конкуренції в галузі потрібно компанії в першу чергу для того, щоб визначити, в чому його переваги і недоліки перед конкурентами, і зробити висновки для вироблення компанією власної успішної конкурентної стратегії і підтримки конкурентної переваги [4].

Проте аналіз рівня конкурентоспроможність слід робити комплексно.

Комплексна оцінка є важливою характеристикою при проведенні аналізу компанії, яка отримана при комплексному досліджені. Тобто аналіз сукупних показників, які відображають ефективність діяльності компанії, аналіз виявлення та порівняння отриманого результату з нормативним значенням та конкурентами (рис. 1).

На першому етапі комплексної оцінки необхідно обрати основних конкурентів досліджуваної страхової компанії «Провідна».

Рис. 1. Етапи оцінки конкурентоспроможності страхової компанії

Рис. 1. Етапи оцінки конкурентоспроможності страхової компанії

Основними конкурентами СК Провідна є Уніка, Аха, PZU Україна, ІНГО Україна, Українська Страхова Група, Універсальна, Альфа Страхування, Княжа, ТАС, Оранта, ВУСО [5].

Також необхідно провести аналіз оцінки рівня обслуговування клієнтів за допомогою експертних методів оцінки та скласти рейтинг страхових компаній відносно вибору експертів, тобто аналізується допоміжна література та обираються основні показники оцінки рівня обслуговування клієнтів, за допомогою яких формується анкета.

Обираються експерти, які на базі анкети формують рейтинг кожної страхової компанії, відповідно до тої, яку вони відвідували для отримання страхової послуги. Також проводиться оцінка узгодженості думок експертів. На основі отриманих результатів експертів, проводиться ранжування страхових компаній та будується рейтинг. Відповідно до отриманих результатів анкети, обираються якісні та кількісні показники для подальшого аналізу конкурентоспроможності компаній.

На наступному етапі проводиться кластерний аналіз, який поділяє досліджуванні компанії на різні кластери.

На основі результатів кластерного аналізу проводиться дискримінантний аналіз, який допоможе віднести досліджувану компанію до необхідного класу.

На другому етапі необхідно проаналізувати основну проблему компанії на основі експертних оцінок, та розробити проект, який покращить стан компанії у майбутньому періоді. Проект допоможе покращити стан та підвищить рівень конкурентоспроможності компанії.

У сучасних умовах в Україні відбувається посилення конкуренції, внаслідок чого керівники компаній знаходяться у постійному пошуку нових інструментів управління компанією і важелів підвищення конкурентоспроможності.

Зміна попиту і пропозиції в умовах сучасної економіки стимулює появу таких страхових послуг, які необхідні потенційному страхувальнику. Свобода ціноутворення, виражена в тарифних ставках на страхові послуги, створює умови для конкуренції між страховиками.

Отже, побудована модель дає можливість комплексно оцінити рівень конкурентоспроможності досліджуваної компанії відносно інших компаній-конкурентів.

Отримана оцінка рівня конкурентоспроможності компанії допоможе виявити основні недоліки фінансового стану та у сфері обслуговування клієнтів, що дозволить керівникам компанії покращити рівень конкурентоспроможності у майбутніх періодах.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Жук І.М. Конкурентоспроможність страхової організації та її кластерне забезпечення / І.М. Жук / / Страхова справа. – 2009. – № 12. – С. 18.

  2. Літвинова В.А. Методи оцінки конкурентоспроможності: проблеми класифікації / В.А. Літвинова // Вісник Дніпропетровського університету. – 2012. – Вип. 20, т. 1. – С. 235–240.

  3. Гвозденко О.А. Основи страхування / О.А. Гвозденко / Фінанси і статистика. – М., 2001. – 304 с.

  4. Камаєв В.Д. Основи економічної теорії (економіка) / В.Д. Камаєв. – К.: Владос, 2007. – 324 с.

  5. Страхова компанія «Провідна» – офіційний сайт.

Науковий керівник

к.е.н., доц. Панасенко О.В.