РОЗВИТОК ЄВРОПЕЙСЬКОЇ СИСТЕМИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ІНДУСТРІАЛЬНИЙ ПЕРІОД

УДК 378.4

Шипова Д.А., студентка 1 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Анотація. Мета дослідження — здійснення теоретичного узагальнення історичних матеріалів стосовно розвитку фізичної культури на території європейських країн в індустріальний період. Був обраний метод узагальнення та аналізу, що використовувався при вивченні існуючих даних, поглядів, щодо розгляду соціальних факторів розвитку фізичної культури та спорту. Досліджено та узагальнено загальний розвиток фізичної культури та спорту; окремого народу або території. Визначено, що питання розвитку фізичної культури та спорту має складові частини: хронологічні межі, особливості періоду та представників даного часового відрізку. Необхідне дослідження та аналіз історичного розвитку фізичної культури та спорту в інших часових межах.

Ключові слова: фізична культура, спорт, розвиток, країна.

Abstract. The purpose of the study is to carry out a theoretical synthesis of historical materials concerning the development of physical culture in European countries during the industrial period. The method of synthesis and analysis used in the study of existing data, views on the consideration of social factors in the development of physical culture and sport was chosen. The general development of physical culture and sports is explored and generalized; an individual people or territory. It is determined that the development of physical culture and sports has its components: chronological boundaries, peculiarities of the period and representatives of this time period. Necessary research and analysis of the historical development of physical culture and sports in other time limits.

Key words: physical culture, sport, development, country.

У сучасному світі видано і видається величезна кількість літератури, у якій розглядаються різні історичні аспекти фізичної культури і спорту. Багато праць присвячено загальній історії фізичної культури і спорту, історії давніх і сучасних Олімпійських ігор, розвитку в різних регіонах земної кулі окремих видів спорту.

Історія фізичної культури являє собою специфічну галузь історичних і педагогічних знань. Вона є важливим розділом науки про фізичну культуру. Предметом її вивчення є загальні закономірності виникнення, становлення і розвитку фізичної культури і спорту на різних етапах буття суспільства. Питання розвитку фізичної культури і спорту досліджується за допомогою вивчення засобів, форм і методів, ідей, теорій і систем фізичної культури. Фізична культура розглядається як органічна частина всієї людської культури, виховання і навчання людей, підготовки їх до трудової і військової діяльності.

За допомогою теоретичного аналізу і узагальнення даних науково-методичної літератури, було проаналізовано низку наукових праць педагогічного спрямування, головним об`єктом вивчення яких є розвиток фізичної культури та спорту у світі. Аналіз сучасних науково-педагогічних досліджень свідчить про те, що дана тема є актуальною, оскільки вона не є до кінця вивченою і зважаючи на її стрімкий розвиток, що супроводжується низкою інновацій у сфері фізичної культури, створює нові теми для дослідження.

Голощапов Б.Р., Іванов А.В., Іванченко Ю.Н., Столбов В.В., Фіногенова Л.А., Мельникова Н.Ю. – автори робіт, що вивчали питання про походження, формування, розвиток і функціонування основних вітчизняних і зарубіжних систем фізичного виховання.

У своїх працях Агєєв О.В., Цуканова О.М., Гаськов О.В., Сахіулін А.А. Ключникова Н.А., Белюков Д.А., виконали комплексне дослідження процесу становлення і розвитку фізичної культури і спорту на окремих територіях в контексті державної соціально-економічної політики країн.

Проте в наявній науковій літературі ми не знайшли конкретного виявлення та історико-педагогічного обґрунтування основних тенденцій та етапів становлення та розвитку фізичної культури в індустріальний період.

Проведений аналіз дозволив визначити, що більшість авторів пропонують загальну інформацію щодо історичного розвитку фізичної культури та спорту, не звертаючи при цьому належної уваги на окремі періоди, що супроводжуються масштабними соціально-історичними подіями. Зважаючи на те, що метою нашої роботи є здійснення теоретичного узагальнення історичних фактів розвитку фізичної культури на території європейських країн в індустріальний період, ми можемо дійти висновку, що на сьогодні дане питання є актуальним.

Мета дослідження — здійснення теоретичного узагальнення історичних матеріалів стосовно розвитку фізичної культури на території європейських країн в індустріальний період.

Таблиця 1. Хронологічні особливості розвитку ФКіС різних країн в індустріальний період.

