МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА
УДК 338.486.2:65.012
Дулімова К.О., cтудентка 2 року ОС магістр
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: У роботі розроблено комплекс моделей формування стратегії розвитку туристичного підприємства, а саме моделі класифікації станів зовнішнього середовища; моделі прогнозування факторів зовнішнього середовища туристичного підприємства; модель оцінки конкурентоспроможності туристичного підприємства; моделі класифікації станів конкурентної позиції; моделі прогнозування рівня конкурентоспроможності; модель вибору стратегічних альтернатив розвитку туристичного підприємства.
Ключові слова: туристичне підприємство, стратегія розвитку, модель, класи ситуацій, прогнозування, стратегічні альтернативи.
Annotation: The model’s complex of development strategy of tourist enterprise was built. The classification model of environment states; models of forecasting of environmental factors of tourist enterprise; a model for assessing the competitiveness of a tourist enterprise; models of classification of states of a competitive position; models for forecasting the level of competitiveness; model of the choice of strategic alternatives for the development of a tourist enterprise were provided.
Key words: tourism enterprise, development strategy, model, situations classes, forecasting, strategic alternatives.
Туризм є однією з найбільш рентабельних галузей економіки, що інтенсивно розвиваються та відіграють важливу роль у забезпеченні сталого соціально-економічного розвитку великого числа країн. Частка туризму у ВВП країн коливається від 2% в високорозвинених і диверсифікованих економіках до 10% в країнах з відносно великим туристичним сектором [1].
Однією з основних тенденцій розвитку туристичного ринку України є зростання кількості суб’єктів туристичної діяльності, що призводить до посилення конкуренції. Це викликає потребу в розробці нових моделей управління туристичними підприємствами, які дозволяють підвищити якість стратегічних рішень.
Стратегія розвитку повинна розроблятися з точки зору перспективи підприємства. Вона повинна ґрунтуватися на дослідженнях і фактичних даних про галузь, ринок, конкуренцію, з урахуванням специфіки продукції, що випускається підприємством [2, 5]. Щоб стратегія була ефективною, вона повинна бути налаштована на потреби клієнтів (умови ринку, на якому вона впроваджується), а також на ресурси і можливості організації. Наскільки б вміло не була розроблена стратегія, якщо вона не буде націлена на задоволення потреб клієнтів, то приречена на провал. Якщо в організації не буде ресурсів, необхідних для впровадження стратегії, або їх не можна буде придбати, навряд чи можна розраховувати на успіх.
Метою роботи є розробка комплексу моделей формування стратегії розвитку туристичного підприємства, який на підставі методів багатовимірного аналізу, економетричного моделювання, прийняття рішень, дозволяє визначити фактори зовнішнього середовища, які оказують найбільш сильний вплив на діяльність туристичного підприємства; виділити класи станів зовнішнього середовища туристичного підприємства; розробити прогноз факторів зовнішнього середовища, ідентифікувати клас прогнозного стану зовнішнього середовища туристичного підприємства; оцінити рівень конкурентоспроможності підприємства; визначити однорідні класи підприємств за рівнем конкурентоспроможності; спрогнозувати рівень конкурентоспроможності туристичної фірми; розробити альтернативи стратегії розвитку підприємства та визначити їх пріоритети. Нижче розглядається зміст побудованого комплексу моделей.
Результати аналізу літературних джерел показали, що на діяльність туристичного підприємства оказує вплив чимала кількість факторів, тому визначення найвагоміших чинників впливу макросередовища проводилось за такими групами факторів: розвиток туристичної інфраструктури країни; інвестиційна діяльність в туристичній сфері; демографічні показники країни; економічні характеристики країни; показники розвитку туристичної діяльності країни; показники розвитку культури держави. В результаті побудови моделі скорочення признакового простору було виділено репрезентанти кожної групи, які мають найбільший вплив на діяльність підприємства. Отримані фактори були використані для побудови моделі кластерного аналізу, в результаті якої були виділені класи станів зовнішнього середовища туристичного підприємства. Останні чотири роки в Україні відносяться до класу сприятливого зовнішнього середовища, бо кількість обслугованих туристів зростає, як і рівень ВВП, середня заробітна плата та інші економічні фактори. Однак показники демографії в цей час на спаді, бо за останні роки значно знизилась кількість населення України.
