АНАЛІЗ ТА ПРОГНОЗ РИНКІВ ЗБУТУ КОНДИТЕРСЬКИХ ВИРОБІВ
УДК 330.322
Коба А.Е., студентка 4 курсу
ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Анотація: В тезисах досліджено недоліки, перспективи розвитку та стан кондитерського ринку України. Виявлено, що даний ринок характеризується високим рівнем насиченості, конкуренції, та широким асортиментом продукції, що задовольняє поточні потреби споживачів. Для вітчизняних виробників кондитерської продукції, що функціонують в умовах швидкозмінного зовнішнього середовища перспективними напрямами розвитку є розширення географії експорту.
Ключові слова: кондитерська галузь, обсяг виробництва, конкурентоспроможність, експортний потенціал, зовнішній ринок.
Abstract: Theses investigate the problems, prospects of development and the state of the confectionery market of Ukraine. It is revealed that this market is characterized by a high level of saturation, competition, and a wide range of products that meets the current needs of consumers. For domestic producers of confectionery products that operate in a rapidly changing environment, promising areas of development are the expansion of export geography.
Key words: confectionery industry, volume of production, competitiveness, export potential, external market.
Кондитерська галузь – одна з найбільш розвинених галузей харчової промисловості України. Основним напрямком розвитку цієї галузі є необхідність значного зростання якості, біологічної цінності і смакових переваг продуктів харчування, а також покращення їх асортименту. Збільшення доходів населення, підвищення його купівельної спроможності та попиту на продовольчі товари, зростання вимог покупців до якості та безпеки харчових продуктів є головними факторами покращення та росту виробництва в кондитерської галузі.
Кондитерський ринок України має високий рівень насиченості та конкуренції присутності великої кількості іноземних компаній, що обумовлює широкий асортимент продукції, що динамічно оновлюється та відповідає потребам споживачів.
Протягом 2013 року виробництво кондитерської продукції в Україні скоротилось приблизно на 15%, а експорт на 9,8%, хоча експорт солодких товарів в Україні значно перевищує імпорт, це пов’язано з лояльним ставленням споживачів до вітчизняних виробників завдяки нижчим цінам на продукцію порівняно з іноземною за приблизно однакового рівня якості.
До основних проблем розвитку кондитерського ринку України відносяться:
- значна дебіторська заборгованість підприємств торгівлі за продукцію (відстрочка платежів великих супермаркетів перевищує 90 днів), що призводить до збільшення вкладень фінансових ресурсів в оборотні кошти);
- зростання цін на сировину при незмінній якості, що при низькій купівельній спроможності населення стримує зростання продажів;
- переорієнтація експорту на ринки країн далекого зарубіжжя;
- нестабільність політичної ситуації і криза економічного розвитку, що призводить до девальвації національної валюти, зниження кредитних рейтингів і відтоку інвестиційних ресурсів.
З огляду на стан внутрішнього ринку кондитерських виробів, диверсифікувати ризики падіння обсягів виробництва можна шляхом розширення географії реалізації. Однак експортна політика українських підприємств кондитерської галузі вимагає корегування та розробки інструментів реалізації маркетингової стратегії для освоєння ринків країн далекого зарубіжжя.
Дослідження поглядів багатьох авторів на сутність поняття «експортна діяльність» підприємства дає змогу зазначити, що експортна діяльність підприємства – це низка взаємопов’язаних операцій, що передбачають продаж товарів з обов’язковим переміщенням їх через митний кордон з метою надання у володіння цієї продукції партнеру з-за кордону [1].
У нинішніх умовах функціонування експортного потенціалу підприємств кондитерської промисловості України є досить потужним. Продукцію українських виробників знають та високо оцінюють у багатьох країнах світу. Все більшого значення для національної економіки набуває тенденція поступового збільшення експорту продукції кондитерської промисловості.
Слід зауважити, що основу експортної діяльності становить наявність у підприємства експортного потенціалу, який характеризується кількісним, якісним, структурним станом наявних у суб’єкта ресурсів (виробничих, фінансових, трудових і т.д.); їхнім взаємозв’язком і взаємоузгодженням; можливістю у визначений часовий термін мобілізувати резерви для досягнення поставлених цілей; можливістю збільшення й удосконалювання всіх складових експортного потенціалу та їхніх сполучних ланок [2, с. 337].