Особливості періоду Представники періоду
Україна [1]
У ХІХ ст. – швидкий розвиток руху, пов’язаного з утворенням спортивних організацій, таких як: «Сокіл», «Січ», «Пласт» та інші. Період після Другої світової війни - посилення спортивних контактів із Заходом, розгортання масового фізкультурного руху, підвищення рівня спортивної майстерності. 9 січня 1959 року Комітет фізичної культури і спорту при Раді Міністрів УРСР було перетворено на Союз спортивних товариств і організацій УРСР, підпорядкований Всесоюзному спортивному союзові. Початок 1981 року–існування в УРСР близько 45000 фізкультурних колективів з 15 млн. чол. Українськіспортсмени: Б. Гуревич, Я. Куценко, Б. Шахлін, В. Чукарін, Л.Латиніна, О. Гончаренко, Є. Буланчик, В. Куц, Н. Откаленко, Л.Лисенко-Шевцова, А. Бондарчук та ін.
Росія [2;3;4]
Початок XIX століття – створення державної системи вкраїні;1802 р.– заснування міністерстванародної освіти;Кінець XVIII ст. – пер.пол. XIX ст.- вихід посібників, в яких викладалисяоснови техніки, тактики і методики навчання фехтування, плавання, стрільби таінших видів фізичних вправ.60-80 рр. XIX ст. – виникнення спортивних клубів;1885 рік – перші гімнастичнізмагання;Початок XX ст.– поширення спорту серед студентів, участь спортсменів у міжнароднихзмаганнях;1911 р.– створення Російськогоолімпійського комітету. П.Ф.Лесгафт-основоположниксистеми фізичної освіти;Представники прогресивної російськоїпедагогічної думки (А. Н. Радищева, Н. І., Белінський і А.П. Герцен); Російський просвітитель Н.І. Новіков.
США [5;6]
Періодзародження (1885–1920)–підготовка педагогів з фіз.культури;період широкого розповсюдження(1920–1945) - філософія «освіта через фізичне»;третій період (1945–1985) -формування в 1960-х та 1970-х роках субдисциплін;зростання кількості програм ізпідготовки вчителів фізичного виховання;створення Американського коледжуспортивної медицини. Президент США Р. Ніксон; Президент США Р. Рейган; Д. Грімек.
Німеччина [4;7]
Кінець 40-х – початок 50-х рр. XIX ст.-створення комітетів з фізичної культури та спорту;1948 – створення німецькогоспортивного комітету;З 1957 р. – здійснення німецькогоспортивно-гімнастичного союзу;середина XX ст. – інтеграція гімнастичного та спортивно-грального напрямку. Д. Локк і Ж.Ж. Руссо; Й. Гутс-Мутс, Ф. Ян, А. Шписс., Е.Ейзель.
Швеція [4;8;9]
1813 рік –відкриття в Стокгольмі гімнастичного інституту;До 60 рр. XX ст. – укладання схеми уроку шведської гімнастики А. Шписс, Е. Ейзель.

У ході розв’язання завдань дослідження було зафіксовано особливість розвитку фізичної культури та спорту, яка полягає в залежності соціально-історичних подій, що відбувалися на території конкретних країн (Україна, Росія, США, Німеччина, Швеція) між характером розвитку фізичної культури в даних країнах.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Kroonenberg Piet J. The Undaunted. – The Survival and Revival of Scouting in Central and Eastern Europe. – Geneva, 1998. – 420 p.

  2. Платонов В.Н., Булатова М.М., Бубка С.Н. Олимпийский спорт: в 2-х т. / Под общ. ред. В.Н. Платонова. – К.: Олимпийская литература, 2009. – Т. 1. – С. 195-207.

  3. Розвиток педагогічної та природничо-наукової думки в галузі фізичного виховання / / Столбов В.В. Історія та організація фізичної культури і спорту. – М., 1982. – С. 74-77.

  4. Солопчук М.С. Історія розвитку фіз.культури і спорту: Навч. посібник. – Кам’янець-Подільський: Абетка – НОВА, 2001. – 236 с.

  5. Фізична культура і спорт в другій половині XIX ст. і першій половині XX ст. / / Столбов В.В. Історія та організація фізичної культури і спорту. – М., 1982. – С. 77ю

  6. Pellegrini A. Recess: Its role in education and development / A. Pellegrini. – Mahwah, NJ: Erlbaum, 2005. – 203 p.

  7. Історія фізичної культури : Навчально-методичний посібник / Степанюк С.І., Гречанюк О.О., Маляренко І.В., Ткачук В.П. – 57 с.

  8. Бутовский А.Д. Система шведской педагогической и военной гимнастики. Собрание сочинений: в 4-х т. – К.: Олимпийская литература, 2009. – Т. 1. – С. 110-276.

  9. Платонов В.Н., Булатова М.М., Бубка С.Н. Олимпийский спорт: в 2-х т. / Под общ. ред. В.Н. Платонова. – К.: Олимпийская литература, 2009. – Т. 1. – С. 195-207.

Науковий керівник

викладач Бондар Л.В.