За допомогою logit-, probit-моделей та моделей дискримінантного аналізу були визначені функції, що ідентифікують клас станів зовнішнього середовища. На підставі цих моделей здійснено оцінку прогнозного стану зовнішнього середовища. Згідно з класифікаційних матриць, відсоток вірно класифікованих спостережень в кожній з груп складає 100%.
В результаті порівняння моделей згладжування та Хольта [3-4], моделі Хольта виявились кращими для прогнозу факторів зовнішнього середовища на наступні три роки. Якість побудованих моделей перевірялась за допомогою критерію m.a.p.e., що становив не більше 10%. Отримані за факторами прогнози свідчать про сприятливий прогнозний стан зовнішнього середовища. Діаграми розсіву об’єктів в просторі канонічних коренів до та після додавання прогнозних значень представлені на рис. 1.
Після оцінки конкурентоспроможності був виявлений основний конкурент підприємства «Сеть Магазинов Горящих Путевок», яке є об’єктом дослідження. Головним конкурентом підприємства є туристичне підприємство «Tui» зі схожим фінансовим станом та близькою часткою ринку. Лідерство підприємства «Сеть Магазинов Горящих Путевок» здобувається завдяки такому блоку управління, як «Лояльність клієнта» (об’єм продажів). Станом на початок 2018 року частка ринку, яка припадає на досліджуване туристичне підприємство, складає 40%. Кластерний аналіз індексів конкурентоспроможності дозволив поділити стан конкурентоспроможності на три групи: високий, середній та низький рівень конкурентоспроможності. Підприємство «Сеть Магазинов Горящих Путевок» знаходиться у класі високого рівня конкурентоспроможності.
За допомогою моделі панельних даних був здійснений прогноз оцінки конкурентоспроможності трьох підприємств. За результатами тестів Фішера та Хаусмана, найбільшу якість має модель з фіксованими ефектами. Загальний вид моделі панельних даними з фіксованими ефектами можна подати так:
\[ Y_{i}\left( t \right) = \ C\left( i \right) + \ 0,904{*Y}_{i}\left( t - 1 \right) \]
де \(C\) – фіксований ефект для кожного підприємства.
Індекси конкурентоспроможності підприємств за досліджений та прогнозний період можна побачити у табл. 1.
Таблиця 1
Індекси конкурентоспроможності підприємств за досліджений та прогнозний період та клас ситуації в прогнозному періоді
Рік | Індексні показники конкурентоспроможності | ||
---|---|---|---|
МГП | М-тур | Тuі | |
2015 | 0,099764 | -1,07409 | -0,28466 |
2016 | -0,17048 | -0,90975 | 0,144627 |
2017 | 0,97666 | -1,05558 | 0,61249 |
2018 | 1,621007 | -0,92343 | 0,963443 |
2019 | 2,00139 | -0,88118 | 1,300953 |
2019 |
Висока конкурентоспроможність |
Низька конкурентоспроможність |
Висока конкурентоспроможність |
На початок 2019 року підприємство «Сеть Магазинов Горящих Путевок» та підприємство «Tui» будуть знаходитись у класі високого рівня конкурентоспроможності. Тож, треба розробити рішення, що будуть виділяти туристичне підприємство від основного конкуренту.
Стратегія розвитку туристичного підприємства розроблялась з урахуванням чотирьох складових оцінки стану середовища функціонування туристичного підприємства: теперішній стан зовнішнього середовища; прогнозний стан зовнішнього середовища; теперішній стан конкурентоспроможності; прогнозний стан конкурентоспроможності. Комплексну оцінку стану середовищу та вибору стратегії розвитку підприємства можна записати у наступному вигляді: S(1;1;1;1) - сприятливий теперішній і прогнозний стан зовнішнього середовища, високий теперішній і прогнозний рівень конкурентоспроможності; стратегія «Сила та можливості».