У 2008 р. експорт кондитерської продукції становив 368.3 тис. т (33 %) на суму 802.5 млн доларів США. Експорт здійснено до 46 країн світу, в т. ч. до ЄС – 3.39 і Росії – 7.3 %. Значні експортні поставки мали місце до Казахстану – 20.4, Азербайджану – 7.7, Грузії – 6.1, Молдови – 5.2 % [16]. У 2009 р. експорт кондитерських виробів із цукру, включаючи білий шоколад без вмісту какао, становив 88.88 тис. т на суму 128.08 млн доларів США. Основними імпортерами української продукції в кількісному вимірі були Росія – 24.5, Казахстан – 17.7 і Азербайджан – 12.1 %. У цілому на країни СНД припадає 80.7 % загального обсягу експорту, на країни Європи – 7.3, Азії – 11.5 % [4]..
Основними гравцями на українському кондитерському ринку є Кондитерська Корпорація «ROSHEN», Компанія «Конті», Компанія «АВК», Корпорація «Бісквіт-Шоколад», Житомирська кондитерська фабрика «ЖЛ», Компанія «Nestle», Компанія «Craft Foods», ПАТ «Полтавакондитер», Кондитерська фабрика «Лагода» та ЗАТ «Одесакондитер» [3].
Кондитерська галузь України суттєво залежить від експорту, тому введення торгівельних обмежень з боку країн Митного союзу має критичний ефект на її динаміку та розвиток, що зумовлює наші компанії на пошук нових ринків збуту. Вітчизняні виробники також мають великі політичні ризики, підтвердженням цього слугує заборона в серпні 2013 року на ввезення продукції «ROSHEN» на територію Російської Федерації.
Також великий вплив на експорт продукції матиме підписання Україною угоди про асоціацію з ЄС, відповідно до якої митні тарифи країн Євросоюзу на українську продукцію суттєво знижуються, що відкриє для вітчизняних кондитерів більш місткий та прибутковіший регіональний ринок, що стимулюватиме вітчизняну галузь до нарощування обсягу виробництва. Хоча з іншого боку, кондитерський ринок Євросоюзу є перенасиченим, а це значить що від українських виробників потрібне приведення якості продукції до європейських стандартів та розширення власного асортименту, задля конкурування як на зовнішньому так і на внутрішньому ринках з європейськими компаніями.
Також слід зазначити, що вітчизняні кондитерські компанії поступово відкривають свої магазини для продажу товарів своєї компанії на території інших країн, таким чином кондитерська галузь має всі шанси стати першою транснацiоналiзованою в Українi.
Ще однин фактор який стримує розвиток вітчизняної кондитерської галузі - проблеми з поверненням ПДВ, враховуючи, що на експорт іде більша частина вітчизняної кондитерської продукції. Цей факт негативно відображається на забезпеченні діяльності українських кондитерів оборотними коштами.
Аналіз ринку кондитерських виробів 2017 року демонструє, що перспективи розвитку не сильно обнадіюють, так як дана галузь залежна від зовнішніх чинників, сезонного попиту, високою матеріаломісткістю, але тим не менш, є позитивна динаміка. Як наприклад нові тенденції в кондитерському виробництві [5].:
- відчутне падіння ввезення імпортованої продукції, збільшення експорту;
- зростання обсягів виробництва печива в 2017 році на 8%;
- зростання обсягів шоколадних виробів на 2%;
- падіння виробництва в сегменті «кондитерські вироби з цукру» на 4,2%;
- падіння шоколадного сегменту на 6,2%.
Тобто, ми можемо зробити висновок, що Українські підприємства-виробники кондитерської продукції схильні до зосередження власної інвестиційної діяльності у двох основних напрямках: відкриття нових виробничих майданчиків та оновлення виробничого обладнання.
На думку НРА «Рюрік», український кондитерський ринок вичерпав можливості щодо екстенсивного зростання на ринку України, адже внутрішній ринок наразі є насиченим. Тому перспективним напрямком інвестицій підприємств галузі є відкриття нових виробничих майданчиків за межами України з метою завоювання нових ринків. Приріст експорту на зовнішні ринки виглядає багатообіцяюче. Згідно з оцінками експертів, кондитерський ринок України в найближчі два роки може збільшити експорт в країни Європейського Союзу до $ 450 млн. Отже, перспективними ринками збуту для підприємства є Казахстан, Азербайджан, Білорусь, Молдова та країни Азіїта крани ЄС .
ЛІТЕРАТУРА
Ковтун Е.О. Планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства / Е.О. Ковтун, В.М. Швець.
Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок / Ж.-Ж. Ламбен; пер. с англ. – СПб.: Питер, 2010. – 800 с.