АНТРОПОМЕТРИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

УДК 378.4

Надьон О., Філіпчук А., студентки 2 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Анотація. Метою роботи є визначення та оцінка ЗВП (зросто-вагові показники) студентів ХНЕУ ім. С. Кузнеця. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення; фізіологічні; математичні. Встановлено, що більшість авторів не досліджували студентів економічних спеціальностей та використовували в більшості ІМТ (індекс маси тіла). Проаналізовано наявні індекси оцінки ЗВП. З’ясовано, що найоптимальнішим індексом оцінки ЗВП є методика оцінки за Бернгардом. Виявлено, що відхилення від ідеального ЗВП має 37% дівчат, в той час як у хлопців відхилення від норми має 32%. Середнє відхилення від ідеального ЗВП і по дівчатам, і по хлопцям дорівнює 13,9%.

Ключові слова: фізичний стан, зросто-ваговий показник, студент, індекс.

Abstract. The purpose of the work is to identify and evaluate the CSE of the students of the KhNEU them. S. Kuznets Selected methods: theoretical analysis and generalization; physiological; Mathematical It was established that most authors did not study students of economic specialties and used them in most of the BMI. Existing ZER estimation indices are analyzed. It is revealed that the most optimal EVS estimation index is the Bernhard evaluation method. It has been found that 37% of girls are deviating from the ideal ZVP, while in the guys the deviation from the norm is 32%. The average deviation from the ideal ZVP for both girls and boys is 13,9%.

Key words: physical condition, height-weight index, student, index.

Зросто-вагові характеристики і пропорції тіла – ці параметри характеризують розміри, масу тіла, розподіл центрів мас тіла, статуру. Ці параметри визначають ефективність певних рухових дій [1].

Величина ІМТ важлива не тільки для дорослих. Щоб запобігти поширенню ожиріння у дітей, складаються спеціальні таблиці, що дозволяють стежити за ІМТ у дітей [2]. Але цей індекс не враховує тип статури людини, що є важливим показником для визначення ЗВП студентів. Також більшість досліджень не стосувалися економічного профілю навчання. Таким чином, ми вважаємо цю проблему актуальною і такою, що потребує подальшого наукового дослідження.

Метою дослідження є визначення та оцінка ЗВП студентів ХНЕУ ім. С. Кузнеця.

Проаналізувавши наявні індекси ЗВП в науковій літературі, ми прийшли до висновку, що проводити оцінку ЗВП в університеті можливо. Розглянуті нами зросто-вагові показники не вимагають спеціалізованого обладнання, досить прості в аналізі результатів і вимагають небагато часу для збору антропометричних даних. Кожен із зросто-вагових показників має свої переваги і недоліки. Ми проаналізували їх за такими критеріями: оперативність, доступність, гендерні відмінності, вікові обмеження, наявність шкали оцінювання. Ми з’ясували, що не всі з обраних методик відповідають потрібним критеріям. Індекс Брок-Брукша, індекс Кетле оцінюють рівень ожиріння за ІМТ. Методику проф. Петровського легко застосувати навіть в особистих інтересах людини з метою визначення стану маси тіла або ж дізнатися стадію ожиріння (якщо є). Зазначені показники не мають гендерних або вікових особливостей. Ми виявили індекс Кетле, за допомогою якого можна визначити зміну показників нормального ІМТ в залежності від віку (вікове обмеження 19+). Найбільш відповідним можна вважати індекс Соловйова, який визначає ідеальну вагу з урахуванням статі, віку і типу статури. Тип статури визначається або по реберному куту, або з вимірюванням обхвату зап’ястя – значення необхідно порівняти зі значеннями відповідної таблиці. Також розрахувати ідеальну вагу можна за методом Єгорова-Левитського. Метод включає в себе таблицю з показниками і формулу, за якою визначають ступінь ожиріння. Але ми вважаємо методику Бернгарда найоптимальнішою для нашого дослідження. Тому що методика не тільки легка в застосуванні, але враховує тип статури. В основному, в ранніх дослідженнях використовували ІМТ, який не враховує тип статури людини. Саме цей критерій вплинув на вибір зросто-вагового показника.

