ЗБЕРЕЖЕННЯ ФІЗИЧНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ АКВААЕРОБІКИ

УДК 796.412+615.8

Панкова К.А., студентка 1 курсу
ХНЕУ ім. Семена Кузнеця

Анотація. Актуалізована проблема оздоровлення студентів на основі використання нетрадиційних засобів фізичного виховання. Розглядається ефективність використання аквааеробіки в оздоровленні та фізичному розвитку студентів у ВНЗ.

Ключові слова: аквааеробіка, оздоровчі властивості води, фізичне виховання, здоров’я, студенти.

Abstract. The topicality of the problem of students’ recovery through the use of non-traditional means of physical education. The effectiveness of the use of aqua aerobics in the rehabilitation and physical development of students in high school is considered.

Key words: water aerobics, health properties of water, physical education, health, students.

Погіршення здоров’я молоді, сучасні умови життя висувають певні вимоги до фізичних і психічних якостей, а також здібностей людини, які відображаються в режимі його праці та відпочинку. Тому необхідно приділяти пильну увагу організації навчального процесу з фізичного виховання студентів у ВНЗ.

Широкою популярністю у студентів з різними фізичними можливостями та потребами користується гідрореабілітація, а одним із ефективних засобів оздоровлення і фізичного розвитку молоді є фізичні вправи аеробного характеру.

Аквааеробіка має давню історію. Про заняттях у воді вперше згадується в манускриптах Стародавнього Китаю. Тоді, під час навчання східних єдиноборств, учні китайських ченців відпрацьовували різкість і точність ударів в воді. У 20-30-ті роки XX століття з метою пропагування плавання було поширено так зване хороводне плавання, або фігурне марширування у воді, під музичний супровід. Аквааеробіка ж активно почала використовуватися в якості тренування для спортсменів і в останні десятиліття цей вид фізичної активності став надзвичайно популярний серед населення.

Саме в Україну аквааеробіка прийшла у середині минулого сторіччя, завдяки пропаганді здорового способу життя (зокрема, занять спортом) в СРСР. Лікарі почали прописувати заняття аквааеробікою у якості профілактічного, оздоровчого та загальнозміцнюючого засобу. У наш час заняття з аквааеробіки можна відвідаті у будь-якому великому місті нашої держави – вони проводяться майже у всіх фітнес клубах, де є басейн.

«Водна гімнастика» або аквааеробіка, що включає в себе полегшені і комфортні умови виконання вправ, відрізняється можливістю загального і локального впливу на опорно-руховий апарат і окремі м’язові групи, кардіореспіраторну систему. Це ефективне тренування в воді на зміцнення всіх груп м’язів і особливо м’язів черевного преса і спини. Фізичні вправи у воді надають зовсім інші відчуття, ніж на суші. А все тому, що вода володіє унікальними властивостями. Оскільки тиск води в 50 разів перевищує тиск повітря, то на кожен рух витрачається значно більше сил. Однак виштовхуюча сила води вирівнює ці витрати настільки, що в цілому рухи людини виходять більш вільними, розкутими і не так вибиваєшся з сил. Додатковий опір рухам тіла вимагає великих м’язових зусиль і більшої витрати калорій. Долаючи постійний опір води, м’язи отримують більш серйозне багатопланове навантаження. У тренуванні виявляються задіяні всі м’язи тіла і заняття у воді в 7-14 разів ефективніше, ніж на суші. Одне заняття у воді прирівнюється до трьох занять в залі.

Аквааеробіка – це система фізичних вправ у воді, які запозичені з гімнастики, шейпінгу, спортивного та синхронного плавання, що виконуються під ритмічну музику. Однією з особливостей аквааеробіки є виконання вправ в горизонтальному і вертикальному (на відміну від плавання) положеннях тіла, що сприяє гармонійному розвитку мускулатури і рухливості в основних суглобах. Під впливом занять аквааеробікою відбуваються позитивні зрушення в будові і функціях серцево-судинної системи: збільшуються сила і обсяг серцевого м’яза; відзначається зменшення частоти серцевих скорочень в спокої, значно зростає систолічний об’єм серця в порівнянні з людьми, які не займаються спортом. Таким чином, заняття аквааеробікою, покращують силу, витривалість, гнучкість і спритність, а також сприяють поліпшенню функціонального стану.

Одним з діючих факторів всебічного і гармонійного розвитку людини є фізичне виховання людини. Адже саме фізичне виховання пропонує широкий спектр форм, засобів і методів управління індивідуальним станом організму.

Фізичні вправи є найважливішим фактором при розвитку адаптаційних можливостей організму. Найбільш ефективні види водних вправ, що сприяють досягненню бажаного тренувального ефекту і поліпшення цієї складової фізичного здоров’я ті, які вимагають переміщення у воді центра ваги тіла і інтенсивність підібраних вправ повинна відповідати рівню підготовленості студентів.

Сьогодні аквааеробіка – це комплекс вправ під музичний ритм, що дарує багатьом людям з різними фізичними можливостями радість і можливість бути в формі, а також продовжувати своє здоров’я. На відміну від інших видів фізичних вправ аквааеробіка забезпечує більш високий оздоровчий ефект. Вода очищає шкіру, сприяє поліпшенню шкірного дихання, активізує діяльність різних внутрішніх органів. Для розуміння впливу аквааеробіки на людський організм і правильного її застосування необхідно знати специфічні особливості виконання фізичних вправ у воді.

Комплекси навчальних занять з аквааеробіки, забезпечують високу ефективність оздоровчої дії і завдяки різноманіттю танцювально-гімнастичних комбінацій можливий вибірковий вплив на певні м’язові групи, а використання ж елементів ходьби й бігу допомагає дозувати навантаження, урізноманітнити рухи, зробити їх більш привабливими.

Завдяки своїм масажуючим властивостям, вода має дуже корисний вплив на шкіру – підвищує її еластичність, тонус та пружність. Крім того, вона загартовує людський організм, допомагає звести на нуль наслідки стресу, подолати безсоння та нервове напруження.

Дуже важливим також є те, що аквааеробіка не викликає того почуття втоми та перенапруги м’язів, що є таким характерними після занять наземними видами спорту. Цьому сприяє здатність води знижувати рівень молочної кислоти в м’язах, яка і має подібний ефект.

Таким чином, для оптимізації навчального процесу в ВНЗ за допомогою підвищення мотивації до рухової активності у студентів доцільно включати в розділи програми з дисципліни «Фізичне виховання» заняття аквааеробікою.

Науковий керівник

викладач Золотухін О.О.