ОСОБЛИВОСТІ СТИМУЛЮВАННЯ В ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

УДК 331.101.3:352

Божок О.І., викладач кафедри теорії та практики управління
Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського»,
Мосумова А.К., аспірант кафедри державного управління, публічного адміністрування та регіональної економіки
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Анотація: Визначено сутність стимулювання персоналу. Виявлено основні проблеми в сфері стимулювання органів місцевого самоврядування. Проаналізова-но головні методи стимулювання персоналу. Обґрунтовано особливості стимулю-вання органів місцевого самоврядування.

Ключові слова: органи місцевого самоврядування, стимулювання персоналу, мотивація персоналу, заохочення, покарання.

Abstract: The essence of personnel stimulation is determined. The main problems in the field of stimulation of local governments are revealed. The main methods of personnel stimulation are analyzed. The features of stimulation of local governments are substantiated.

Key words: local governments, personnel stimulation, personnel motivation, promotion, punishment.

Успішна діяльність будь-якої організації можлива тільки в тому випадку, коли мотиваційно-стимулюючі чинники сприяють досягненню стратегічних і оперативних цілей. Їх дія поширюється на поведінку персоналу, професійно-трудова діяльність якого є невід’ємною умовою ефективного функціонування організації в сучасних умовах.

З метою забезпечення ефективності та здатності надавати високоякісні та доступні соціальні та адміністративні послуги важливим питанням в сфері місцевого самоврядування стає стимулювання відповідних органів влади.

Сутність стимулювання розглядається як елемент трудової ситуації і включає матеріальну і нематеріальну складові, що дозволяють реалізуватися професіоналізму і особистості працівника для досягнення цілей організації. Окрім цього, стимулювання як процес і його вплив на поведінку персоналу розкривається через його основні функції – економічну, соціальну і моральну.

Слід зазначити, що створення системи стимулювання органів місцевого самоврядування є складним управлінським завданням, оскільки вимагає враховувати інтереси, мотиви великого кола залучених і зацікавлених сторін.

Результати моніторингу ефективності діяльності органів місцевого самоврядування дозволили визначити зони, які потребують пріоритетної уваги та сформувати перелік заходів щодо підвищення результативності діяльності органів місцевого самоврядування. Так, визначено, що в багатьох органах як державної, так і місцевої влади зберігається примітивна система стимулювання персоналу – використовуються переважно такі методи, як заохочення і покарання. Результатом цього є низький відсоток державних службовців, які працюють понад 10–15 років. Це, у свою чергу, є підтвердженням неналежної системи стимулювання персоналу, особливо молоді, до роботи в органах місцевої влади. Окрім цього, низький рівень заробітної плати, призводить до відтоку кращих фахівців у сфері місцевого самоврядування.

Також до важливих проблем у сфері стимулювання та мотивації посадових осіб органів місцевого самоврядування слід віднести [1–2]: відсутність прямої залежності розміру премії від конкретних результатів роботи посадових осіб; неврахування індивідуальних потреб кожної посадової особи та відповідно відсутність мотиваційних умов, що сприятимуть підвищенню продуктивності праці. Але позитивним моментом вирішення цих проблем можна назвати, що основним напрямом стратегії реформування служби в органах місцевого самоврядування в Україні на період до 2017 року є встановлення прозорої моделі оплати праці та уніфікація порядку встановлення розмірів посадових окладів відповідно до юрисдикції органу місцевого самоврядування [3]. Окрім цього, закон України «Про державну службу» передбачає проведення реформування системи оплати праці державних службовців з метою забезпечення її конкурентоспроможності на ринку праці, підвищення рівня прозорості, передбачуваності та справедливості [4].

Виявлено, що використання різноманітних форм стимулювання праці є головним чинником професійного розвитку персоналу. Загальновідомо, що працівник тільки тоді зацікавлений в своєму професійному розвитку, постійному підвищенні кваліфікації, коли бачить, що ця праця відповідає його інтересам, оплачується адекватно його зусиллям, сприяє задоволенню максимальної кількості його потреб [5].

З іншого боку, виявлено таку тенденцію, що співробітники, які займають більш високу посаду, приділяють більшу увагу психологічним аспектам стимулювання, що, швидше за все, пов’язано з тим. що у них більш висока заробітна плата. Також слід визнати, що методи заохочення надають більший вплив, ніж методи санкцій.

Тому важливо створювати умови для стимулювання. Для цього потрібно детально досліджувати чинники, стимули, які є значимими і цінними для персоналу. При цьому слід пам’ятати, що проблема стимулювання в бюджетній сфері зводиться до того, що заробітна плата є низькою та чітко визначеною ставкою. Тому акцент необхідно робити на використанні нематеріальних стимулів трудової активності органів місцевої влади. Але важливо не зловживати експлуатацією окремих стимулів трудової поведінки.

Необхідно також акцентувати увагу, що важливим кроком в напрямі розробки довгостроково діючого інструменту ефективного управління є задоволення різноманітних індивідуальних мотивів співробітників і поступове виховання цінних для організації мотивів. Тому грамотно вибудувана система стимулювання персоналу є інструментом, що підвищує результативність організації – через підвищення ефективності праці окремо взятого працівника, всього колективу в цілому. Для цього дуже важливо: визначити людські потреби і стимули; виявити чи зароджується в індивідуумі напруженість внаслідок незадоволення потреб; визначити зовнішні обставини та сприятливі можливості, що впливають на напруженість; задовольнити потреби, використовуючи різноманітні види винагород; проаналізувати показники оцінки ефективності праці.

Таким чином, питання стимулювання органів місцевого самоврядування є вкрай актуальними сьогодні. Вони мають бути спрямовані на формування заповзятливих та ініціативних посадових осіб, які усвідомлюватимуть важливість позитивних результатів їх діяльності та працюватимуть з бажанням та самовіддачею. Але для активізації такого стану та настрою державі потрібно створити певні умови, які стимулюватимуть органи місцевого самоврядування ефективно виконувати поставлені завдання.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Існуючі механізми співпраці органів державної влади з організаціями громадянського суспільства в контексті реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні 2016-2020. – K.: Ваіте, 2016. – 280 с.

  2. Щегорцова В.М. Підходи до оцінки ефективності мотиваційних заходів в органах виконавчої влади України / В.М. Щегорцова // Державне будівництво. – 2011. – №1.

  3. Про схвалення Стратегії реформування державної служби та служби в органах місцевого самоврядування в Україні на період до 2017 року та затвердження плану заходів щодо її реалізації: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 р. № 227-р.

  4. Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII.

  5. Артеменко Н.Ф. Управління професіоналізацією кадрів державної служби України: форми, методи, технології: монографія / Н.Ф. Артеменко, Н.Т. Гончарук. – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2012. – 184 с.

Науковий керівник

д.е.н., проф. Гавкалова Н.Л.