Провівши аналіз досліджень різних авторів за такими ознаками як гендерні особливості (збирали дані лише з осіб однієї статі або незалежно від статі), вікову групу (чи має відношення дослідження до студентів), профіль навчання та використані індекси, можемо зробити висновки, що більшість авторів проводили дослідження показників співвідношення зросту і ваги з урахуванням гендерних відмінностей (індекси розраховувалися окремо для осіб жіночої та чоловічої статі), не враховували цього в своїх роботах Дев’яткова Г.І., Щепеткова О.Р., Кіланова М.О., Мель А.І., Костіна А.В., Рижкова В.А., Хасанов Ф.К. Огли. Також можна зазначити, що більшість проаналізованих досліджень проводилась поза межами України.

Спираючись на дослідження різних авторів, ми вважаємо, що профіль навчання має певне значення при дослідженнях за даною проблемою. Таким чином більшість досліджень проведено серед студентів медичних спеціальностей, або ж дослідження проводилися серед осіб інших вікових груп (діти). Лише в одній з розглянутих нами робіт досліджували студентів інформаційно-логічних, технічних та творчих спеціальностей (Ясько Л.В.).

Найуживанішим методом виявився ІМТ, розроблений А. Кетле, і серед розглянутих нами авторів лише Кретова І.Г., Ширяєва О.І., Бєляєва О.І., окрім ІМТ використали ще й Індекс Брока та Індекс Пін’є у своєму дослідженні. Ми не зустріли застосування інших індексів маси тіла, які б враховували тип статури випробуваних, а також дослідження не проводилися зі студентами економічного профілю навчання, саме тому вважаємо актуальним дослідження ЗВП студентів ХНЕУ ім. С. Кузнеця за допомогою інших індексів, які будуть розглянуті далі.

Дослідження проводилося серед студентів 1-2 курсів ХНЕУ ім. С. Кузнеця з жовтня по листопад 2018 року. В дослідженні прийняло участь 192 студента (79 хлопців та 113 дівчат). Були розраховані такі показники:

  • визначення відсотка відхилення від нормальної ваги тіла;
  • середній відсоток відхилення від нормальної ваги тіла (за гендерною ознакою).

Ідеальна маса тіла (за індексом Бернгарда) = зріст (см) Х обсяг грудної клітини (см) / 240.

Оцінка індексу функціонального стану ЗВП студентів проводилась на навчальних заняттях.

Після проведення експерименту ми виявили, що відхилення від ідеального ЗВП за Бернгардом має 37% дівчат, в той час як у хлопців відхилення від норми має 32%. Середнє відхилення від ідеального ЗВП за Бернгардом і по дівчатам, і по хлопцям дорівнює 13,9%, середнє відхилення від ідеального ЗВП у дівчат складає 13,4%, в той час як у хлопців середнє відхилення складає 14,8%. Отже, більша кількість відхилень від ідеального ЗВП у дівчат, а не у хлопців, але при цьому середнє відхилення ЗВП від ідеального за Бернгардом більше у хлопців.

Таблиця 1

Кількісні результати оцінки ЗВП у студентів (за гендерною ознакою)

Контингент Юнаки Дівчата
Відхилення (кіл-ть студентів) 28 42
Всього (кіл-ть студентів) 79 113
\(\phi_{емп.}\) 0,26

Примітка: \(\phi\)кр= 2,31 при Р = 0,01.

Для того, щоб з’ясувати, чи є достовірні розбіжності відсоткових долей в досліджуваних показниках між хлопцями та дівчатами ми використали багатофункціональний критерій Фішера.

Сутність критерію полягає у визначенні того, яка частка спостережень в даній вибірці характеризується ефектом, що цікавить дослідника, і яка частка цим ефектом не характеризується.

Оскільки для педагогічних досліджень рівень значущості (Р) становить 0,05, то отримані на основі аналізу експериментальних даних значення \(\phi\)емп порівнюються з критичним значенням статистики \(\phi\)кр = 1,64 при Р = 0,05: \(\phi\)кр = 2,31 при Р = 0,01 [2].

Аналізуючи дані, ми з’ясували, що достовірність відмінностей в досліджуваних вибірках не є значущою (\(\phi\)емп.=0,26; Р = 0,01.).

ЛІТЕРАТУРА

  1. Вікіпедія. Фізичний розвиток.

  2. Здоров’я з Оленою Малишевою. Скинь зайве. Статті. Здорове харчування. Що таке ІМТ.

  3. Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии / Е.В. Сидоренко. – Санкт-Петербург: Социально-психологический центр, 1996. – 350\ с.

Науковий керівник

доц., Мкртічян О.А.