Стратегія прискореного зростання компанії передбачає інтенсифікацію зусиль компанії по завоюванню ринку і розширенню своїх потенційних можливостей. Реалізація даної стратегії веде до можливого суттєвого підвищення значень критеріїв досягнення цілей над рівнем попереднього року.
Виходячи з проведеного аналізу сформована головна мета стратегії туристичного підприємства «Сеть Магазинов Горящих Путевок», а саме: збільшити частку ринку для того щоб стати абсолютним лідером у місті Горішні Плавні за допомогою максимального використання внутрішніх ресурсів та зовнішніх можливостей підприємства. Враховуючі поставлену мету та можливі стратегії розвитку, було розроблено декілька варіантів стратегічного розвитку підприємства у трьох напрямках: організація (О), лояльність клієнтів (Л) та фінанси (Ф).
Пріоритети розроблених альтернатив визначались на підставі методу аналізу ієрархій. Найпріоритетнішими виявилися наступні альтернативи: розширення напрямів туристичних послуг (Н), ведення клієнтської бази (Б) та просування бренду підприємства в соціальних мережах (С). Результати розрахунків приведені на рис. 2.
\[ W_{C}^{A}\left\lbrack W_{O}W_{L}W_{F} \right\rbrack*\left\lbrack W_{napriamki} \right\rbrack = \begin{bmatrix} 0,38 & 0,16 & 0,25 \\ 0,25 & 0,25 & 0,16 \\ \begin{matrix} 0,16 \\ 0,1 \\ \begin{matrix} 0,1 \\ 0,04 \\ \end{matrix} \\ \end{matrix} & \begin{matrix} 0,38 \\ 0,1 \\ \begin{matrix} 0,05 \\ 0,1 \\ \end{matrix} \\ \end{matrix} & \begin{matrix} 0,1 \\ 0,38 \\ \begin{matrix} 0,1 \\ 0,04 \\ \end{matrix} \\ \end{matrix} \\ \end{bmatrix}*\begin{bmatrix} 0,67 \\ 0,23 \\ 0,1 \\ \end{bmatrix} = \begin{bmatrix} 0,31 \\ 0,24 \\ \begin{matrix} 0,20 \\ 0,13 \\ \begin{matrix} 0,1 \\ 0,1 \\ \end{matrix} \\ \end{matrix} \\ \end{bmatrix}\ \begin{matrix} N \\ B \\ \begin{matrix} S \\ Z \\ \begin{matrix} V \\ P \\ \end{matrix} \\ \end{matrix} \\ \end{matrix} \]
Рис. 2. Результати розрахунків глобального пріоритету
Таким чином, підприємству вже зараз необхідно зробити акцент на обраних альтернативах розвитку, реалізація яких дозволить підвищити рівень конкурентоспроможності та зробити фазу зростання якомога довшою.
ЛІТЕРАТУРА
Агафонова Л.Г. Туризм, готельний та ресторанний бізнес: ціноутворення, конкуренція, державне регулювання / Л.Г. Агафонова, О.Є. Агафонова. – К.: Знання України, 2002. – 351 с.
Алексеева М.М. Планирование деятельности фирмы / М.М. Алексеева – М.: Финансы и статистика, 2003. – 248 с.
Гур’янова Л.С. Методы и модели прогнозирования социально-экономических процессов: учебное пособие / Т.С. Клебанова, В.А. Курзенев, В.Н. Наумов, Л.С. Гур’янова – СПб.: Издательство СЗИУ РАНХ и ГС, 2012. – 566 с.
Ермаков С.М. Курс статистического моделирования / С.М. Ермаков, Г.А. Михайлов. – М.: Наука, 1976. – 320 с.
Ткаченко Т.І. Стратегії розвитку підприємств туризму в Україні / Т.І. Ткаченко // Вісник КНТЕУ. – 2006. – №1. – С. 16-22.
Науковий керівник
д.е.н., проф. Гур’янова Л.С.